لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

هیئت عالی منصفه جورجیا خواستار «تعقیب کیفری» سه سناتور حامی دونالد ترامپ شده بود

۱۲:۳۸ ۱۷.۶.۱۴۰۲

تلاش مقام‌های حکومتی برای دیدار گروه‌هایی از مردم سیستان‌و‌بلوچستان با خامنه‌ای

چند روز پس از انتشار گزارش‌های وب‌سایت‌های محلی استان سیستان‌و‌بلوچستان مبنی بر تلاش «دستگاه‌های اجرایی و امنیتی» برای «جمع‌آوری دو هزار نفر» از شهروندان این استان برای دیدار با علی خامنه‌ای، گزارش رسانه‌های حکومت و مقام‌های اجرایی، این موضوع را تأیید کرد.

رضا شریفی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان، روز جمعه، ۱۷ شهریور و در آستانه سالروز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به ایرنا گفته «با درخواست‌های مکرر مردمی و پیگیری‌های به عمل آمده مقرر شد...دیدار ۲ هزار نفر از اقشار مختلف شیعه و سنی این استان» با رهبر جمهوری اسلامی انجام شود. او اظهار امیدواری کرده که در این دیدار، «نمایندگان واقعی مردم» شرکت داشته باشند.

در روزهای اخیر، وب‌سایت حال‌وش که اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، از سفر مصطفی محامی، نماینده علی خامنه‌ای در استان سیستان و بلوچستان و تلاش دیگر مسئولان محلی برای اقناع چهره‌های مذهبی این شهر برای شرکت در این مراسم دیدار خبر داده بود. آن‌طور که حال‌وش نوشته در این تلاش‌ها حتی با خانواده‌های کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان نیز تماس‌هایی برقرار شده است.

در جریان اتفاقاتی که روز هشتم مهر ۱۴۰۱ رخ داد و به «جمعه خونین» یا «جمعه سیاه» زاهدان معروف شد، گروهی از مردم در واکنش به خبر «تجاوز» فرمانده نیروی انتظامی چابهار به یک دختر بلوچ، دست به تجمع زدند که از سوی نیروی انتظامی و مأموران امنیتی جمهوری اسلامی، «به رگبار بسته شدند». به گزارش منابع حقوق بشری در جریان این تیراندازی‌ها، دست‌کم ۹۰ تن صدها تن کشته و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی یا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

۱۲:۵۷ ۱۷.۶.۱۴۰۲

کشف بیش از یکصد کیلو مت‌آمفتاین جاسازی‌شده در جعبه‌های سوهان و غذاهای ایرانی در استرالیا

پلیس استرالیا پس از کشف یک «آزمایشگاه مخفی مواد مخدر» که عمدتاً مت‌آمفتامین تولید می‌کرد، یک ایرانی به نام آرش بینش‌پژوه با تابعیت کانادا را متهم کرد.

نیروهای پلیس استرالیا در جریان یورش به محل تولید این مواد مخدر در شمال سیدنی، ظروف و جعبه‌های محصولات مواد غذایی وارداتی از جمله سوهان و خورشت‌های ایرانی را کشف کردند که حاوی مت‌آمفتامین بوده است.

این مواد مخدر به صورت ماهرانه‌ای در این بسته‌ها جاسازی شده بود. پلیس میزان کل مت‌آمفتامین کشف‌شده را بیش از صد کیلوگرم تخمین زده است.

آرش بینش‌پژوه نیز که چهل و سه ساله است، در خانه‌اش بازداشت و در این رابطه متهم شده است. پلیس از منزل او پول نقد، جواهرات، گوشی تلفن همراه و تجهیزات الکترونیکی ضبط کرده است. بینش‌پژوه که تابعیت کانادایی دارد، در یک سال اخیر به استرالیا رفت‌وآمد داشته است.

۱۳:۳۵ ۱۷.۶.۱۴۰۲

درخواست خانواده جواد روحی از بهاره هدایت: اعتصابت را بشکن، بمان و به راه جواد ادامه بده

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر، درخواست خانواده جواد روحی، معترض جوانی که پس از جان‌باختن او در زندان، بهاره هدایت، فعال سیاسی دست به اعتصاب غذا زد، برای شکستن اعتصاب غذا را منتشر کرده است.

خانم دائمی در شبکه ایکس به نقل از خانواده جواد روحی خطاب به بهاره هدایت نوشته: «بهاره جان هدایت، وجود شما برای ما ملت ایران ضروریست، همانطور که جواد جاوید و هزاران شهید راه آزادی سازنده راه ملت بودند. تو باش و به راهشان ادامه بده. ازصمیم قلب که داغ جواد برآنست عاجزانه به عنوان کوچکترینِ ملت خواهش می‌کنیم برای وجودت که دلگرمی ماست اعتصابت را بشکن.»

خبر درگذشت آقای روحی را نخستین بار ظهر روز نهم شهریور، وکیل او مجید کاوه، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد و ساعتی بعد روابط عمومی زندان نوشهر تأیید کرد که «جواد روحی ساعت ۳:۴۵ بامداد پنج‌شنبه ۹ شهریورماه به دلیل تشنج» از زندان به بیمارستان بهشتی نوشهر» منتقل شده و «پس از انتقال به بیمارستان» جان باخته است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، شامگاه ۹ شهریورماه از «خاکسپاری» پیکر جواد روحی در «یکی از روستاهای اطراف آمل» خبر داد و نوشت که شماری از حاضران در «مراسم تدفین جواد روحی قصد سر دادن شعار» علیه جمهوری اسلامی را داشتند.

خانم هدایت پس از جان‌باختن جواد روحی، اعلام کرد که در اعتراض به «سرکوب مضاعف» در جمهوری اسلامی، دست به اعتصاب غذا می‌زند. طی بیش از یک هفته گذشته، درخواست‌های متعددی از او برای شکستن اعتصاب غذا منتشر شده بود.

۱۴:۰۶ ۱۷.۶.۱۴۰۲

شماری از حقوق‌دانان عراقی به‌دنبال شکایت از یزید به‌خاطر کشتن امام سوم شیعیان هستند

رسانه‌های عراقی خبر می‌دهند که شماری از حقوق‌دانان عراقی در حال تهیه لوایحی برای طرح شکایت حقوقی علیه یزید بن معاویه در دادگاه‌ها هستند.

بر اساس این گزارش‌ها، اتهام‌هایی که در لوایح اتهامی درج شده عبارت است از: «قتل عمد امام حسین، مثله کردن جسد او، کشتن خانواده و یارانش، مثله کردن جسد آن‌ها، غارت و سرقت.»

رسانه‌های عراقی گزارش می‌کنند حقوق‌دانانی که در تلاش برای این اقدام هستند معتقدند که این یک دعوای حقوقی «واقعی و قانونی» است و مشمول «مرور زمان» نمی‌شود.

استدلال آنها در اهمیت این دعوای حقوقی هم به این صورت است که تلاش دارند «دست داشتن یزید در این جرایم را» اثبات تاریخی کرده و در برابر به گفته آن‌ها «تلاش‌ها برای انکار این جرایم» مقابله کنند.

حسین، امام سوم شیعیان است که دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری، در کربلا طی جنگ با نیروهای یزید پسر معاویه، که حسین حکومت او را «غیرقانونی» می‌دانست، همراه با شماری از اعضای خانواده‌اش کشته شد.

۱۴:۱۰ ۱۷.۶.۱۴۰۲

اختلال در کار و زندگی مردم دهلی نو به‌خاطر نشست جی ۲۰

برگزاری نشست سران کشورهای گروه ۲۰ در دهلی نو، به دلیل برقراری محدودیت‌های گسترده رفت‌وآمد و سه روز تعطیلات رسمی، کار و زندگی عادی مردم در پایتخت هند را که دست‌کم ۳۳ میلیون جمعیت دارد، تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایندین تایمز، تمامی مؤسسات دولتی و خصوصی در دهلی نو در این سه روز از ارائه خدمات به مردم منع شده، بانک‌ها تعطیل هستند و دولت برای کاهش بار ترافیک در خیابان‌ها، کار مدارس را آنلاین کرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران گروه ۲۰، نشست خود را از روز ۱۸ شهریور با میزبانی ناراندرا مودی، نخست‌وزیر هند آغاز خواهند کرد. هند در حال حاضر ریاست این گروه از کشورهایی است که اقتصاد‌های بزرگ و تأثیرگذار جهان را اداره می‌کنند. چالش عمده جهانی در تأمین امینت غذایی و انرژی از جمله دستور کار این اجلاس است.

شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در میان رهبران حاضر در نشست این دوره نخواهد بود و رسانه‌های روسیه نیز خبر داده‌اند که ولادیمیر پوتین سخنرانی آنلاین برای همتایان خود نخواهد داشت. رهبران ۹ کشور دیگر نیز در کنار سران و مقامات ارشد سازمان ملل متحد، صندوق بین‌المللی پول و چند نهاد عمده جهانی در شمار مهمانان دعوت‌شده به همایش هستند.

نشست این دوره از سران گروه ۲۰ در سایه جنجال داخلی در هند برسر حمایت دولت از تغییر نام این کشور به «بهارات» برگزار می‌شود.

۱۵:۰۳ ۱۷.۶.۱۴۰۲

صدور حکم زندان برای زن معترض به تذکر حجاب فرد معمم

الهام فرشاد، معترضی که واکنش او به تذکر توهین‌آمیزِ حجاب از سوی یک فرد معمم در ماه تیر ۱۴۰۱ به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد.

۱۵:۰۶ ۱۷.۶.۱۴۰۲

بازداشت آسیب‌دیده چشم در اعتراضات پس از بازگشت به کشور

حسین حسین‌پور، از آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات «زن زندگی آزادی»، پس از بازگشت به کشور «بازداشت» شد.

او که بعد از اقدام به خودکشی، در مرداد ماه از خروج خود از ایران برای درمان خبر داده بود، به تازگی در اینستاگرام خود اعلام کرده بود که به کشور بازگشته است. به نوشته حساب ‏⁧کاربری «۱۵۰۰ تصویر» که اخبار مربوط به اعتراضات و معترضان را پوشش می‌دهد، حسین حسین‌پور ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ در جاده‌ای منتهی به گچساران بازداشت شده است.

۱۶:۳۸ ۱۷.۶.۱۴۰۲

تشکیل پرونده قضایی علیه رئیس تعلیق‌شده فدراسیون اسپانیا

دادستانی اسپانیا، پرونده‌ای را علیه لوئیس روبیالس، رئیس تعلیق‌شده فدراسیون فوتبال این کشور، تشکیل داده که شامل اتهام «تعرض جنسی» و «اجبار به بوسیدن بدون رضایت» لب‌های یک بازیکن یک بازیکن پس از فینال جام جهانی زنان است.

پرونده جدید علیه روبیالس، دو روز پس از آن تشکیل شده که هرموسو به طور رسمی رئیس تعلیق‌شده فدراسیون فوتبال اسپانیا را به متهم کرد.

روبیالس که پس از جنجال‌های مرتبط با بوسیدن لب‌های جنی هرموسو، کاپیتان تیم زنان اسپانیا، در تعلیق قرار گرفته، اصرار دارد که این بوسه توافقی بوده است. اما هرموسو در بیانیه‌های صادر شده از او و نیز اتحادیه بازیکنان، این موضوع را رد کرده است.

بر اساس قانون رضایت جنسی که سال گذشته در اسپانیا تصویب شد، روبیالس در صورت مجرم شناخته شدن برای تعرض جنسی، ممکن است با جریمه نقدی، یا محکومیت یک تا چهار سال زندان روبه‌رو شود. قانون جدید با برداشتن مرز بین تعریف «آزار و اذیت جنسی» و «تجاوز جنسی»، هر عمل جنسی بدون رضایت را منع کرده است.

۱۸:۲۰ ۱۷.۶.۱۴۰۲

مهدی ظهوری، مجری سابق تلویزیون درگذشت

رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که مهدی ظهوری، مجری سابق تلویزیون حکومتی ایران، که در اولین سال‌های دهه ۱۳۶۰ فعالیت خود را آغاز کرده بود، درگذشت.

پایگاه اطلاع‌رسانی تلویزیون جمهوری اسلامی نوشته این مجری سابق به ‌دلیل «بیماری کبدی» در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان تهران بستری بود و صبح روز ۱۷ شهریور درگذشت.

«جُنگ هفته» و «اخلاق در خانواده» مشهورترین برنامه‌هایی بودند که آقای ظهوری اجرای آنها را در دهه‌های ۱۳۶۰ و ۷۰ برعهده داشت. او در سال‌های بعد مجری برنامه «تهران تهران» در شبکه پنج تلویزیون نیز بود.

مهدی ظهوری متولد سال ۱۳۳۳ بود و در سال‌های اولیه فعالیت در سیمای جمهوری اسلامی به عنوان گزارشگر نیز فعالیت داشت.

۱۹:۰۵ ۱۷.۶.۱۴۰۲

شورای همکاری خلیج فارس: ایران حقی در میدان گازی الدره ندارد

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس با انتشار بیانیه مشترکی بر حق انحصاری عربستان و کویت در میدان گازی الدره تأکید کرده و هرگونه ادعای ایران در مشترک بودن این میدان را رد کرده‌اند.

پیشتر عربستان و کویت نیز بارها اعلام کرده بودند که ایران حقی در این میدان گازی دریایی ندارد، اما جمهوری اسلامی می‌گوید بخشی از این میدان در محدوده آب های جمهوری اسلامی قرار دارد. ایران و کویت بر سر تعیین مرزهای آبی خود اختلاف دارند.

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس که روز پنج‌شنبه در ریاض نشست داشتند، با انتشار بیانیه مشترکی ادعای ایران را در سهیم بودن در ذخایر نفت و گاز میدان یاد شده که ایران «آرش» می‌نامد، رد کردند.

جواد اوجی وزیر نفت ایران دو ماه پیش اعلام کرده بود که ایران از حقوق خود برای اکتشاف و توسعه این میدان عقب‌نشینی نخواهد کرد؛ موضوعی که با واکنش کویت و عربستان مواجه شد.

عربستان و کویت دهه‌هاست که جمهوری اسلامی را برای تعیین مرزهای دریایی با کویت دعوت می‌کنند و طی ماه های گذشته نیز این درخواست را تکرار کرده‌اند. ایران توضیح نمی‌دهد چرا وارد مذاکرات تعیین مرزهای دریایی نمی‌شود.

دو کشور عربی پارسال بر توسعه پروژه ۵ میلیارد دلاری این میدان توافق کردند و هفته گذشته گزارش‌هایی از توافق کویت و عربستان با شرکت «تکنیپ» فرانسه برای توسعه آن منتشر شد.

قرار است دو کشور عربی روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی از این میدان تولید کنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG