لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

وزیر خارجه قطر: کارزار علیه دوحه صرفا از سوی عربستان و امارات هدایت می‌شود


شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی، وزیر خارجه قطر
شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی، وزیر خارجه قطر

وزیر خارجه قطر روز چهارشنبه با اعلام اینکه به باور او کارزار علیه این کشور «صرفاً از سوی عربستان و امارات هدایت می‌شود»، تأکید کرد که برای کشورش لازم است تا با ایران به عنوان یک کشور همسایه روابطی «سالم و سازنده» داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی این مطلب را روز چهارشنبه ۱۴ تیر در اندیشکده چَتم هاوس، یکی از اتاق‌های فکر امور بین‌الملل مستقر در لندن بیان کرد.

عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده از روز دوشنبه ۱۵ خرداد با متهم کردن قطر به حمایت از گروه‌های تندروی اسلام‌گرا و جانبداری از ایران، مناسبات دیپلماتیک، تجاری و ترابری خود را با قطر قطع کرده‌اند. دوحه این اتهامات را رد می‌کند.

کاهش روابط با ایران، بستن شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه، از جمله خواسته‌های این چهار کشور عربی در قالب شروطی سیزده‌گانه از قطر است.

وزیر خارجه قطر در لندن در واکنش به درخواست این کشورها برای کاهش رابطه قطر با ایران گفت از آنجا که دو کشور از یک میدان گاز طبیعی بزرگ مشترکاً بهره‌برداری می‌کنند دوحه نیاز دارد تا به روابط «سالم و سازنده» خود با تهران ادامه دهد.

اشاره وی به میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس است که با نزدیک به ۴۰ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی قابل برداشت، بزرگترین میدان گازی جهان است. یک سوم از این میدان در آب‌های تحت مالکیت ایران و دو سوم آن در آب‌های قطر قرار دارد.

سخنان روز چهارشنبه وزیر خارجه قطر در حالی بیان می‌شود که وزیران خارجه عربستان، بحرین، مصر و امارات قرار است در همین روز در قاهره گرد هم آمده و در مورد تشدید تحریم‌ها علیه قطر به بحث و مذاکره بنشینند.

به گفته کاخ سفید، در آستانه این گردهمایی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز چهارشنبه در تماس تلفنی با همتای مصری خود عبدالفتاح سیسی بر حل و فصل مناقشه با قطر از راه مذاکره تأکید کرده است.

شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی، وزیر خارجه قطر، در ادامه سخنانش با اشاره به تحریم شدید کشورش از سوی گروهی از کشورهای عربی گفت: «به باور ما، کلّ این کارزار صرفاً از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی هدایت می‌شود و اینها دو کشوری هستند که باید با آنها وارد تعامل شویم و بفهمیم مشکلات واقعی کجاست و علت اصلی نارضایتی‌شان چیست».

وزیر خارجه قطر توضیح داد که از زمان آغاز تحریم‌ها، هزینه جابه‌جایی بار و کالا برای قطر «۱۰ برابر» شده است.

او چهار کشور عرب یادشده را به «ستیزه‌جویی آشکار» علیه کشورش متهم کرد و گفت که کارزار علیه دوحه «به وضوح برای ایجاد احساسات ضد قطری در غرب» طرح‌ریزی شده‌است.

به نوشته رویترز، شکاف پیش‌آمده بین قطر و همسایگان عربش در خلیج فارس نگرانی‌های بزرگی را در میان هم‌پیمانان این کشورها در غرب ایجاد کرده زیرا کشورهای عرب خلیج فارس در زمره متحدان مهم غرب در زمینه‌های انرژی و دفاعی به‌شمار می‌آیند.

به گفته وزیر خارجه قطر، کشورش به آشتی سریع با کشورهای یادشده امید زیادی ندارد و به همین خاطر در حال آماده کردن خود برای یافتن راه‌های دیگر جهت تأمین مایحتاج خود و رابطه با دنیا است.

وزیر خارجه قطر با تأکید بر «خودکفایی بیشتر» کشورش گفت که «حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود بهتر است که ما برای برگزاری مناسب جام جهانی به خود اتکا کنیم».

کمیته اجرایی فدراسیون جهانی فوتبال، قطر و روسیه را رسماً‌ به عنوان برگزار کننده مسابقات فوتبال جام جهانی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ انتخاب کرده است.

XS
SM
MD
LG