لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

گوترش: اقدامات اسرائیل در کرانه باختری راه حل «دو کشوری» را محکوم به فنا می‌کند


زن فلسطینی در برابر ویرانه به جا مانده از حمله اسرائیل به اردوگاهی در کرانه باختری
زن فلسطینی در برابر ویرانه به جا مانده از حمله اسرائیل به اردوگاهی در کرانه باختری

همزمان با هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره اقدامات اسرائیل در کرانه باختری، آمریکا می‌گوید برای اسرائیلی‌هایی که «صلح، امنیت و ثبات» این ناحیه اشغال‌شده را به خطر می‌اندازند، محدودیت صدور ویزا درنظر گرفته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه ۲۷ تیر گفت سیاست‌های اسرائیل در کرانه باختری هرگونه چشم‌اندازی برای صلح با فلسطینیان براساس راه حل دو کشوری را محکوم به فنا می‌کند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز در همین روز اعلام کرد یکی از افرادی که با محدودیت صدور ویزای آمریکا مواجه شده، الور آزاریا، گروهبان سابق ارتش اسرائیل، است که به نقض حقوق بشر در کرانه باختری متهم شده است.

این اتهام به دلیل مرتکب شدن «قتل فراقانونی» به این عضو سابق ارتش اسرائیل وارد شده و او و اعضای درجه اول خانواده‌اش مجاز به ورود به آمریکا نیستند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که گام‌هایی برای اعمال محدودیت مشابه برای گروهی از اسرائیلی‌ها که «به شکل معنادار در تخریب صلح، امنیت و ثبات کرانه باختری مشارکت داشته‌اند» برداشته شده است.

اتحادیه اروپا نیز روز ۲۵ تیر پنج فعال راستگرای افراطی اسرائیل و سه گروه فعال در کرانه باختری را در ارتباط با خشونت علیه فلسطینیان و جلوگیری از کمک‌رسانی به غزه تحریم کرد.

از اوایل سال میلادی گذشته موارد بازداشت فلسطینیان و حملات اسرائیل در مناطق اشغالی کرانه باختری افزایش یافته بود و پس از حمله گروه حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر تشدید شده است.

آقای گوترش در بیانیه‌ای که توسط رئیس دفترش در جلسه شورای امنیت سازمان ملل قرائت شد گفت اسرائیل با اقدامات اداری و قضایی در حال تغییر دادن جغرافیای کرانه باختری است.

دبیرکل سازمان ملل افزود به دلیل مصادره گسترده اراضی فلسطینیان در نقاط استراتژیک و تصمیم‌های اخیر دولت اسرائیل در زمینه شهرسازی، مدیریت اراضی و اداره امور منطقه پیش‌بینی می‌شود که شهرک‌های یهودی‌نشین گسترش یابد.

آقای گوترش گفت: «این تحولات به مثابه فروکردن خنجری در قلب چشم‌اندازها برای راه حل دو کشوری است.»

دبیرکل سازمان ملل افزود اسرائیل در حال افزودن بخش گسترده‌تری از کرانه باختری به قلمرو خود است، اقدامات تنبیهی علیه تشکیلات خودگردان فلسطینی را تشدید کرده و پنج مجموعه از شهرک‌های یهودی نشین در این مناطق را قانونی اعلام کرده است.

کنترل نظامی و امنیتی اسرائیل بر مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن پس از پیروزی این کشور در جنگ سال ۱۹۶۷ آغاز شد و مدتی بعد روند احداث و توسعه شهرک‌های یهودی نشین شروع شد که تاکنون بدون وقفه ادامه داشته است.

آنتونیو گوترش در بخش دیگری از بیانیه روز چهارشنبه افزود: «باید این روند را تغییر دهیم. توسعه شهرک‌ها باید بلافاصله متوقف شود. این شهرک‌ها نقض فاحش قوانین بین‌المللی و یکی از موانع جدی در مسیر صلح با فلسطینیان است.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین بار دیگر بر ضرورت برقراری سریع آتش‌بس در نوار غزه و آزادی گروگان‌ها تأکید کرد.

او افزود: «بحران بشری در نوار غزه برای همه ما یک لکه ننگ اخلاقی است.»

جنگ در نوار غزه با واکنش اسرائیل به حمله گروه افراطی حماس و سایر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی به جنوب آن کشور در ۱۵ مهر آغاز شد.

حماس از سوی آمریکا و اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود و براساس آمارهای رسمی اسرائیل در جریان حمله روز ۱۵ مهر هزار و ۱۹۵ نفر در این کشور کشته شدند که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند و ۲۵۱ نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

هنوز ۱۱۶ گروگان در اسارت حماس هستند و ارتش اسرائیل می‌گوید ۴۲ نفر از آن‌ها کشته شده‌اند.

از سوی دیگر، به گفته وزارت بهداشت نوار غزه که در کنترل حماس است، در حملات اسرائیل به این باریکه طی ۹ ماه اخیر کشته شدن دست کم ۳۸ هزار و ۷۹۴ نفر تأیید شده که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند.

XS
SM
MD
LG