لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

اتحادیه اروپا برای بررسی اثرات جنگ غزه بر امنیت داخلی اروپا تشکیل جلسه داد


روز دوشنبه یک مرد تونسی در این محل در بروکسل دو شهروند سوئدی را به قتل رساند
روز دوشنبه یک مرد تونسی در این محل در بروکسل دو شهروند سوئدی را به قتل رساند

وزیران کشور اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، ۲۷ مهر، برای بررسی چگونگی مدیریت اثرات جنگ بین اسرائیل و حماس بر کشورهای این اتحادیه، در لوکزامبورگ تشکیل جلسه دادند.

این نشست پس از آن برگزار شد که در روزهای اخیر حمله با بمب‌های آتش‌زا به کنیسه‌ای در برلین، کشیدن «ستاره داوود» بر در شماری از منازل یهودیان در این شهر توسط افراد ناشناس، و قتل‌های خیابانی در بلژیک و فرانسه توسط افراد مظنون به افراط‌گرایی اسلامی باعث ایجاد نگرانی شده است.

در ادامه این روند، روز چهارشنبه خبر رسید که تظاهرکنندگان حامی فلسطین در محله عرب‌نشین «نوی‌کولن» برلین با سرپیچی از مقررات ممنوعیت این‌گونه تظاهرات، با پرتاب سنگ و مواد آتش‌زا باعث زخمی شدن ۶۵ مأمور پلیس این شهر شدند.

به گفته سخنگوی پلیس برلین، ۱۷۴ نفر از این افراد دستگیر شده‌اند و ۶۵ نفر از آنها تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

در روزهای اخیر، سوئد میزبان نشستی از وزیران هشت کشور، از جمله آلمان، بلژیک و فرانسه بود که محور آن نحوه رسیدگی به موارد قرآن‌سوزی از سوی برخی افراد در اتحادیه اروپا بود.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستان‌های این اتحادیه در تلاش هستند تا مشخص کنند که آیا قرآن‌سوزی انگیزه اصلی اقدام یک مرد تونسی بود که روز دوشنبه در بروکسل به سه سوئدی تیراندازی کرد و دو نفر از آنها را قبل از مسابقه فوتبال بلژیک و سوئد در پایتخت بلژیک کشت.

در حالی که آتش زدن قرآن ارتباط مستقیمی با درگیری بین اسرائیل و حماس ندارد، اما به عنوان نشانه‌ای از افزایش تنش بین جوامع مذهبی در اروپا ارزیابی شده است.

از سوی دیگر، جنگی که از پانزدهم مهر بین حماس و اسرائیل آغاز شده تا روز چهارشنبه، ۲۶ مهر، جان ۱۴۰۰ اسرائیلی و ۳۴۷۸ فلسطینی را گرفته و درحالی که دست‌کم ۱۹۹ اسرائیلی در اسارت حماس در غزه به‌سر می‌برند، بمباران غزه توسط اسرائیلی تا روز چهارشنبه بیش از ۱۲ هزار مجروح به‌جا گذاشته است.

مارگاریتیس شیناس، معاون کمیسیون اروپا، در جریان نشست وزیران کشور اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ با اشاره به این رویدادها به خبرنگاران گفت: «ما باید به تأثیرات متعدد ناشی از ادامه بحران در خاورمیانه رسیدگی کنیم و بخشی از این امر ارزیابی همه پیامدهای احتمالی برای ما در اتحادیه اروپا است.»

او افزود: «این مستلزم محافظت از جوامع یهودی ما و در عین حال جلوگیری از جو عمومی اسلام‌هراسی است که جایی در جامعه ما ندارد.»

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، نیز روز چهارشنبه پس از پرتاب دو کوکتل مولوتوف به یک کنیسه یهودیان در برلین، قول داد که با یهودی‌ستیزی در خاک آلمان مبارزه کند.

پلیس پایتخت آلمان گفت که در حال بررسی این حمله است که در اولین ساعات بامداد چهارشنبه در مرکز شهر برلین رخ داد. گزارشی از تلفات یا خسارات وارده گزارش نشده است.

مأموران پلیس در شهر کن در جنوب فرانسه نیز روز چهارشنبه مردی را که با فریاد «الله اکبر» قصد داشت با چاقو به فردی دیگر در نزدیکی یک کنیسه حمله کند، دستگیر کردند.

کاخ ورسای، از جاذبه‌های گردشگری مهم فرانسه و هشت فرودگاه این کشور به دلایل امنیتی تخلیه شده و روز چهارشنبه به‌طور موقت تعطیل شدند.

کشته شدن یک معلم در شهر ارس در شمال فرانسه در روز جمعه توسط یک اسلام‌گرای افراطی نیز از موارد دیگری است که بر نگرانی‌ها در اتحادیه اروپا افزوده است.

از زمان آغاز جنگ غزه، در چندین شهر اروپایی تجمعاتی در حمایت از فلسطین برگزار شده، در حالی که فرانسه این‌گونه تظاهرات را ممنوع کرده است.

آلمان نیز قول داده است تا اقدامات سخت‌گیرانه‌تری علیه حماس اتخاذ کند که در حال حاضر در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد.

با استفاده از خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، آلمان و فرانسه/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG