لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

ارتش اسرائیل از کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در جنوب بیروت خبر داد


حسن نصرالله
حسن نصرالله

حساب توییتری ارتش اسرائیل روز شنبه، هفتم مهر ۱۴۰۳ از کشته‌ شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در حمله روز گذشتهٔ اسرائیل به مقر مرکزی گروه حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت خبر داد.

در جمله یک خطی این حساب آمده که نصرالله از این پس قادر به «وحشت‌آفرینی در جهان» نخواهد بود.

بر اساس اعلام سخنگوی ارتش اسرائیل برای رسانه‌های عربی، علی کرَکی، فرمانده جبهه جنوبی حزب‌الله نیز که از عملیات پیشین اسرائیل جان سالم به‌ در برده بود، در حملهٔ شب گذشته، کشته شده است.

این خبر ساعت‌ها پس از بی‌خبری از سرنوشت دبیرکل حزب‌الله لبنان منتشر شد. این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی هنوز این خبر را تأیید نکرده است.

آن طور که ارتش اسرائیل اعلام کرده، حمله زمانی انجام شده که حسن نصرالله با تعدادی از فرماندهان حزب‌الله نشست داشت.

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، از یک سال پس از احراز پست دبیرکلی حزب‌الله از سوی حسن نصرالله، باتوجه به کشته شدن سید عباس موسوی، دبیرکل پیشین این گروه در اوایل سال ۱۹۹۲، هاشم صفی‌الدین به عنوان جانشین احتمالی حسن نصرالله تعیین شده بود.

با این حال گزارش‌های تأیید نشده حاکی است که هاشم صفی‌الدین نیز در نشست محرمانه عصر جمعه شرکت داشته است.

هاشم صفی‌الدین از بستگان نزدیک حسن نصرالله و پدر همسر زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی، است. او سال‌ها در حوزه علمیه قم درس دینی خوانده بود، اما به خواست نصرالله برای احراز عضویت در کادر رهبری حزب‌الله به لبنان بازگشت.

حسن نصرالله در ۱۸ سال اخیر پس از جنگ سال ۲۰۰۶ ارتش اسرائیل با گروه او بر سر حمله حزب‌الله به اسرائیل و ربودن جسد دو افسر کشته شده اسرائیلی، از مخفیگاه‌های خود بیرون نیامده بود و تمامی سخنرانی‌های او از همین مخفیگاه‌ها انجام می‌شد.

یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد، پیشتر در گفت‌وگوهای رسانه‌ای در اسرائیل گفته بود کشورش از مخفیگاه‌های نصرالله آگاه است و تا حال از هدف قرار دادن این اماکن خودداری کرده، اما در صورت تغییر میزان مخاطرات این گروه برای اسرائیل، این رویکرد تغییر خواهد کرد.

نصرالله ۳۲ سال رهبری گروه حزب‌الله که یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد، بر عهده داشت.

این گروه که تحت حمایت مالی و تسلیحاتی علنی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت، توسط ایالات متحده به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود. اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد.

نصرالله بارها به ایران سفر کرده بود و با رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های بلندپایه حکومت ایران دیدار داشت.

XS
SM
MD
LG