لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

سازمان ملل از پیشرفت واکسیناسیون کودکان غزه استقبال کرد و خواستار آتش‌بس دائم شد


کودکان غزه در میان ویرانه‌های ناشی از جنگ ۱۱ ماهه
کودکان غزه در میان ویرانه‌های ناشی از جنگ ۱۱ ماهه

آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی از پیشرفت در واکسیناسیون کودکان غزه علیه بیماری فلج اطفال خبر داد، اما تاکید کرد که تنها راه پایان به این رنج انسانی ناشی از جنگ ۱۱ ماهه در نوار غزه، آتش‌بس دائم است.

اونروا روز چهارشنبه ۱۴ شهریور گفت که طی سه روز حدود ۱۸۷ هزار کودک در نواحی مرکز غزه علیه بیماری فلج اطفال واکسینه شدند. این کارزار در مرحله دوم خود در مناطق دیگر نوار غزه دنبال خواهد شد.

کارزار واکسیناسیون علیه بیماری فلج اطفال از ماه گذشته در پی کشف یک مورد بیماری در یک پسربچه که نخستین مورد بیماری فلج اطفال در نوار غزه طی ۲۵ سال اخیر بوده است، کلید خورد.

اسرائیل و شبه‌نظامیان گروه افراطی حماس بر سر توقف جنگ در برخی مناطق خاص توافق کرده‌اند تا نیروهای امدادی بتوانند برنامه واکسیناسیون را اجرا کنند. تاکنون نیز گزارشی مبنی بر تخطی از این توافق منتشر نشده است.

فیلیپه لازارینی، مدیر اونروا، روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «پیشرفت بزرگی حاصل شده است. هر روز کودکان بیشتری در نواحی مرکزی غزه علیه بیماری فلج اطفال واکسینه می‌شوند.»

وی افزود: «با این‌که توقف جنگ به خاطر واکسیناسیون به مردم مهلتی می‌دهد، اما آن‌چه فورا باید انجام شود یک آتش‌بس دائم، آزادی همه گروگان‌‌ها و ورود کالاهای بشردوستانه، از جمله اقلام درمانی و بهداشتی به غزه به مقدار کافی است.»

فلسطینی‌ها می‌گویند که عامل بزرگ بازگشت بیماری فلج اطفال به غزه، فروپاشی نظام بهداشتی این منطقه و ویرانی اغلب بیمارستان‌های آن در جنگ است. اسرائیل گروه افراطی حماس را متهم می‌کند که از بیمارستان‌ها برای اهداف نظامی خود استفاده می‌کند، اتهامی که حماس آن را رد کرده است.

روز سه‌شنبه، سازمان اسرائیلی کوگات که وظیفه هماهنگی ارسال کمک‌ها به سرزمین‌های فلسطینی را بر عهده دارد، گفت که از زمان شروع جنگ، امکان ورود ۲۸۲ هزار و ۱۲۶ ویال واکسن فلج اطفال را فراهم آورده که برای دو میلیون و ۸۲۱ هزار و ۲۶۰ نفر کفایت می‌کند.

این سازمان همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که تقریباً ۵۵۴ هزار و ۵۱۲ ویال واکسن‌ انواع بیماری‌ها وارد نوار غزه شده است که برای ۴ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۷۳۶ نفر کافی است.

غزه حدود ۲.۳ میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از پرتراکم‌ترین مکان‌های جهان است.

XS
SM
MD
LG