لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

آلمان یک اسلام‌گرای ایرانی را به ظن تدارک برای حمله شیمیایی دستگیر کرد


پلیس آلمان. عکس از آرشیو
پلیس آلمان. عکس از آرشیو

پلیس و دادستان آلمان روز یکشنبه ۱۸ دی اعلام کردند یک شهروند ایرانی را به ظن تدارک برای طراحی حمله شیمیایی با «انگیزه‌های اسلام‌گرایانه» شناسایی و بازداشت کردند.

این مظنون در شهرک کاستروپ-روکسل در منطقه روهر در ایالت نوردراین-وستفالن دستگیر شده است.

در این رابطه، منابع امنیتی به خبرگزاری آلمان گفته‌اند که گمان نمی‌رود این فرد از طرف دولت ایران اقدام کرده باشد و تصور می‌شود که وی از حامیان یک گروه تروریستی اسلامگرای سنی‌مذهب است.

رسانه‌های آلمان تصاویر این فرد را که با لباس زیر دستگیر شده و صورتش پوشانده شده و در دست نیروهای ویژه یگان ضد ترور آلمان بود، منتشر کردند. ظاهراً او در هنگام خواب با ورود نیروهای آلمانی به خانه‌اش روبه‌رو شد.

به نوشته دی‌ولت، مأموران نیمه‌شب همراه با آتش‌نشانان وارد محل زندگی او شدند زیرا «اطلاعات مشخصی» به دست آورده بودند.

پلیس مونستر و دفتر دادستانی دوسلدورف در یک بیانیه مطبوعاتی گفتند که افسران اعزام‌شده محل سکونت این مرد ۳۲ ساله را برای یافتن «مواد سمی» تفتیش کرده و از این خانه مواد سیانور و ریسین به دست آوردند.

مقدار این مواد اعلام نشد، اما هر دو ماده به شدت سمی و مرگبار هستند.

ماده بسیار سمی ریسین سلاح بیولوژیک محسوب می‌شود که بسیار قوی‌تر و مرگبارتر از سیانید است؛ از این رو، هنگام دستگیری فرد «مظنون» شمار زیادی از نیروهای اعزامی مجهز به لباس و تجهیزات ویژه و ماسک اکسیژن بودند.

مأموران یگان ویژه ضد ترور، کارشناسانی را نیز از مؤسسه دولتی و تحقیقاتی فدرال آلمان، روبرت کخ، با خود به محل برده بودند تا در صورت نیاز به آن‌ها مشورت بدهند. مؤسسه کخ مسئول کنترل و پیش‌گیری از بیماری در آلمان و وابسته به وزارت بهداشت این کشور است.

بیانیه مشترک پلیس مونستر و دفتر دادستانی دوسلدورف گفته است که فرد بازداشتی مظنون به برنامه‌ریزی برای «یک اقدام خشونت‌بار جدی» بوده که می‌توانست کشور را با مخاطره جدی روبه‌رو کند.

مقامات آلمان افزودند که یک نفر دیگر نیز در این ارتباط بازداشت شد. اما مرد ایرانی‌تبار را «مظنون اصلی» نامیدند.

از گزارش رسانه‌های آلمان چنین برمی‌آید که فرد دوم، برادر «مظنون» است. این رسانه‌ها در همین حال گفتند که آن‌دو در زمان بازداشت، مقاومتی نشان ندادند. شهرک محل زندگی آن‌ها ۷۳ هزار تن جمعیت دارد.

رسانه‌های آلمان گفتند که مأموران اداره پلیس جنایی فدرال چند روز این فرد را زیر نظر داشتند و این امر پس از آن بود که سازمان اطلاعات یک کشور «دوست» به آلمان در مورد وجود این «توطئه» اطلاع‌رسانی کرد. نام این کشور اعلام نشده است.

اما در سال‌های گذشته همواره نام موساد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، به عنوان کشوری که دولت‌های اروپایی را در مورد «برنامه‌های تروریستی» جمهوری اسلامی ایران آگاه کرده است، مطرح شده بود. نخست‌وزیر اسرائیل این امر را تأیید کرده بود.

روزنامه اسرائیلی معاریو روز ۱۸ دی نوشت که مقامات آلمان دو ماه پیش افرادی را در ارتباط با سپاه پاسداران در آلمان به برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی به کنیسه‌های یهودیان در دوسلدورف و جاسوسی از رئیس شورای مرکزی یهودیان آلمان متهم کردند.

آلمان در سال‌های اخیر هدف حملات متعددی در زمینه‌های مظنون به «اسلام‌گرایی» قرار گرفته که مهم‌ترین آن یورش یک راننده کامیون به بازار کریسمس در شهر برلین بود که هفت سال پیش ۱۲ تن را کشت و ده‌ها نفر را زخمی کرد. یکی از آن مجروحان نیز پس از پنج سال جان داد.

XS
SM
MD
LG