لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

نماینده سازمان ملل در عراق با اخراج اعضای مجاهدین خلق مخالفت کرد


اعتراض ساکنان اشرف به حمله نیروهای عراقی در فروردین ماه گذشته
اعتراض ساکنان اشرف به حمله نیروهای عراقی در فروردین ماه گذشته

آد ملکرت، نماينده سازمان ملل متحد در عراق، روز دوشنبه تأکيد کرد که با اخراج اعضای سازمان مجاهدين خلق از عراق تا پایان سال جاری مخالف است.


رییس هیات نمایندگی سازمان ملل در عراق که به زودی این کشور را ترک می کند، صریحا روايت نوری المالکی، نخست وزير عراق، از اظهاراتش را در مورد اخراج اعضای سازمان مجاهدین نادرست خواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز یکشنبه، نماینده سازمان ملل برای خداحافظی با نخست وزیر عراق دیدار کرد.

دفتر نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که طرفین در این دیدار در مورد کمپ اشرف گفت و گو کرده و موافقت کردند که تا پایان سال جاری حکم کابینه عراق در مورد سازمان مجاهدین به مرحله اجرا در آید و اعضای این گروه از این کشور اخراج شوند.

دفتر آقای ملکرت روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که سازمان ملل متحد به تلاش خود ادامه می دهد تا ساکنان کمپ اشرف از اخراج در امان باشند.

در این بیانیه آمده است: آقای ملکرت روز یکشنبه نیز در دیدار با نخست وزیر عراق موضع سازمان ملل در مورد ساکنان اشرف را به روشنی بیان کرده است.

اردوگاه اشرف که محل اسکان حدود سه هزار و ۴۰۰ عضو سازمان مجاهدین خلق است، روز ۱۹ فروردین مورد حمله نیروهای عراقی قرار گرفت که به گفته سازمان ملل در اثر درگیری‌های شدید میان ساکنان این اردوگاه و نیروهای عراقی، ۳۴ تن جان خود را از دست دادند.

از آن زمان تاکنون وضعیت ساکنان این اردوگاه باعث نگرانی‌هایی در میان گروه‌های حقوق بشری شده است.

سازمان مجاهدین خلق حدود ۱۳ سال پیش از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ و به منظور مبارزه مسلحانه با حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، تاسیس شد.

به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و خلع سلاح مجاهدین، نیروهای آمریکایی ابتدا مسئولیت حفاظت از آنها را در اردوگاه اشرف برعهده گرفتند، اما با خروج تدریجی سربازان آمریکایی از شهرهای عراق، دولت این کشور در سال ۲۰۰۹ مسئولیت اردوگاه اشرف را برعهده گرفت.

سازمان مجاهدین خلق، از سوی ایران، عراق و آمریکا در لیست گروه های تروریستی قرار گرفته است، اما اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ نام این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کرد.

XS
SM
MD
LG