لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

یک زن برای نخستین بار فرمانده نیروهای مسلح کانادا شد


ژنرال جنی کارینیان پیشتر فرماندهی واحدهای نظامی کانادا در بیرون مرزها از جمله افغانستان و بوسنی را به عهده داشته است
ژنرال جنی کارینیان پیشتر فرماندهی واحدهای نظامی کانادا در بیرون مرزها از جمله افغانستان و بوسنی را به عهده داشته است

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، ژنرال جنی کارینیان را به عنوان اولین فرمانده زن نیروهای مسلح کانادا، به ریاست ستاد دفاعی کانادا منصوب کرده است.

خانم کارینیان که به عنوان مهندس نظامی آموزش دیده است، در طول ۳۵ سال خدمت در ارتش کانادا، فرماندهی نیروها در افغانستان، بوسنی و هرزگوین، عراق و سوریه را برعهده داشته است.

او در موزه جنگ کانادا در اتاوا گفت: «درگیری در اوکراین و خاورمیانه، تشدید تنش‌ها در سایر نقاط جهان، تغییرات آب و هوایی، افزایش تقاضا برای پرسنل ما در داخل و خارج از کشور، و تهدیدات علیه ارزش‌ها و نهادهای دموکراتیک ما, تنها تعدادی از چالش‌های پیچیده‌ای هستند که باید با آنها مواجه شویم».

ژنرال کارینیان جانشین ژنرال وین ایر می‌شود که از سال ۲۰۲۱ به عنوان فرمانده ارشد نظامی خدمت می‌کرد؛ آن هم در زمانی که کانادا قصد دارد هزینه‌های دفاعی را افزایش دهد و نیروهای مسلح خود را مدرن کند.

هفته گذشته، نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو هدف‌گذاری دولتش را تا سال ۲۰۳۲، برای دستیابی به هزینه‌های دفاعی تعیین‌شده ناتو یعنی دو درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرد. بر اساس پیش‌بینی‌های دولت، انتظار می‌رود هزینه‌های دفاعی کانادا در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به حدود ۱.۳۹ درصد از تولید ناخالص داخلی باشد.

نیروهای مسلح در تقلا برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده استخدام نیرو هستند و از این رو روند جایگزینی تجهیزات قدیمی در نیروهای مسلح کانادا کندتر شده است.

نوامبر گذشته، رئیس نیروی دریایی کانادا گفته بود که این نیرو در «وضعیت بحرانی» است و ممکن است نتواند وظایف اساسی خود را در سال ۲۰۲۴ انجام دهد.

در این زمینه رئیس جدید ستاد دفاعی کانادا می‌گوید: «ما با چالش‌های داخلی زیادی مانند استخدام و نگهداری مواجه هستیم. ما می‌دانیم با چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم و برای مقابله با آنها چه کاری باید انجام دهیم».

جاستین ترودو که اکنون یک زن را به ریاست ستاد دفاعی کانادا منصوب کرده، از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۵، سیاست‌هایی را برای تقویت برابری جنسیتی دنبال کرده است.

در سال ۲۰۱۸، او برندا لوکی را به عنوان اولین رئیس زن پلیس سواره سلطنتی کانادا منصوب کرد.

آخرین دو فرماندار کل، نماینده رسمی کانادا در سلطنت بریتانیا، زن بوده‌اند، که هر دو به پیشنهاد ترودو منصوب شده‌اند.

XS
SM
MD
LG