لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

قیمت نفت در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ افزایش یافت


گزارش‌ها حاکی است که در آستانه برگزاری گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ قیمت نفت در بازارهای جهانی به ۱۰۳ دلار در هر بشکه رسیده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، قیمت نفت خام که به دنبال بالاگرفتن نگرانی‌ها نسبت به احتمال حمله اسرائیل به ایران، ماه گذشته به ۱۱۰ دلار رسیده بود، در حال حاضر به کمی بیش از ۱۰۳ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده است.

علیرغم این کاهش، آمار و ارقام حکایت از آن دارد که قیمت نفت خام روز پنجشنبه در بازار جهانی نسبت به روز پیش از آن ۳۱ سنت افزایش داشته است.

افت کلی در قیمت نفت در حالی حاصل شده است که قرار است ایران و شش قدرت جهانی روز شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، در استانبول به پای میز مذاکره رفته و در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به گفت‌وگو بنشینند.

کارشناسان مسائل نفتی می‌گویند اگر طرفین مذاکره در این دیدار به توافق‌هایی دست یابند تا حدی از التهاب بازار انرژی جهانی کاسته خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، از اکتبر سال گذشته تا کنون قیمت نفت بیش از ۲۵ دلار در هر بشکه افزایش یافته است و در این میان «ان یو اس»، یکی از بزرگترین مجموعه‌های مشاوره‌ نفتی معتقد است که نگرانی‌ها از احتمال حمله اسرائیل به ایران، ۱۵ دلار از این افزایش قیمت را موجب شده است.

تحلیلگران نگرانند که جمهوری اسلامی، به عنوان دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک، در نشست هسته‌ای پیش رو با گروه ۵+۱ به توافق نرسد و احتمال حمله اسرائیل به ایران بار دیگر شدت گرفته و متعاقب آن قیمت نفت دوباره افزایش یابد.

بانک آمریکایی «بَنک آو اَمِریکا» تخمین زده است که اختلال عمده در عرضه نفت ایران می‌تواند موجب افزایش ۴۰ دلاری قیمت نفت خام شود و افزوده است که افزایش مداوم قیمت نفت و رسیدن آن به بیش از ۱۵۰ دلار در هر بشکه می‌تواند آمریکا را وارد بحران اقتصادی کند.

خبرگزاری‌ها پیشتر گزارش داده بودند که در ماه مارس سال جاری صادرات نفت ایران از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در ماه فوریه به یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز در ماه مارس کاهش یافته است که حکایت از کاهش ۱۴ درصدی صادرات نفت ایران در طول یک ماه دارد.

از زمان آغاز دور جدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تا کنون، تولید نفت خام در ایران نیز کاهش یافته است و گزارش‌ها حاکی است که ماه مارس سال جاری، تولید نفت خام در ایران نسبت به پایان سال ۲۰۱۱ حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۳.۳ میلیون بشکه رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی ۲۴ فروردین ماه اعلام کرد که با توجه به تحریم‌های شدید نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران و تصمیم این کشورها مبنی بر کاهش یا توقف واردات نفت از ایران، در صورتی که ایران خریداران نفتی دیگری برای خود نیابد، انتظار می‌رود در اواسط تابستان تولید نفت خام ایران به ۲.۶ تا ۲.۸ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.
XS
SM
MD
LG