لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

روحانی: آرای مردم در انتخابات باید در اولویت دولت دوازدهم باشد


حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهوری ایران، اعلام کرد که دولت دوازدهم همانند دولت فعلی‌اش «فراجناحی» خواهد بود و افزود که آرای مردم در انتخابات باید در اولویت و سرلوحه دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، آقای روحانی که چهارشنبه شب، ۲۸ تیر، در جلسه هیئت دولت سخن می گفت، اشاره کرد که «با افراد مختلف در جناح‌های گوناگون اصولگرا، اصلاح طلب، میانه رو یا اعتدالیون مشورت کرده و نظرات آنها را جویا شده‌ام و همچنین به دوستان دیگر هم گفتم اگر نظر خاصی نسبت به کابینه دوازدهم دارند، بگویند».

بر اساس یک روال معمول، رئیس جمهوری ایران برای انتخاب برخی از وزرا از جمله اطلاعات، خارجه، دفاع و کشور باید نظر رهبر جمهوری اسلامی را نیز جلب کند.

این در حالی است که در قوانین ایران الزامی برای انتخاب وزرا با هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی وجود ندارد، اما این موضوع در دولت‌های گذشته به رویه و سنت بدل شده است.

رئیس جمهوری ایران همچنین در مورد وزیران آینده دولتش گفت که آنها «باید خواسته و نظر اکثریت مردم که در انتخابات رای دادند را به طور کامل باور و قبول داشته باشند و اگر کسی این طور نیست نمی‌تواند مسئولیت سنگین را برعهده بگیرد».

حسن روحانی مبنای دولت را بر اساس «دموکراسی، رای مردم و قانون اساسی»‌ دانست و افزود: «شیوه و تفکری که مردم در انتخابات به آن رای دادند باید در دولت، استاندارها، فرماندارها، مدیرکل‌ها و در مسئولیت‌های سنگین و حساس حاکم شود».

پیشتر عملکرد برخی از استانداران و دستگاه‌های دولتی مورد انتقاد قرار گرفته بود. در این مورد برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و تشکل‌های دانشجویی خواستار تغییر محمد فرهادی، وزیر علوم، در دولت دوازدهم شده‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز از جمله وزرای مورد انتقاد اصلاح‌طلبان بوده است.

همزمان با سخنان حسن روحانی در جلسه هیئت دولت، ‌دو تن از نمایندگان عضو «فراکسیون امید» در مجلس، ‌وابسته به اصلاح طلبان، با اشاره به دیدار هیئت رئیسه و کمیته تعامل این فراکسیون با رئیس جمهور در روز چهارشنبه گفتند که او اشاره کرده است که نیمی از وزیران دولتش تغییر خواهند کرد.

از زمان اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری تاکنون گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره ترکیب دولت دوازدهم مطرح شده است.

این در حالی است که برخی گروه‌های حامی رئیس جمهور از وی خواسته بودند برخی از وزرا در دولت یازدهم را برکنار کند.

پیش از این محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس نیز خواستار مشورت رئیس‌جمهور با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید مجلس برای تعیین دولت شده و در عین حال گفته بود که «هیچ سهم‌خواهی نخواهیم داشت».

طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون امید مجلس، نیز گفته بود که «تاکنون ایده‌ها و خواست اصلاح‌طبان و فراکسیون امید در چینش کابینه در نظر گرفته نشده است».

پیش از این نیز شماری از چهره‌های اصلاح‌طلب خواستار اعمال تغییرات جدی در دولت دوم حسن روحانی شده بودند.

جوان‌گرایی و استفاده از زنان٬ مهم‌ترین مطالبات آنها است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز ‌شماری از اصلاح‌طلبان از عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم انتقاد کرده بودند.

در همین حال، ۱۷۵ نماینده مجلس ایران روز چهارشنبه در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار معرفی «زنان شایسته و توانمند» به عنوان وزیر در دولت دوازدهم شدند.

این در حالی است که رئیس جمهوری ایران روز سوم تیر در واکنش به درخواست‌ها برای حضور زنان در دولت دوازدهم گفته بود که برای انتصاب زنان در «رده بالایی از مدیریت» باید «قدم‌به‌قدم گام ‏برداشت».‏

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه با اشاره به این که کسانی هم که به «دولت تدبیر و امید» رای ندادند،‌ «حقوق اساسی‌شان محفوظ و می توانند فعالیت کنند» اضافه کرد:‌ «امروز در مسئولیت‌های رده بالا نوبت این ۲۴ میلیون است و اگر غیر از این باشد پس برای چه رای دادیم و انتخابات برگزار کردیم.»

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که معرفی دولت به مجلس، رای نمایندگان قوه مقننه و تشکیل دولت «باید مایه امید، آرامش و وحدت بیشتر برای مردم ما باشد و نباید به یک اختلاف و فاصله تبدیل شود و همه باید تسلیم افکارمان باشیم».

آقای روحانی با اشاره به این که «همه حق صحبت و انتقاد دارند اما هیچ کس حق تخریب ندارد» گفت: «تخریب هیچ کس نسبت به دولتی که از طرف ملت انتخاب شده و نماینده مردم است، قابل قبول نیست.»

رئیس جمهوری ایران همچنین همگان را به «پرهیز از حاشیه سازی» فرا خواند.

پیش از این،‌‌ حسن روحانی و دولش بارها هدف انتقادها و حملات اصولگرایان، از جمله هواداران رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته اند.

این انتقادها و حملات متوجه سیاست خارجی و داخلی دولت یازدهم، از جمله برجام و موضوعاتی مانند بیکاری و رکود بوده است.

حسن روحانی در واکنش به این انتقادها و حملات، در سخنرانی ها و مواضع خود از سیاست های دولتش دفاع کرده است.

XS
SM
MD
LG