لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

همۀ آن‌چه باید درباره نخستین مناظرۀ انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ بدانیم


دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه و رئیس‌جمهور پیشین آمریکا
دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه و رئیس‌جمهور پیشین آمریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و رقیب جمهوری‌خواه او، دونالد ترامپ، برای سومین بار در صحنۀ تلویزیون روبه‌روی هم قرار می‌گیرند تا در نخستین مناظرۀ انتخاباتی سال ۲۰۲۴، شهروندان آمریکایی را به مشارکت در رأی‌گیری علیه رقیب خود ترغیب کنند.

این مناظرۀ تلویزیونی قرار است شامگاه پنج‌شنبه ۲۷ ژوئن (بامداد هشتم تیرماه) در ایالت جورجیا در جنوب شرقی آمریکا برگزار شود؛ جایی‌که ترامپ به مصاف رئیس‌جمهور دموکرات فعلی می‌رود و برای جذب بیشتر آراء و بازگشت به کاخ سفید پس از یک وقفۀ چهار ساله تلاش خواهد کرد.

بایدن اما در شرایط پرچالش فعلی باید مخاطبان تلویزیونی را متقاعد کند که مانع بازگشت چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا به مسند قدرت شوند و در عوض، برای یک دورۀ چهار سالۀ دیگر به ریاست بایدن در کاخ سفید رأی بدهند.

اولین مناظره چه اهمیتی دارد؟

نخستین مناظرۀ تلویزیونی در رقابت انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا قرار است ساعت نُه شب به وقت محلی - محدودۀ زمانی شرقی آمریکا - برابر با ۴:۳۰ دقیقه بامداد جمعه به وقت تهران برگزار شود.

ترامپ و بایدن در شهر آتلانتا در جورجیا مقابل یکدیگر قرار گیرند و شبکۀ خبری سی‌ان‌ان میزبان نخستین مناظرۀ رئیس‌جمهور فعلی و رئیس‌جمهور پیشین خواهد بود.

اهمیت مکان این مناظره از آن جهت است که جورجیا از جمله ایالت‌هایی به شمار می‌رود که آرای الکترال آن در تعیین رئیس جمهور بعدی آمریکا، نقش کلیدی دارد. شهروندان این ایالت در دوره‌های پیشین انتخابات ریاست جمهوری به صورت ثابت به یک نامزد حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات رأی نداده‌اند.

نخستین مناظرۀ ترامپ و بایدن در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا جنجال‌ساز شد
نخستین مناظرۀ ترامپ و بایدن در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا جنجال‌ساز شد

مدت‌زمان این رویداد تلویزیونی ۹۰ دقیقه است؛ طی آن، دو نامزد باید به پرسش‌های مجری برنامه پاسخ دهند و همزمان، یکدیگر را به چالش بکشند. «دانا باش» و «جیک تپر» از مجریان شبکۀ سی‌ان‌ان، اجرای این برنامه را برعهده خواهند داشت.

چند بار رویارویی در راه است؟

فعلاً دو نامزد پذیرفته‌اند که مانند چهار سال قبل تنها دو مناظره برگزار شود. دومین مناظرۀ تلویزیونی به میزبانی شبکۀ «ای‌بی‌سی» (ABC) و در ماه سپتامبر روی آنتن خواهد رفت.

کارزار انتخاباتی ترامپ پیشنهاد داده که مناظرۀ سومی هم به میزبانی شبکۀ مورد علاقۀ او یعنی فاکس نیوز برگزار شود که هنوز تیم انتخاباتی رئيس جمهور آمریکا با آن موافقت نکرده است.

یک مناظره هم قرار است میان معاون‌های دو کاندیدا برگزار شود. با توجه به این‌که ترامپ هنوز از معاون خود رونمایی نکرده، مشخص نیست چه کسی روبه‌روی کامالا هریس قرار می‌گیرد.

چندوچون رقابت دو نامزد

برای حضور در این مناظره‌ها هر نامزد باید دست‌کم ۱۵ درصد آراء را در چهار نظرسنجی ملی از رأی‌دهندگان ثبت‌نام شده یا احتمالی کسب کند.

رابرت کندی به‌رغم همۀ تلاش‌ها نتوانست به این حد نصاب برسد و در نتیجه، به روال معمول دو نامزد حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در مناظره حضور خواهند داشت.

از ویژگی‌های متفاوت این مناظره، غیبت تماشاگران در محل برگزاری این رویداد است؛ برخلاف دوره‌های پیشین، این بار تصمیم بر آن شده که تماشاگری در استودیو حضور نداشته باشد تا تشویق‌ها و هیاهوی احتمالی حاضران بر روند برگزاری این رقابت تأثیر نگذارد.

همچنین به درخواست کارزار انتخاباتی بایدن برای جلوگیری از اتفاقاتی که در دو مناظرۀ سال ۲۰۲۰ رخ داد، هنگام صحبت کردن یک نامزد، میکروفون نامزد دیگر قطع خواهد شد تا طرفین نتوانند وسط حرف دیگری بپرند.

مطالبات آمریکایی‌ها

موضوع خاصی به عنوان محور مناظرۀ نخست تعیین نشده است. اما انتظار می‌رود دو رقیب عمدتاً به مسائلی بپردازند که در حال حاضر، دغدغۀ اصلی شهروندان آمریکایی به شمار می‌روند.

طبق گزارشی که مرکز تحقیقات «پیو» به‌تازگی منتشر کرده، تقریباً سه‌چهارم رأی‌دهندگان آمریکایی «تقویت اقتصاد» کشورشان را به عنوان اولویت دغدغه‌های انتخاباتی خود مطرح کرده‌اند.

بنابراین، احتمالاً بخش قابل توجهی از مناظرۀ پنج‌شنبه شب بر کارنامۀ ریاست‌جمهوری ترامپ و بایدن در حوزۀ اقتصاد و برنامه‌های آن‌ها برای چهار سال آینده متمرکز خواهد بود.

همچنین پیش‌بینی می‌شود بایدن در این مناظره بر پرونده‌های کیفری دونالد ترامپ و محکومیت‌های او تمرکز کند و از این طریق فشار را بر رقیب خود افزایش دهد.

در نقطۀ مقابل، احتمالاً ترامپ هم دربارۀ محکومیت هانتر بایدن، پسر جو بایدن، در پروندۀ خرید اسلحه در حالی که مواد مخدر مصرف می‌کرده مانور دهد و از این مسیر به حملات بایدن پاسخ بدهد.

مسائل اجتماعی، سیاست داخلی و رویکردهای سیاست خارجی هم احتمالاً بخش‌های دیگری از مناظرۀ اول را تشکیل می‌دهد؛ جنگ در غزه و ادامۀ تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در کنار چالش‌های پیش‌روی واشینگتن با پکن، از جمله محورهای مهم سیاست خارجی آمریکا در این مقطع به‌شمار می‌روند.

آخرین نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان آمریکایی، دونالد ترامپ را نامزد بهتری برای اقتصاد می‌دانند اما رویکرد جو بایدن را در حفظ دموکراسی ترجیح می‌دهند.

این نظرسنجی که نتیجۀ آن روز ۲۶ ژوئن (ششم تیر) منتشر شد، به‌طور مشترک توسط خبرگزاری رویترز و مرکز ایپسوس انجام شده است و نشان می‌دهد که میزان محبوبیت بایدن از ۳۶ درصد در ماه مه گذشته به ۳۷ درصد رسیده است.

همچنین بررسی مجموع نظرسنجی‌ها در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که بایدن موفق شده فاصلۀ خود با ترامپ را برطرف کند و اکنون، رقابت دو نامزد به صورت شانه‌به‌شانه در جریان است.

در اغلب نظرسنجی‌هایی که در هفته‌های اخیر انجام شده‌اند، دو نامزد در مقیاس ملی وضعیت نسبتاً برابری با یکدیگر دارند.

در چنین شرایطی برگزاری مناظرۀ نخست می‌تواند تأثیرگذاری قابل توجهی بر افکار عمومی جامعه آمریکا داشته باشد که پس از این برنامه ۹۰ دقیقه‌ای در نتایج نظرسنجی‌ها نمایان خواهد شد.

اصلی‌ترین نگرانی رأی‌دهندگان آمریکایی در مورد جو بایدن ۸۱ ساله، کهولت سن او است. این نگرانی در مورد دونالد ترامپ ۷۹ ساله کمتر دیده می‌شود.

نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر آینده (۱۵ آبان‌ماه) هرچه که باشد، در نهایت فرد پیروز رکورد مسن‌ترین رئيس‌جمهور تاریخ آمریکا را به نام خود ثبت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG