لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

فنلاند تمام گذرگاه‌های مرزی خود با روسیه را برای جلوگیری از ورود پناهجویان بست


یک گذرگاه مرزی فنلاند و روسیه
یک گذرگاه مرزی فنلاند و روسیه

دولت فنلاند روز سه‌شنبه هفتم آذر اعلام کرد که تمام گذرگاه‌های خود با روسیه را به مدت دو هفته به روی مسافران خواهد بست تا جریان ورود پناهجویان از این کشور را متوقف کند.

این کشور شمالی اروپا هفته گذشته تمام گذرگاه‌های مرزی خود با روسیه به غیر از شمالی‌ترین گذرگاه در قطب شمال را به روی افرادی که از روسیه قصد ورود به خاک این کشور را داشتند، بسته بود.

حال دولت فنلاند اعلام کرده که این گذرگاه مرزی نیز به روی مسافران بسته خواهد شد.

با وجود‌این، روز دوشنبه تنها سه پناهجو از طریق ایستگاه دورافتاده راجا جوزپی، آخرین پست مرزی باز وارد فنلاند شدند و روز سه‌شنبه هیچ پناهجویی از طریق این گذرگاه وارد فنلاند نشده است.

به گفته گارد مرزی این کشور حدود ۹۰۰ پناهجو در ماه نوامبر از کشورهای کنیا، مراکش، پاکستان، سوریه، سومالی و یمن از روسیه وارد فنلاند شده‌اند.

این گارد همچنین اعلام کرد تصمیم برای بستن هر هشت گذرگاه مرزی به این معنی است که فقط قطارهای باری می‌توانند بین دو کشور عبور کنند.

پتری اورپو، نخست‌وزیر فنلاند، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این عملیات نفوذ روسیه است و ما آن را نمی‌پذیریم.»

او روز ششم آذرماه گفت کشورش اطلاعاتی درباره کمک مقامات روسی به پناهجویان دارد و با وجود بسته شدن گذرگاه‌ها، هنوز افراد بیشتری از روسیه به سمت مرزهای فنلاند می‌آیند.

رئیس‌جمهور فنلاند دو هفته قبل گفته بود به نظر می‌رسد افزایش شمار پناهجویانی که از مرزهای شرقی وارد این کشور می‌شوند انتقام‌جویی مسکو از پیوستن این کشور به ناتو و همکاری‌های نظامی آن با آمریکاست.

روسیه این سخنان رئیس‌جمهور فنلاند را رد کرده است.

در همین زمینه هانو پِوکور، وزیر دفاع استونی، روز سوم آذرماه در اجلاس کشورهای شمال اروپا و بالتیک در شهر استکهلم گفت که سفر صدها نفر از مهاجران از طریق خاک روسیه به مرزهای استونی و فنلاند طی هفته‌های اخیر «عملیاتی» است که کاملا توسط دولت روسیه هدایت می‌شود.

به گزارش روزنامه گاردین، آندریس اسپرودس، وزیر دفاع لتونی، از این هم فراتر رفته و شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، را «بازی‌گردان» این برنامه دانست.

وزیر دادگستری نروژ نیز که در شمالگان با روسیه مرز مشترک دارد، اعلام کرد که این کشور آماده است در صورت لزوم به سرعت مرزهای خود را با روسيه ببندد.

فنلاند عضو اتحادیه اروپاست و پس از چند دهه سیاست بی‌طرفی امسال تصمیم گرفت به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، بپیوندد. این کشور حدود هزار و ۳۴۰ کیلومتر با روسیه مرز مشترک دارد و این مرز طولانی در‌عین حال بخشی از مرزهای شرقی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری رویترز و رادیوفردا/پ.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG