لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

ارتش ترکیه مواضع «یگان‌های مدافع خلق» در عفرین سوریه را بمباران کرد


ارتش ترکیه می‌گوید که پناهگاه‌ها و مخفیگاه‌های مورد استفاده یگان‌های مدافع خلق و سایر شورشیان کرد‌ها را هدف قرار داده است.
ارتش ترکیه می‌گوید که پناهگاه‌ها و مخفیگاه‌های مورد استفاده یگان‌های مدافع خلق و سایر شورشیان کرد‌ها را هدف قرار داده است.

جنگنده‌های ترکیه روز شنبه ۳۰ دی‌ماه مواضع شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت ایالات متحده را در استان عفرین سوریه بمباران کردند؛ اقدامی که می‌تواند شکاف بین واشینگتن و آنکارا را تشدید کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این حملات جبهه جدیدی را در جنگ سوریه باز کرده است و آنکارا زمانی به جنگ کردهای متحد آمریکا رفته که روابط میان ترکیه و ایالات متحده به نقطه حادی رسیده است.

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، روز شنبه گفت که در عملیات هوایی این کشور مواضع یگان‌های مدافع خلق هدف قرار گرفتند و در این راه، ارتش آزاد سوریه نیز به ارتش ترکیه در عملیات عفرین کمک می‌کند.

او در یک سخنرانی تلویزیونی تصریح کرد که «نیروهای مسلح ما کارزار هوایی را برای نابودی عناصر» یگان‌های مدافع خلق آغاز کرده‌اند.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه که در طرف مرز ترکیه مستقر است، گفته که دو جنگنده ترکیه را دیده که در خاک سوریه در حال عملیات نظامی بودند.

یگان‌های مدافغ خلق گفته‌اند که در این حملات شماری از افراد غیرنظامی زخمی شده‌اند.

خبرگزاری آناتولی هم گزارش داده که همزمان با این بمباران، نیروهای ارتش آزاد سوریه پیشروی به سمت منطقه عفرین را که در کنترل یگان‌های مدافع خلق است آغاز کرده‌اند.

روسیه که نگران عملیات نظامی ترکیه در سوریه است خواستار خویشتنداری این کشور شده است.

آنکارا هفته‌ها بود که از زبان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، و سایر وزیران به شبه‌نظامیان کرد سوریه هشدار می‌داد. ترکیه گروه یگان‌های مدافع خلق را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، می‌داند که در درگیری‌های خونین این کشور طی سه دهه گذشته دست داشته‌اند.

در حالی که آمریکا پ‌کا‌کا را سازمانی تروریستی می‌داند ولی چنین نظری درباره یگان‌های مدافع خلق ندارد.

حضور روز افزون این یگان‌ها در نوار مرزی شمال سوریه زنگ خطر را برای آنکارا به صدا در آورده که نگران تشکیل یک دولت کردی در مرز جنوبی ترکیه است.

ارتش ترکیه در بیانیه‌ای تایید کرده که عملیات عفرین آغاز شده و گفته است که به دنبال ایجاد نوار مرزی امن برای این کشور و همچنین «نابودی تروریست‌ها... و حمایت از دوستان و برادران، مردم منطقه، از سبعیت آنهاست».

در این بیانیه اعلام شده که ۱۰۸ موضع شبه‌نظامیان کرد در این منطقه مورد هدف قرار گرفته است.

ارتش ترکیه اوایل روز شنبه گفته بود که پناهگاه‌ها و مخفیگاه‌های مورد استفاده یگان‌های مدافع خلق و سایر شورشیان کرد‌ها را هدف قرار داده و مدعی شده که شبه‌نظامیان کرد نیز به مواضع ارتش در داخل خاک ترکیه تیراندازی کرده‌اند.

این در حالی است که نیروهای دمکراتیک سوریه- مورد حمایت آمریکا- که یگان‌های مدافع خلق بخش اصلی آن را تشکیل می‌دهند، روز شنبه ترکیه را متهم کرد که از گلوله‌باران نوار مرزی به عنوان پوششی برای کلید زدن یک حمله در خاک سوریه استفاده می‌کند.

اختلافات بر سر سوریه، بر روابط پیچیده ناتو، متحد آمریکا، و ترکیه نیز اثر گذاشته است. واشینگتن، یگان‌های مدافع خلق را نیرویی می‌داند که شریک موثری در زمینه مبارزه با گروه حکومت اسلامی، داعش، هستند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه گفت که دخالت نظامی ترکیه در سوریه ثبات منطقه‌ای را برهم زده و به امنیت مرزی ترکیه هم کمکی نمی‌کند.

آمریکا خواستار آن شده که ترکیه روی مبارزه با گروه داعش متمرکز شود. آنکارا در مقابل آمریکا را متهم کرده که از یک گروه تروریست برای مقابله با یک گروه دیگر استفاده می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه؛ ک.ر/م.ا.
XS
SM
MD
LG