لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

پل ویلان، شهروند آمریکایی، در روسیه به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم شد


پل ویلان می‌گوید برای بازداشت و اعلام جرم علیه او صحنه‌سازی شده است.
پل ویلان می‌گوید برای بازداشت و اعلام جرم علیه او صحنه‌سازی شده است.

پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا، روز دوشنبه ۲۶ خرداد در پایان محاکمه در دادگاهی در شهر مسکو به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم شد.

سفیر آمریکا در مسکو این محاکمه را «تمسخر عدالت» توصیف کرد.

پل ویلان، ۵۰ ساله که علاوه بر شهروندی آمریکا تابعیت بریتانیا، کانادا و ایرلند را نیز دارد دسامبر ۲۰۱۸ در مسکو بازداشت شد و با وجود مقررات قرنطینه و اعتراض‌های دیپلماتیک، محاکمه او از ماه مارس امسال آغاز شد.

آقای ویلان از زمان بازداشت و در طول محاکمه اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این حکم ابزار تاسف کرده و گفته است: «ما نسبت به محرومیت آقای ویلان از محاکمه‌ای عادلانه که از روسیه بر اساس تعهدات بین‌المللی حقوق بشری‌اش درخواست شده بود، عمیقا متاسفیم».

این بیانیه می‌افزاید: برخورد مقامات روسی با آقای ویلان «وحشتناک» بوده و به او اجازه داده نشده است که در یک دادگاه بی‌طرف و مستقل از خود دفاع کند.

آقای پومپئو خواستار آزادی فوری این شهروند آمریکایی شده است.

دادستانی روسیه مدعی است يک حافظه کامپیوتری که در وسایل شخصی آقای ویلان پیدا کرده‌اند حاوی مدارک محرمانه بوده است.

در آخرین جلسه دادرسی که روز ششم خرداد برگزار شد دادستانی از دادگاه خواست آقای ویلان را به جرم جاسوسی به ۱۸ سال زندان محکوم کند.

آقای ویلان می‌گوید برای بازداشت و اعلام جرم علیه او صحنه‌سازی شده است و فکر می‌کرده حافظه کامپیوتری که از یک آشنا گرفته بود حاوی عکس‌های مربوط به یک سفر تعطیلاتی بوده است.

او به خبرنگاران گفت به حکم دادگاه اعتراض خواهد کرد و افزود: «این یک محاکمه سیاسی و یک حکم سیاسی است».

او در عین حال ماموران زندان را به بدرفتاری متهم کرده است.

جان سالیوان، سفیر آمریکا در مسکو، گفت: از صدور این حکم «ناامید و بسیار خشمگین» است.

او محاکمه آقای ویلان را «تمسخر عدالت» توصیف کرد و بار دیگر تاکید کرد که محکومیت او به مناسبات روسیه و آمریکا لطمه خواهد زد.

آقای سالیوان در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد احتمال معاوضه پل ویلان با شهروندان روسیه که در آمریکا زندانی هستند گفت: واشینگتن به دنبال مبادله نیست بلکه خواهان عدالت برای آقای ویلان است.

ولادیمیر ژربنکوف، وکیل پل ویلان، گفت احتمال عفو و یا مبادله موکل او فقط از ۱۰ روز دیگر وقتی که حکم دادگاه رسما به اجرا درخواهد آمد، می‌تواند مطرح شود.

پل ویلان هنگام بازداشت مدیر بخش امنیتی یک شرکت آمریکایی تولید قطعات اتومبیل بود. او و خانواده‌اش تاکید می‌کنند که برای شرکت در یک مراسم عروسی به روسیه سفر کرده است.

قبل از صدور حکم دادگاه، مقامات آمریکایی از دولت روسیه خواسته بودند که پل ویلان را آزاد کند. در اظهارنظرهای قبلی نیز مقامات آمریکایی نحوه برخورد نهادهای حکومتی روسیه با او را «شرم‌آور» توصیف کرده بودند.

XS
SM
MD
LG