لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

رویترز: آمریکا طرح جدیدی برای آتش‌بس در غزه ارائه می‌دهد


تصویری از عملیان سربازان اسرائیلی در غزه
تصویری از عملیان سربازان اسرائیلی در غزه

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از تلاش مذاکره‌کنندگان آمریکایی برای ارائه پیشنهاد تازه آتش‌بس در غزه خبر داده است.

دو مقام آمریکایی و دو منبع امنیتی مصر روز چهارشنبه ۱۴ شهریور به رویترز گفتند که کاخ سفید در تلاش است تا «پیشنهاد جدیدی» برای آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌های گروه افراطی حماس در روزهای آینده ارائه کند.

به گفته مقامات آمریکایی، پیشنهاد جدید با هدف حل مشکلات عمده‌ای است که مذاکرات چند ماه گذشته میان اسرائیل و گروه حماس را با بن‌بست روبرو کرده است، مذاکراتی که با میانجی‌گری ایالات متحده، قطر و مصر انجام می‌شود.

یکی از مقامات دولت آمریکا به رویترز گفت که کشته شدن شش گروگانی که حماس در اختیار داشت و اجساد آنها در آخر هفته به اسرائیل بازگردانده شد، دستیابی به آتش‌بس را پیچیده کرده است. این مقام دولت آمریکا گفت: «همه ما فوریت شرایط را احساس می‌کنیم.»

او تاکید کرد که ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ایو مذاکره کننده اصلی ایالات متحده، سرپرستی گروه کوچکی از مقامات ارشد ایالات متحده شامل برت مک گورک، هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، را بر عهده دارد که بر روی پیش‌نویس این توافق کار می‌کنند.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن نیز روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در رابطه با بسیاری از موارد این پیشنهاد تازه، توافق شده‌ است اما مذاکره‌کنندگان همچنان در تلاش هستند تا برای دو مانع اصلی در این توافق، راه‌حلی پیدا کنند.

وی این دو مانع را یکی خواسته دولت اسرائیل برای حفظ نیروهایش در کریدور فیلادلفی، منطقه حائل در جنوب غزه در مرز با مصر، و همچنین شرط حماس برای تبادل افراد خاصی از زندانیان فلسطینی با گروگان‌ها عنوان کرده است.

روز سه‌شنبه، پنج کشور عربی از جمله عربستان سعودی و همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین با رد درخواست اسرائیل برای حفظ نیروهایش در کریدور فیلادلفی به مصر پیوستند. روز چهارشنبه نیز ترکیه بیانیه‌ مشابهی در حمایت از مصر صادر کرد.

اما نخست وزیر اسرا‌ئیل روز چهارشنبه گفت اسرائیل تنها در صورتی که کریدور مرزی بین جنوب غزه و مصر امن شود، با آتش‌بس دائمی موافقت خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو در یک کنفرانس خبری در اورشلیم گفت تا زمانی که این منطقه از جنبش اسلام گرای حماس پاک نشود ما در آنجا هستیم.

خبرگزاری رویترز به نقل از منبع مطلع آمریکایی خود نوشت: «این موضوع طرف‌های میانجی را در موقعیت دشواری قرار داده است. اگر اسرائیل در کریدور فیلادلفی بماند، نه مصر و نه حماس با هیچ توافقی موافقت نمی‌کنند.»

به گفته این مقام آمریکایی ، مذاکره کنندگان آمریکایی در حال بررسی مناطقی از کریدور فیلادلفی است که نیروهای اسرائیلی باید از آنجا عقب‌نشینی کنند و همچنین مناطقی که می‌توانند در آنجا بمانند.

اسرائیل در ماه مه کنترل کریدور فیلادلفی را به دست گرفت و گفت که حماس از آن برای قاچاق سلاح به غزه استفاده می‌کند.

درگیری ۱۱ ماهه در ۱۵ مهرماه زمانی آغاز شد که حماس به اسرائیل حمله کرد و بر اساس آمارمنابع اسرائیلی، ۱۲۰۰ نفر را کشت و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفت.

مقامات بهداشتی غزه اعلام کرده‌اند که در حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به غزه نزدیک به ۴۱ هزار فلسطینی کشته شده و بیش از ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان آن آواره و با یک بحران انسانی مواجه گشته‌اند.

XS
SM
MD
LG