لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

فرانسه درباره گسترش جنگ غزه به ایران هشدار داد؛ آمریکا از چین خواست به تهران فشار بیاورد


زنی در حال عبور از مقابل تابلویی در شهر غزه که روی آن نوشته شده است: «تشکر و قدردانی از ایران»
زنی در حال عبور از مقابل تابلویی در شهر غزه که روی آن نوشته شده است: «تشکر و قدردانی از ایران»

وزیر خارجه فرانسه روز پنجشنبه ۲۵ آبان گفت در دیدار با همتای ایرانی خود به او گفته است که اگر درگیری‌های کنونی بین اسرائیل و حماس در غزه به سراسر منطقه گسترش یابد، تهران مسئولیت سنگینی خواهد داشت.

کاترین کولونا پس از دیدار حضوری با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ژنو گفت: «دیدار امروز من با همتای ایرانی‌ام در قالب یک هشدار بود: گسترش درگیری کنونی در غزه به نفع کسی نیست و ایران مسئولیت سنگینی خواهد داشت.»

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود ولی جمهوری اسلامی همواره ادعا می‌کند که این گروه بخشی از «محور مقاومت» است و هر یک از بخش‌های «محور مقاومت» جداگانه و مستقل تصمیم می‌گیرند.

خبرگزاری رویترز روز ۲۴ آبان گزارش داده بود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار اخیرش با اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه افراطی حماس، در تهران پس از آغاز جنگ با اسرائیل، گفته بود که ایران به حمایت سیاسی و معنوی از حماس ادامه خواهد داد ولی مستقیماً در جنگ این گروه دخالت نخواهد کرد.

سه منبع نزدیک به حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، نیز به خبرگزاری رویترز گفتند که این گروه نیز از حملۀ بی‌سابقه و ویرانگر حماس به جنوب اسرائیل کاملاً غافلگیر شدند و شبه‌نظامیان این گروه در جوار مرز با اسرائیل در حالت آماده‌باش نبودند.

فرانسه به‌دلیل نقش تاریخی این کشور در لبنان، خود را مسئول حفظ امنیت در لبنان می‌داند و پاریس به‌دنبال کاهش تنش بین اسرائیل و گروه حزب‌الله است.

همزمان سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده مایل است چین از خطوط ارتباطی خود با ایران برای جلوگیری از یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه استفاده کند.

جان کربی گفت: «ما مطمئنا آن‌ها [مقام‌های چین] را تشویق می‌کنیم که از این خطوط استفاده کنند تا به ایرانی‌ها یادآور شوند که ما نمی‌خواهیم شاهد تعمیق یا تشدید درگیری در منطقه باشیم.»

این اظهارات کربی در پاسخ به این سوال بود که آیا جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از شی جین‌پینگ همتای چینی خود خواسته است تا برای توقف حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق بر ایران فشار بیاورد یا نه.

دیدار کولونا و امیرعبداللهیان تازه‌ترین گفتگو میان مقامات فرانسوی و ایرانی درباره چند موضوع مورد مناقشه به شمار می‌رود.

روابط بین فرانسه و ایران در ماه‌های اخیر به دلیل آنچه پاریس دستگیری خودسرانه چهار شهروند خود خوانده، تیره شده است.

وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه در بیانیه جداگانه‌ای درباره دیدار کولونا و امیرعبداللهیان نوشت که وزیر خارجه فرانسه به همتای ایرانی خود گفته که نسبت به وضعیت شهروندان فرانسوی زندانی در ایران به شدت نگران است.

جمهوری اسلامی متهم است که با بازداشت خودسرانه شهروندان خارجی یا دوتابعیتی در پی فشار بر کشورهای خارجی در جهت برآورده شدن خواسته‌های خود است.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/م.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG