لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

آمریکا ادعای جدید حوثی‌ها را «ساختگی و تبلیغاتی» خواند


شورشیان حوثی در یمن
شورشیان حوثی در یمن

دو مقام آمریکایی ادعای حوثی‌ها مبنی بر اینکه واشینگتن پیشنهاد توقف حملات حوثی‌ها در ازای به رسمیت شناختن حکومت آنها را مطرح کرده است تکذیب کردند.

خبرگزاری رویترز بامداد سه‌شنبه ۲۷ شهریور از قول یک مقام آمریکایی که خواست نامش ذکر نشود، ادعای حوثی‌ها را «کاملا ساختگی» خواند.

کمی پیش از آن هم یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده جداگانه به رویترز گفته بود: «تبلیغات حوثی‌ها به ندرت واقعی یا دارای ارزش خبری است».

این مقام آمریکایی همچنین گفت: «پوشش خبرهایی از این دست باعث می‌شود که اطلاعات نادرست ظاهری معتبر پیدا کنند».

ادعای تازه حوثی‌های مورد حمایت ایران مبنی بر اینکه ایالات متحده حکومت آنها را در ازای توقف حملات‌شان به رسمیت خواهد شناخت روز دوشنبه از زبان یکی از مقام‌های ارشد این گروه مطرح شد.

محمد البُخیتی، عضو دفتر سیاسی حوثی‌ها، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره مدعی شد که «همیشه پس از هر عملیاتی که انجام داده‌ایم» از طریق میانجی‌ها پیام‌هایی از طرف آمریکا یا بریتانیا به این گروه منتقل شده است.

او مدعی شد به رغم «تهدیدآمیز یا وسوسه‌انگیز» بودن پیام‌ها و پیشنهادات، «آنها تاکنون نتوانسته‌اند دستاوردی از این طریق داشته باشند.

اظهارات این مقام حوثی یک روز پس از آن بیان می‌شد که موشک بالستیکی که این گروه شلیک کرده بود برای نخستین بار به مرکز اسرائیل رسید و به گفته ارتش اسرائیل در فضای باز فرود آمد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هشدار داد که حوثی‌ها بابت این حمله «بهای سنگینی» خواهند پرداخت.

از آغاز جنگ غزه، حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی چندین راکت، موشک یا پهپاد به سمت اسرائیل پرتاب کرده و با ادعای حمایت از فلسطینیان غزه، ده‌ها حمله علیه کشتی‌های عبوری از آب‌های منطقه انجام داده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، طی ده ماه گذشته بیش از ۸۰ فروند کشتی هدف حملات موشکی و پهپادی شورشیان حوثی قرار گرفته است که در پی آن، دو کشتی غرق شده، یک کشتی به دست آنها توقیف شده و دست‌کم سه خدمه این کشتی‌ها کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG