لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس، کشته شد


تصویری که ارتش اسرائیل با عنوان آخرین لحظات زندگی یحیی سنوار منتشر کرده است
تصویری که ارتش اسرائیل با عنوان آخرین لحظات زندگی یحیی سنوار منتشر کرده است

مقام‌های اسرائیل کشته شدن یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس، به دست سربازان این کشور را رسما تایید کردند.

ابتدا ییسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه اعلام کرد که یحیی سنوار، رهبر گروهی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود، به دست سربازان اسرائیلی در منطقه رفح، واقع در جنوب نوار غزه، کشته شده است.

تأیید نهایی هویت یحیی سنوار بر اساس آزمایش‌های دی‌ان‌ای و سایر آزمایش‌ها انجام شد. ابتدا بخشی از انگشت او برای انجام سریع آزمایش‌ها ارسال شد و روز پنجشنبه جسد او از محل خارج شد و به اسرائیل انتقال یافت.

بر اساس بیانیه مشترک ارتش و آژانس امنیت ملی اسرائیل (شین‌بت)، عملیات نظامی در این منطقه که گزارش‌های اطلاعاتی حاکی از مخفی شدن رهبران حماس در آن بود طی چند هفته گذشته ادامه داشت.

بنابر این گزارش، در جریان درگیری‌های چهارشنبه ۲۵ مهرماه نیروهای تیپ ۸۲۸ ارتش اسرائیل به سوی یک ساختمان آتش گشودند که در جریان آن سه نفر کشته شدند.

به نوشته این بیانیه مشترک، نیروهای اسرائیلی ابتدا متوجه حضور یحیی سنوار در میان کشته‌شدگان نبودند و صبح پنجشنبه با بررسی ساختمانی که هدف قرار گرفت متوجه شدند که یکی از سه فرد کشته‌شده به یحیی سنوار شباهت دارد.

همچنین ارتش اسرائیل شامگاه پنجشنبه ویدئویی را که یک پهپاد ضبط کرده است منتشر کرد که لحظات آخر زندگی یحیی سنوار را در حالی که زخمی است نشان می‌دهد.

در این تصاویر، او لحظاتی قبل از شلیک نیروهای ارتش اسرائیل به سوی این ساختمان و کشته شدن او دیده می‌شود که یک تکه چوب به سمت پهپاد پرتاب می‌کند.

گروه افراطی حماس هنوز به طور رسمی کشته شدن رهبر خود را اعلام نکرده است اما به نوشته خبرگزاری رویترز، منابعی از این گروه اعلام کردند که نشانه‌ها از غزه حاکی از کشته شدن یحیی سنوار است.

در همین حال رسانه‌های اسرائیلی به جزییات بیشتری درباره کشته شدن یحیی سنوار اشاره کرده‌اند.

به گزارش شبکه کان، خانه‌ای که یحیی سنوار در آن کشته شده در محله تل‌السلطان در رفح واقع است و در نزدیکی تونل‌های کنار مرز رفح با مصر قرار دارد و احتمال تلاش برای فرار او را تقویت کرده است.

همچنین به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، نیروهای زمینی تیپ گولانی عملیات هدف قرار دادن شبه نظامیان در ساختمان مشکوک را برعهده داشتند و محل از سوی نیروی هوایی اسرائیل بمباران نشده بود.

تایید کشته شدن یحیی سنوار موجی از واکنش‌ها را در اسرائیل و در جهان به دنبال داشت.

از جمله جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، گفت که مرگ یحیی سنوار «روز خوبی» برای اسرائیل و جهان است و او فرصتی برای غزه بدون حماس می‌بیند.

آقای بایدن با بیان اینکه مرگ یحیی سنوار لحظه‌ای از آرامش برای اسرائیلی‌ها فراهم می‌کند و فرصتی برای نوار غزه، بدون حضور یک گروه شبه‌نظامی بر مسند قدرت در غزه، به وجود می‌آورد گفت: «یحیی سنوار مانعی بزرگ برای دستیابی به تمام این اهداف بود. آن مانع دیگر وجود ندارد».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز شامگاه پنجشنبه گفت که مرگ یحیی سنوار «امکان پایان دادن» به محور گروه‌های شبه‌نظامی تحت رهبری ایران و «فرصتی برای صلح در خاورمیانه» فراهم کرده است.

او در عین حال هشدار داد که جنگ در غزه به پایان نرسیده و اسرائیل تا بازگشت گروگان‌هایش به عملیات خود ادامه خواهد داد.

نتانیاهو در یک پیام ویدئویی گفت: «امروز ما تسویه حساب کردیم. امروز به [محور] شرارت ضربه‌ای وارد شده، اما کار ما هنوز به پایان نرسیده است».

همچنین گزارش‌ها از اسرائیل حاکی از آن است که مردم در بخش‌هایی از این کشور مرگ یحیی سنوار را جشن گرفته‌اند.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران، گروه افراطی حماس ۱۶ مرداد اعلام کرد که یحیی سنوار به‌عنوان جایگزین او به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این گروه منصوب شده است. او اصلی‌ترین رهبر گروه افراطی حماس بود که همچنان در غزه ساکن بود.

پس از این انتصاب اسرائیل اعلام کرد که یحیی سنوار یک تروریست تحت تعقیب دولت اسرائيل است.

یحیی سنوار در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه آوارگان فلسطینی خان یونس در نوار غزه به دنیا آمد و حدود ۲۴ سال در زندان‌های اسرائیل سپری کرد.

از یحیی سنوار به عنوان مغز متفکر حمله هفتم اکتبر سال گذشته گروه افراطی حماس به اسرائیل که منجر به آغاز جنگ غزه شد یاد می‌شود.

گفته می‌شد که او از آن زمان در تونل‌های غزه مخفی بود و از آنجا درگیری‌ها با اسرائیل را رهبری می‌کرد.

XS
SM
MD
LG