لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

فائزه هاشمی به شکل «مشروط» از زندان اوین آزاد شد


وکیل فائزه هاشمی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی زندانی، می‌گوید که بعد از موافقت دادگاه با «آزادی مشروط» موکلش، او از زندان اوین آزاد شده است.

محمدحسین آقاسی روز چهارشنبه ۲۸ شهریور به «شبکه شرق» گفت: «پیش از این با آزادی مشروط خانم فائزه هاشمی رفسنجانی مخالفت شده بود، ولی امروز رای دادگاه تجدیدنظر به ما ابلاغ شد که بنا بر آن، با آزادی خانم فائزه هاشمی موافقت صورت گرفت و او امروز عصر از زندان آزاد شد».

این وکیل دادگستری به خبرگزاری ایسنا نیز گفته است محکومیت موکلش سه سال بود که حدود دو سال از محکومیتش را گذرانده است و «امروز با آزادی مشروط، نه "آزادی قطعی" از زندان آزاد شد».

فائزه هاشمی مهرماه سال ۱۴۰۱ به حبس محکوم شده بود. پیش‌تر وکیل این فعال سیاسی گفته بود که مهر ماه سال آینده محکومیت او به پایان خواهد رسید.

حدود یک هفته پیش خانم هاشمی در آستانه سالگرد جنبش «زن، زندگی آزادی» نامه‌ای از زندان نوشته بود که در آن شماری از زندانیان زن را به «دیکتاتوری» و «رفتارهای فاشیستی» متهم کرده بود. این نامه در فضای مجازی فارسی‌زبان جنجال‌برانگیز شده بود.

خانم هاشمی در نامه خود به‌ویژه به زندانی‌های چپ و سلطنت‌طلب تاخته و برخی از زندانیان سیاسی را به دروغ‌گویی، بزرگنمایی مشکلات داخل زندان،‌ و رفتار فاشیستی دیکتاتورمآبانه متهم کرده بود.

نامه فائزه هاشمی به مذاق رسانه‌های حکومتی ایران خوش آمد و به عنوان نمونه، متن این نامه در صفحهٔ نخست وب‌سایت خبرگزاری میزان، ارگان رسمی قوهٔ قضائیه، با تیتر «فائزه هاشمی: ما مبارزین، طبلی توخالی و دیکتاتورهای حقیری بیش نیستیم» بازنشر شد.

شماری از هواداران جریان اصلاح‌طلبی در ایران از این نامه استقبال کردند و آن را «هشداری دارای اهمیت» نامیدند، اما شمار بیشتری که برخی چهره‌های حقوق بشری و دارای سابقه زندان و مبارزه نیز در میان آن‌ها هستند، همچون لحن صریح نامه، واکنش‌های صریحی به آن نشان دادند.

روز چهارشنبه و ساعتی پیش از انتشار خبر آزادی فائزه هاشمی، گلرخ ایرایی، یکی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین، با انتشار یادداشتی، خانم هاشمی را به «سیاه‌نمایی» درباره شرایط بند زنان اوین و «سفیدشویی از سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه جمهوری اسلامی» متهم کرد.

XS
SM
MD
LG