لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

استعفای رئیس سازمان بورس «پذیرفته شد»


حسن قالیباف اصل
حسن قالیباف اصل

پس از انتشار گزارش‌هایی ضدونقیض از استعفای رئیس سازمان بورس ایران، یک عضو شورای عالی بورس روز چهارشنبه از پذیرش استعفای حسن قالیباف اصل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محسن علیزاده، عضو ناظر شورای عالی بورس، روز چهارشنبه، اول بهمن‌ماه، همچنین گفت که وزارت اقتصاد ۱۵ روز فرصت دارد تا جانشین آقای قالیباف در سازمان بورس را معرفی کند.

برخی خبرگزاری‌های ایران روز سه‌شنبه، ۳۰ دی، متن «نامه استعفای آقای قالیباف اصل» را که از فروردین ۱۳۹۹ ریاست سازمان بورس را بر عهده گرفته بود، منتشر کردند.

در متن این نامه از قول او خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی نوشته‌ شده بود که «به‌واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای بیش از حد اشخاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه و بروز افت‌وخیز شدید شاخص کل بورس تهران» تلاش‌های او «دیده نشد» و از جمله به این خاطر استعفای خود را «مجدداً» اعلام می‌کند.

خبرگزاری صداوسیما بعدتر گزارش داد که آقای قالیباف اصل در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفته که «استعفا نداده‌ام و نمی‌دانم خبر استعفای مرا چه کسی منتشر کرده است.»

وی افزوده بود:‌ «شاید مرا برکنار کنند، اما استعفا نداده‌ام.»

در همین زمینه سخنگوی سازمان بورس روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که بر اساس قانون، نیازی به پذیرش یا عدم پذیرش استعفای رئیس این سازمان وجود ندارد و به محض این که استعفانامه ثبت شود، نافذ خواهد بود.

سیاوش وکیلی در پاسخ به این سوال که اگر صرفاً با تقدیم استعفانامه، موضوع تعیین جانشین موضوعیت پیدا می‌کند، چرا استعفانامه اول آقای قالیباف اصل منجر به تعیین جانشین برای او نشد، گفت: «استعفانامه اول آقای قالیباف اصل، ثبت رسمی نشده و وجهه قانونی پیدا نکرده بود.»

در فاصله فروردین تا مرداد سال جاری، شاخص کل بورس تهران با جهشی شگفت‌آور از ۵۰۰ هزار واحد به بالای دو میلیون واحد رسید، اما در پایان مرداد این شاخص از بالای دو میلیون واحد به کانال یک میلیون و دویست هزار واحد سقوط کرد.

در این ارتباط، مخالفان دولت روحانی، دولت را متهم به «دستکاری بازار سهام بورس» کرده و ادعا کردند که دولت از این طریق به تأمین کسری بودجه خود اقدام کرده است.

در همین رابطه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه در ابتدای جلسه علنی مجلس گفت: «بازار سرمایه سقوط شدیدی را تجربه کرده است و حتی صندوق پالایشی که شدیداً توسط دولت تبلیغ می‌شد تا ۴۴ درصد زیان را به خریدارانش تحمیل کرده است.»

او همچنین گفت: «صندوق دارایی نیز در حالی که ۳۵ درصد کمتر از ارزش واقعی‌اش معامله می‌شود، حتی هزینهٔ فرصت پول خریدارانش را هم پوشش نداده است.»

در روزهای گذشته برخی سهامداران برای چندمین بار در ماه‌های گذشته در برابر ساختمان بورس تهران تجمع کردند و شعارهای تندی را علیه حسن روحانی، رئیس جمهور، و تیم اقتصادی دولت دوازدهم سر دادند.

XS
SM
MD
LG