لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

ظریف در نامه به دبیرکل سازمان ملل خواستار «مسئول» دانستن آمریکا در خروج از برجام شد


محمدجواد ظریف و پشت سر وی، آنتونیو کوترش، دبیرکل سازمان ملل.
محمدجواد ظریف و پشت سر وی، آنتونیو کوترش، دبیرکل سازمان ملل.

وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار آن شد که این سازمان آمریکا را به دلیل به گفته او، «رفتارغیر مسئولانه و یک جانبه‌اش» در خروج از برجام «مسئول بداند».

محمد جواد ظریف در نامه به آنتونیو گوترش تهدید کرده که ایران «پس از طی راهکارهای موجود»، در صورت تامین نشدن «حقوق و منافع» خود، از برجام خارج خواهد شد.

این نامه روز ۲۰ اردیبهشت ارسال شده است ولی روز دوشنبه در رسانه‌های ایران منتشر شد.

وی در این نامه تاکید کرده که برای ادامه برجام کشورهای باقی مانده در این توافق و جامعه بین‌المللی باید «کاملا اطمینان دهند که منافع ایران بدون هیچ شرطی از طریق اقدامات مناسب ملی، منطقه‌ای و جهانی جبران» می‌شود.

آقای ظریف خروج آمریکا از برجام را «غیر‌قانونی» و «غیرموجه » خوانده و تاکید کرده که این کشور قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نیز «وقیحانه نقض» کرده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی صادر شد. این قطعنامه از ایران می‌خواهد از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، خودداری کند.

ایران می‌گوید موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای تولید نمی‌شوند، چرا که اساسا قصد تولید چنین جنگ‌افزاری را ندارد.

با این حال آمریکا و سه کشور اروپایی پیش از این اعلام کرده‌اند که برنامه موشکی ایران در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست و «منبع بی‌‌ثباتی و ناامنی» در منطقه است.

دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرده بود که ایران احتمالا خواسته‌های این سازمان برای توقف برنامه موشک‌های بالستیک خود را نادیده گرفته، هرچند به توافق اتمی پایبند مانده‌ است.

پس از خروج آمریکا از برجام، مقام‌های جمهوری اسلامی شرط باقی ماندن در این توافق را ارائه «تضمین » از سوی پنج کشور باقی‌مانده درباره «تامین منافع» ایران اعلام کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران نیز سفرهای خود را برای رایزنی با دیگر کشورهای دخیل در برجام آغاز و تاکنون به چین و روسیه سفر کرده است. وی قرار است روز سه‌شنبه در بروکسل با همتایان آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

آقای ظریف در نامه به دبیرکل سازمان ملل همچنین اعلام کرده که پیش از این «مهم‌ترین موارد عدم اجرای» برجام توسط آمریکا را از جمله از طریق ۱۲ نامه رسمی خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که ایالات متحده «تقریباً از همان ابتدا مدام مفاد توافق را نقض کرده و حتی دیگر اعضای برجام را از اجرای کامل تعهدات‌شان باز داشته است».

وی، «اهمال در صدور مجوزهای لازم برای فروش یا اجاره هواپیماهای مسافربری»، «مانع‌تراشی برای دسترسی آزاد ایران به سرمایه‌های خود در خارج از کشور»، «ممانعت از برقراری مجدد روابط جامعه بانکی و مالی غیر آمریکایی با ایران» و «وضع و اعمال مجدد برخی تحریم‌ها» را از جمله موارد «عدم اجرای برجام» توسط آمریکا ذکر کرد.

سخنان آقای ظریف درباره «نقض برجام» از سوی آمریکا در حالی بیان شده است که مقامات وزارت خارجه ایران در دو سال اول اجرای این توافق از نقض برجام توسط آمریکا سخن نگفته بودند.

در همین حال اتحادیه اروپا نیز روز ۱۲ مرداد ۹۶ اعلام کرده بود که همه طرف‌های توافق هسته‌ای تاکنون به تعهدات خود پایبند بوده‌اند.

پیش از آن نیز خبرگزاری رویترز خبرداده بود که ایران علی‌رغم اعتراض‌های علنی خود به تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه پاسداران، در نشست کمیسیون مشترک برجام نسبت به روند اجرای توافق هسته‌ای اعتراض رسمی نداشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/ ا.م /ک.ر
XS
SM
MD
LG