لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

«سقوط» تولید چای خشک در ایران


رئيس سازمان چای ايران خبر داد که در مرحله اول برداشت برگ‌های چای در استان‌های شمالی کشور، حدود ۳۴ هزار تن برگ سبز چای برداشت شده که این رقم «از نظر کمی» نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، محمدولی روزبهان، رئیس سازمان چای، روز جمعه، ۲۹ خرداد، ارزش این چای‌ها را ۶۵ ميليارد تومان ذکر کرده و گفت که برداشت چای نسبت به سال گذشته «از نظر کيفی» ۳۰ درصد افزايش داشته است.

به گفته آقای روزبهان، مرحله بعدی چیدن برگ‌های چای نیز آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که در اين مرحله حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تن برگ سبز چای برداشت شود.

بر اساس گزارش‌ها، ايرانيان سالانه حدود ۱۲۰ هزار تن چای مصرف می‌کنند که بر اساس گزارش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخش عمده‌ای از آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

در همين حال به گزارش خبرگزاری مهر، ايرج هوسمی، رئيس اتحاديه چاي‌کاران، روز پنج‌شنبه گفت که نياز سالانه ایران به چای خشک بين ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تن است که از اين ميزان تنها ۱۳ هزار تن در داخل کشور توليد می‌شود.‌‌

به گفته آقای هوسمی، «زمانی» بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تن چای خشک در کشور تولید می‌شد، اما در شرایط کنونی این میزان کمتر از ۲۰ هزار تن است.

پیش از این نیز محمدمهدی رهبری املشی، نماينده رودسر و املش در مجلس، گفته بود که توليد چای خشک ايران قبل از انقلاب ۷۰ هزار تن بوده که هم اکنون به مرز ۲۰ هزار تن سقوط کرده است.

در همین حال مجلس ایران سال گذشته گزارش تحقیق و تفحص از سازمان چای را تهیه کرده که بر اساس گزارش‌ها قرار است در ماه‌های آینده در صحن علنی مجلس قرائت شود.

بر اساس متن این گزارش که روز ۱۹اردیبهشت در خبرگزاری تسنیم منتشر شد، سازمان چای متهم به خريد پنجاه و دو هزار تن چای «غيرقابل شرب» مشهور به «چای سنواتی» و توزيع آن از طريق تعاون روستایی است.

در همین حال عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، روز شنبه، ۱۸ مرداد ۹۳، گفته بود: «مقداری چای سنواتی در کشور موجود بوده است که بخشی از آن از کشور خارج شده و با بسته‌ بندی‌های خاص و با برندهای مختلف دوباره وارد کشور شده در حالی که اين محصول در واقع قابل مصرف انسانی نبوده.»

آقای رجایی همچنین گفته بود که چای در بازار ايران ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد بيشتر از ارزش واقعی آن فروخته می‌شود.

XS
SM
MD
LG