لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

دست کم چهار تن در تظاهرات خشونت‌آمیز ضددولتی در کابل کشته شدند


مقام‌های مسئول در افغانستان می‌گویند بر اثر درگیری خشونت‌آمیز پلیس با تظاهرکنندگانی که خواستار استعفای اشرف غنی رئیس‌جمهور کشور بودند، حداقل چهار نفر کشته شدند. این تظاهرات دو روز پس از وقوع بمب‌گذاری مرگبار در شهر کابل برگزار شد.

بر پایه این گزارش پلیس ضد شورش با تجهیزات کامل برای جلوگیری از حرکت تظاهرکنندگان به سمت کاخ ریاست جمهوری تیراندازی هوایی کرد و به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک آور و آب پاشید.

برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای پلیس برای جلوگیری از حرکت مردم به طرف ساختمان به سوی آنها شلیک کرده‌‌اند.

وحید مجروح سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت در این تظاهرات چهار نفر کشته و هشت نفر مجروح شده‌اند.

محمد عالم ایزدیار، نایب رئیس مجلس سنای افغانستان، نیز به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت پسرش به نام سالم ایزدیار در این تظاهرات مجروح و به بیمارستان منتقل شده ولی پس از مدت کوتاهی جان خود را از دست داده است. هنوز مشخص نشده او چگونه مجروح شده است.

رسانه‌های افغان از قول ژنرال مراد علی مراد، مسئول امنیتی وزارت کشور، نقل کردند که در این برخوردها تعدادی از تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس مجروح شده‌اند. به گفته او برخی از تظاهرکنندگان به سوی پلیس سنگ پرتاب می‌کردند.

این تظاهرات پس از آن شروع شد که حدود هزار نفر نزدیک محل بمب‌گذاری روز چهارشنبه دهم خرداد، اجتماع کردند. در این بمب‌گذاری مرگبار که در ساعات پر رفت و آمد صبح روی داد، دست‌کم ۹۰ نفر کشته و بیش از ۴۶۰ نفر مجروح شدند که اکثر آنها غیرنظامی‌اند.

این حمله مرگبارترین بمب‌گذاری در شهر کابل از سال ۲۰۰۱ و سرنگونی حکومت طالبان پس از اشغال خاک افغانستان توسط آمریکاست.

این حادثه یک بار دیگر در مورد قابلیت‌های حکومت مرکزی افغانستان برای حفظ امنیت و دفاع از جان شهروندان در برابر حملات گروه‌هایی مثل طالبان و «خلافت اسلامی» تردیدهای جدی به وجود آورده است.

برخی از تظاهرکنندگان تصاویر قربانیان بمب‌گذاری اخیر را با خود حمل می‌کردند که بسیاری از آنها زنان و کودکان بودند.

گروه دیگری پلاکاردهایی با شعارهای ضد دولتی حمل می‌کردند که روی یکی از آنها نوشته شده بود «تا وقتی غنی در کاخ ریاست جمهوری است، مرگ هست».

روی پوستر دیگری نوشته شده بود «غنی، عبدالله، استعفا، استعفا». اشاره آنها به اشرف غنی رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرايی افغانستان است که پس از انتخابات سال ۲۰۱۴ که موجب اختلافات شدیدی شد، توانستند با نوعی ائتلاف حکومت مرکزی در این کشور بی‌ثابت و ناامن را حفظ کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که همزمان با تلاش تعدادی از تظاهرکنندگان برای عبور از صف نیروهای پلیس، نیروهای امنیتی تیراندازی هوایی کردند.

طلوع نیوز، یک شبکه خبری افغان از قول تظاهرکنندگان گزارش داد پلیس شش نفر از آنها را بازداشت کرده است. مقام‌های مسئول تاکنون در مورد این مسئله اظهار نظری نکرده‌اند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت انفجار مرگبار روز چهارشنبه در شهر کابل را نپذیرفته است. طالبان هرگونه دخالتی در این حمله را تکذیب کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که ریاست امنیت ملی، عالی‌ترین نهاد اطلاعاتی- امنیتی افغانستان معتقد است که شبکه حقانی با کمک دولت پاکستان این بمب‌گذاری را انجام داده است. برخی از مقام‌های سابق دولت افغانستان نيز این ادعا را تأیید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG