لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

«منبع شایعه ترور پوتین در تهران، دستگیر شد»


پوتین برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر به تهران رفته بود.
پوتین برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر به تهران رفته بود.

به نوشته رسانه های داخلی ايران، يک نفر به اتهام انتشار شايعه خطر ترور ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه در تهران بازداشت شده است.


رييس جمهوری روسيه در مهرماه سال جاری در سفری کم سابقه به تهران رفت، اما در آستانه ورود او به تهران اخباری منتشر شد مبنی بر اينکه احتمال دارد وی در تهران ترور شود.


روزنامه کارگزاران در گزارشی نوشت که «طراح شايعه ترور پوتين در ايران» در سفری که به تهران داشته، شناسايی و دستگير شده است.


در اين گزارش به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده آمده است که اين شخص از کارکنان يک شرکت مخابراتی است و از بازداشت وی «يک هفته می گذرد.»


در اين گزارش ها که در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا نیز بازتاب داشته، به انگيزه اين شخص از انتشار چنين خبری يا چگونگی منتشر شدن اين شايعه، هيچ اشاره ای نشده و توضيح بيشتری در باره اين فرد داده نشده است.


اين خبر در مهرماه و در آستانه سفر آقای پوتين، برای نخستين بار از سوی رسانه های روسی و به نقل از مقام های کرملين منتشر شد.



در روز ۲۲ مهرماه، منابع خبری به نقل از يکی از سخنگويان کاخ کرملين روسيه اعلام کردند که به ولاديمير پوتين، اطلاع داده شده است که عده ای در صدد ترور وی در تهران هستند.

در روز ۲۲ مهرماه، منابع خبری به نقل از يکی از سخنگويان کاخ کرملين روسيه اعلام کردند که به ولاديمير پوتين، اطلاع داده شده است که عده ای در صدد ترور وی در تهران هستند.


سخنگوی دولت روسيه توضيحات بيشتری در اين مورد نداده بود، ولی خبرگزاری اينترفکس اعلام کرده بود که طرح ترور رييس جمهوری روسيه توسط «تروريست هايی که برای عمليات انتحاری تعليم ديده اند»، برنامه ريزی شده است.


سابقه سيستم امنيتی روسيه در آنچه خود «خنثی کردن طرح های ترور پوتين در اوکراين و جمهوری آذربايجان» می خواند، موجب شده بود تا انتشار اين گزارش ها بازتابی بسيار گسترده در رسانه های جهان پيدا کند.


اما در عين حال، رييس جمهوری روسيه پس از سفرش، انتشار اين شايعه را «تلاش برای ضربه زدن به اهداف سفر به تهران» توصيف کرد؛ سفری که در روابط جمهوری اسلامی ايران و فدراسيون روسيه، «منحصر به فرد» توصيف شده بود.


انتشار شايعه ترور پوتين موجب شد تا برخی رسانه ها از احتمال لغو شدن سفر وی به تهران خبر بدهند.


ايران اين شايعه را قويا رد کرده بود و مقام های تهران تاکيد کرده بودند که «دشمنان» با هدف ضربه زدن به روابط ايران و روسيه چنين شايعه ای را منتشر کرده اند. وزارت امور خارجه ایران همچنین گزارش خبرگزاری اینترفکس را «بی اساس» خوانده بود.


تهران سفر پوتين به ايران را در اوج فشار جامعه جهانی در پرونده هسته ای، يک موفقيت ديپلماتيک ارزيابی می کرد که نشان می داد «واشينگتن در سياست منزوی کردن ايران شکست خورده است.»


آقای پوتين برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشيه دريای خرر به همراه چهار رييس جمهوری ديگر از اين منطقه به تهران رفته بود.


XS
SM
MD
LG