لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

هواپیمایی قطر: محاصره هوایی نقض مقررات سازمان بین‌المللی هوانوردی است


 هواپیمای شرکت هواپیمایی قطر
هواپیمای شرکت هواپیمایی قطر

مدیرعامل شرکت هواپیمایی قطر می‌گوید عربستان، امارات و بحرین با بستن آسمان خود برای روی قطر مقرارات سازمان بین‌المللی هوانوردی، ایکائو، را نقض کرده‌اند و این شرکت اقدام حقوقی متناسب انجام خواهد داد.

اکبر البکر، مدیرعامل شرکت هواپیمایی قطر در مصاحبه با سی‌ان‌ان که روز دوشنبه ۲۲ خرداد از این شبکه پخش شد، گفت قطر توسط این کشورهای محاصره دریایی، زمینی و هوایی شده است.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی قطر در پاسخ به گزارشگر سی‌ان‌ان که به کمک‌های ترکیه و ایران اشاره کرده بود گفت قطر دوستان خود را در موقع سختی می‌شناسد و قطر گرچه کشور کوچکی است اما دوستان بزرگ بسیاری دارد.

کشورهای عربی به رهبری عربستان با بستن مرزهای دریایی و هوایی و زمینی خود به روی قطر، این کشور را به حمایت از تروریسم و تلاش برای بی‌ثباتی در منطقه متهم کرده‌اند. این کشورها همچنین از مناسبات تهران-دوحه بسیار ناخرسند هستند.

در واکنش به این فشارها و نیز برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال حمله نظامی به این کشور، ترکیه جانب قطر را گرفته است و طرح اعزام نیرو به قطر در پارلمان ترکیه نیز به تصویب رسیده است.

ترکیه و ایران نیز در روزهای اخیر خطوط ویژه دریایی و هوایی برای انتقال اقلام ضروری به قطر در نظر گرفته‌اند. همچنین به دلیل جلوگیری از پرواز هواپیماهای قطری از آسمان عربستان، امارات و بحرین، بسیاری از پروازهای این کشور از آسمان ایران انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی با بیان اینکه از راه‌های قانونی علیه محاصره این کشور اقدام خواهد کرد، گفت: «ایکائو...باید تمام و کمال در این قضیه ورود پیدا کند ...و اعلام کند که این اقدام غیرقانونی است.»

اکبر البکر، مدیرعامل شرکت هواپیمایی قطر با اشاره به تعطیلی دفاتر این شرکت در شماری از کشورهای عربی گفت: «بستن دفاتر هواپیمایی در واقع به سخره گرفتن مدنیت است. دفتر هواپیمایی بازوی سیاسی نیست. دفاتر ما را بستند گویی که یک سازمان تبهکاری است. به ما اجازه ندادن پول مشتریانمان را بازگردانیم.»

به گزارش رویترز مدیرعامل شرکت هواپیمایی قطر در پاسخ به گزارشگر سی‌ان‌ان گفت ترجیح می‌دهد درباره دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اظهار نظر نکند. وی با این حال گفت که از او «به‌شدت مایوس» شده است.

اکبر البکر رئیس جمهوری آمریکا را متهم کرد به جای شکستن محاصره «بنزین روی آتش‌» ریخته است.

رئیس جمهوری آمریکا دستکم در دو توییت جانب متحدان عربستان را علیه قطر گرفت و این کشوررا متهم به حمایت از تروریسم کرد.

با این حال مقام‌های آمریکایی از جمله وزیر خارجه ایالات متحده به تازگی خواستار نرم‌تر شدن موضع این کشورها در مقابل قطر شده‌اند.

قطر میزبان بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است و ۱۱ هزار نظامی آمریکایی در این کشور حضور دارند.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده محاصره قطر در بلندمدت در برنامه‌های ارتش آمریکا خلل وارد می‌کند.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است انتظار دارد همه طرف‌ها به‌ یک راه‌ حل برسند.

XS
SM
MD
LG