لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

رویترز: قاسم سلیمانی در دام خبرچین‌ها در سوریه و عراق


پوستر قاسم سلیمانی (راست) همراه با ابومهدی مهندس، معاون فرمانده گروه حشد الشعبی عراق
پوستر قاسم سلیمانی (راست) همراه با ابومهدی مهندس، معاون فرمانده گروه حشد الشعبی عراق

مقامات عراقی مرتبط با تحقیقات در مورد کشته شدن قاسم سلیمانی در عملیات پهپادی آمریکا می‌گویند بررسی‌ها حاکی از وجود رد پای یک «شبکه از جاسوسان» در فرودگاه بغداد دارد که اطلاعات پروازی و حضور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در پایتخت این کشور را که به ترور او منجر شد، لو داده بود.

همزمان، مقامات امنیتی عراق به خبرگزاری رویترز گفتند که تشکیلات اطلاعات سوریه نیز تحقیقات مستقل خود را در این باره دنبال می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۹ دی این گزارش را به نقل از مقامات عراقی مطلع از تحقیقات منتشر کرد.

قاسم سلیمانی که ارشدترین نظامی شناخته شده ایران در جهان بود، بامداد ۱۳ دی به وقت عراق با پرواز شرکت هواپیمایی خصوصی سوری «شام وینگز ایرلاینز» از دمشق به بغداد رسید.

او بعد از استقبال توسط ابومهدی المهندس، معاون نیروهای حشدالشعبی عراق، همراه با او و هشت تن دیگر از همراهان ایرانی و عراقی‌اش که درون دو خودرو بودند، با شلیک پهپادهای آمریکایی در جاده فرودگاه کشته شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نام قاسم سلیمانی و چهار ایرانی همراهش در فهرست مسافران پرواز ایرباس آ-۳۲۰ در مسیر دمشق- بغداد ثبت نشده بود.

یک مقام عراقی گفته است قاسم سلیمانی به دلیل افزایش نگرانی‌های امنیتی بعد از رویدادهای اخیر در منطقه، پرهیز داشت از اینکه با هواپیمای خصوصی‌ در اختیارش پرواز کند و ترجیح داد که با هواپیمای مسافربری به بغداد برود.

تحقیقات عراق در مورد کشته شدن قاسم سلیمانی تنها دقایقی بعد از حمله آمریکا، آغاز شد و از خروج ده‎‌ها تن از نیروهای امنیتی شامل پلیس، افسران بخش کنترل گذرنامه و نیروهای اطلاعاتی مستقر در فرودگاه جلوگیری شد تا از آنان بازجویی شود.

برخی از آنها تا ۲۴ ساعت نیز بازجویی شدند.

با گذشت یک هفته از این رویداد، مقامات عراقی اکنون گفته‌اند که نشانه‌های «قوی» از وجود یک شبکه جاسوسی در فرودگاه بغداد در دست دارند.

در آغاز هفته جاری اعلام شد دست‌کم دو تن از خدمه پرواز شرکت هواپیمایی خصوصی سوریه که قاسم سلیمانی را به بغداد رساند، در سوریه در حال بازجویی هستند.

دو مقام عراقی نیز به رویترز گفته‌اند که بازجویی از این دو خدمه پرواز «شام وینگز ایرلاینز» از سوی تشکیلات اطلاعات سوریه همچنان ادامه دارد.

سوریه به پرسش‌های رویترز در این زمینه پاسخ نداده است. دفتر رسانه‌ای شورای ملی عراق و نیز هیئت نمایندگی عراق در سازمان ملل درخواست‌های این خبرگزاری برای اظهارنظر درباره اطلاعات بدست آمده در جریان تحقیقات را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

اما دو مقامات امنیتی عراق که بدون ذکر نام با رویترز گفت‌وگو کردند، افزودند تحقیقات کشورشان تا این مرحله نشان داده که نخستین اطلاعات مربوط به حضور قاسم سلیمانی در آن پروازِ منتهی به مرگ، ابتدا از فرودگاه دمشق لو رفت و وظیفه تیم خبرچینان در فرودگاه بغداد، «تایید» ورود او به عراق بود.

فیلم‌های بخش امنیتی نشان داده که ابومهدی المهندس پای پلکان هواپیما که در دروازه شماره ۲۱ فرودگاه بین‌المللی بغداد فرود آمد، منتظر بود و از قاسم سلیمانی که جلوتر از بقیه مسافران خارج شد، استقبال کرد و سپس دو فرمانده ایرانی و عراقی پای پلکان هواپیما سوار خودرویی شدند که منتظر آنها بود و نیروهای همراه و محافظ نیز وارد خودروی دیگر شدند.

بر اساس این فیلم‌ها، ابتدا خودروی حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، پنج دقیقه مانده به یک نیمه شب به وقت محلی مورد اصابت دو راکت شلیک شده از پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و سپس دو راکت دیگر خودروی محافظان او را منهدم کرد.

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشتر به خبرگزاری‌های ایران گفته بود که یکی از معاونان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در نشست فراکسیون ولایی اعلام کرد که این سازمان نیز تحقیقات در مورد وجود احتمالی عوامل نفوذی در میان نیروهای گارد محافظ و سایر افراد مرتبط با قاسم سلیمانی را آغاز کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با تایید صدور فرمان کشتن قاسم سلیمانی، او را تروریستی نامید که جان بسیاری از آمریکایی‌ها و دیگران را گرفته و در صدد برنامه‌ریزی برای کشتارهای دیگر بوده است.

کشته شدن قاسم سلیمانی تمامی خاورمیانه و صحنه جهانی را در یک هفته اخیر تحت تاثیر قرار داد و نگرانی از تشدید تنش چهار دهه اخیر میان ایران و آمریکا تا احتمال بروز یک جنگ را مطرح کرد.

سپاه پاسداران ایران بامداد ۱۸ دی در واکنش به مرگ این شناخته‌شده‌ترین فرمانده خود، دو پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق را با موشک‌های قیام و فاتح-۳۱۳ مورد هدف قرار داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که هیچ نیروی آمریکایی در حمله موشکی ایران کشته نشد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران، روز پنجشنبه تاکید کرد که ایران «دنبال کشتن نبود بلکه ضربه زدن به ماشین نظامی دشمن را دنبال می‌کرد».

XS
SM
MD
LG