لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

مدیر شرکت چینی هوآوی پس از توافق با آمریکا از حصر خانگی در کانادا آزاد شد


منگ وانژو، مدیر مالی شرکت چینی «هوآوی»
منگ وانژو، مدیر مالی شرکت چینی «هوآوی»

منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت، روز جمعه دو مهرماه با دادستا‌ن‌های آمریکایی بر سر پرونده‌اش در خصوص «کلاهبرداری بانکی» به توافق رسید. این توافق راه را برای پایان یافتن حصر خانگی او در کانادا و بازگشت به چین باز کرد.

خانم منگ وانژ در دی ماه سال ۱۳۹۷ در فرودگاه ونکوور کانادا و به درخواست آمریکا و به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت شد. او سپس با قید وثیقه آزاد و در خانه خود در ونکوور در حصر خانگی قرار داشت.

خانم منگ وانژو متهم بود که از طریق اختلاس بانکی، اچ‌اس‌بی‌سی را از ارتباطات هواوی با شرکتی در ایران بی‌خبر گذاشته و اچ‌اس‌بی‌سی را با ریسک جریمه شدن به خاطر نقض تحریم علیه تهران روبه‌رو کرده‌است. او این اتهام را رد کرده بود.

پرونده خانم منگ وانژ و درخواست آمریکا برای استرداد او، به یکی از موارد اختلاف بین پکن و واشینگتن بدل شده بود.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است منگ وانژ مسئولیت نقش خود را در کلاهبرداری از موسسات مالی جهانی پذیرفته است.

یک منبع مطلع به رویترز گفته است، مدیر مالی شرکت چینی «هوآوی» شامگاه جمعه ونکوور را به مقصد چین ترک می‌کند.

دیوید کسلر، دستیار دادستان فدرال آمریکا گفت که منگ وانژ در جلسه دادگاه فدرال در بروکلین نیویورک در روز جمعه به طور مجازی و از طریق ویدئو حضور داشت.

دستیار دادستان فدرال آمریکا اضافه کرد، اگر خانم منگ وانژ به تمام تعهدات خود طبق این توافقنامه، که در دسامبر ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد، عمل کند، دادستانی نیز اتهامات علیه وی را لغو می‌کند.

به گفته دیوید کسلر، خانم منگ با قید وثیقه شخصی آزاد می‌شود و ایالات متحده قصد دارد درخواست خود را برای استرداد به کانادا پس بگیرد.

یک قاضی کانادایی هم پس از جلسه دادگاه در نیویورک دستور آزادی خانم منگ وانژ و همچنین وثیقه او را امضا کرد.

با حکم این قاضی کانادایی، مدیر مالی شرکت چینی «هوآوی» پس از نزدیک به سه سال حبس خانگی آزاد شد.

رویترز می‌گوید، توافق دادستان‌های آمریکایی با مدیر مالی شرکت چینی «هوآوی» می‌تواند باعث شود که در واشنگتن انتقادات از رویکرد جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده در قبال چین تشدید شود.منتقدان دولت جو بایدن را به ناتوانی در مقابله با چین متهم می‌کنند.

چین دو شهروند کانادا را آزاد کرد

ساعاتی پس انتشار خبر توافق آمریکا و مدیر مالی شرکت چینی «هوآوی»٬ جاستین ترودو ، نخست وزیر کانادا، اعلام کرد که دو تبعه کانادایی از زندان در چین آزاد شده‌اند و با هواپیما عازم کانادا هستنند.

جاستین ترودو در یک کنفرانس خبری گفت، هواپیمای مایکل کووریگ و مایکل اسپاوو هم اینک از قلمرو هوایی چین خارج شده و عازم کانادا است.

او گفت این دو نفر ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه به وقت اتاوا، پایتخت کانادا سوار هواپیما شدند.

مایکل کووریگ، دیپلمات سابق و مشاور فعلی گروه بین‌المللی بحران، و مایکل اسپاوور، مشاور امور مالی و تجاری، در زمستان سال ۹۷ به اتهام لطمه زدن به «امنیت ملی» در چین بازداشت شدند. این دو نفر پس از دستگیری منگ وانژودر ونکوور کانادا بازداشت شدند.

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG