لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

گروه ۲۰: امیدوار به چشم‌انداز اقتصادی، نگران از جنگ تجاری چین و آمریکا


بندر چینگدائو، چین؛ تنش‌های تازه بین دو اقتصاد بزرگ جهان، به نگرانی‌ها دامن زده‌است
بندر چینگدائو، چین؛ تنش‌های تازه بین دو اقتصاد بزرگ جهان، به نگرانی‌ها دامن زده‌است

بیست اقتصاد بزرگ جهان چشم‌انداز اقتصادی در اواخر سال جاری میلادی را رو به رشد می‌بینند، اما بیم آن دارند که پیامدهای ادامه اختلافات میان واشینگتن و پکن بر سر داد و ستد و تعرفه‌ها، جلوی این رشد را بگیرد.

تارو آسو، وزیر اقتصاد ژاپن، ۱۸ خرداد ماه، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد که «اقتصاد جهانی در اواخر نیمه دوم سال [۲۰۱۹] سرعت خواهد گرفت».

وزیر اقتصاد ژاپن با این حال افزوده است که «اگر چین و آمریکا اختلافات خود بر سر داد و ستد را حل نکنند، اطمینان از بازار گرفته می‌شود».

آقای آسو این سخنان را در پی نخستین نشست وزیران اقتصادی و بازرگانی و نیز روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه ۲۰ در فوکوئـُوکا، جنوب آن کشور، بیان کرده‌است.

وزیران اقتصادی ۲۰ کشور جهان در آستانه دیدار رهبران این کشورها گرد هم آمده‌اند. رهبران گروه ۲۰ اواخر ماه جاری میلادی در اوساکای ژاپن دیدار خواهند کرد.

با وجود آن‌که تنش‌های اقتصادی بین واشینگتن و پکن بار دیگر بالا گرفته، اما اظهارات اخیر رهبران دو کشور نیز امیدها به حل اختلافات جاری را زنده کرده‌است.

دولت دونالد ترامپ شدیدا معترض به کسری تراز تجاری بین آمریکا و چین و برخی دیگر مسائل اقتصادی است و در تلاش است تا با پکن به توافقات تازه‌ای برسد. اما ایالات متحده و چین در فراز و نشیب‌های دو سال گذشته در آستانه ورود به «جنگ اقتصادی»، افزایش تعرفه‌ها از یک سو و گمانه‌زنی‌ها از واکنش‌های چین از سوی دیگر، قرار گرفته‌اند.

دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ به‌تازگی تاکید کرده‌اند قصد دارند در مورد اختلافات در جریان نشست سران گروه ۲۰ در ژاپن گفت‌وگو کنند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، به خبرنگاران گفته است دو طرف تا پیش از دیدار شی و ترامپ، برنامه‌ای برای مذاکره ندارند.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌‌المللی پول، در آستانه نشست وزرای اقتصادی در فوکوئوکا، گفته بود «نگرانی‌ها در مورد پیامدهای تنش‌های اقتصادی رو به افزایش است».

خانم لاگارد اظهار کرده‌است که «مسئله خطرناک این است که رویارویی اقتصادی تازه بین آمریکا و چین، مجددا به کاهش سرمایه‌گذاری، تولید و رشد انجامیده‌‌است».

او با اشاره به پیامد اختلافات فعلی می‌گوید چنین چیزی می‌تواند نیم درصد از رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ بکاهد؛ یعنی چیزی در حدود ۴۵۵ میلیارد دلار.

گروه ۲۰ متشکل از آمریکا، چین، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، هند، عربستان، روسیه، اندونزی، برزیل، کانادا، آفریقای جنوبی، مکزیک، ایتالیا، آرژانتین، ترکیه، استرالیا و اتحادیه اروپا است. آن‌ها مجموعا ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

اسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان/ت
XS
SM
MD
LG