لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

توفند «میلتون» سواحل فلوریدا را درنوردید، قطع برق سه میلیون نفر


توفند حاره‌ای «میلتون» که دومین طوفان پرقدرت رده پنج و سومین طوفان با «شدت‌گیری سریع» در تاریخ آمریکا طبقه‌بندی شده، دو هفته پس از شکل‌گیری «چشم چرخند» آن در اقیانوس اطلس، بامداد پنج‌شنبه ۱۹ مهر (به وقت خاورمیانه) سواحل غربی ایالت فلوریدای آمریکا را درنوردید.

«میلتون» که همچنین قدرت‌مندترین طوفان استوایی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ توصیف شده، تا یک روز پیش از آن شبه‌جزیره یوکاتان در مکزیک را درهم کوبید، دست‌کم شش تن را کشت و خسارات زیادی به سواحل این بخش از مکزیک وارد کرد.

فلوریدا با وجود آن‌که از ۱۴ مهرماه وضعیت فوق‌العاده را در این ایالت برای مقابله با عواقب این توفند اعلام کرده بود، در نخستین ساعات ورود طوفان با قطع برق برای سه میلیون نفر روبه‌رو شد و طوفان با سرعت حدود ۲۰۰ کیلومتر سقف خانه‌ها و سقف گنبدی استادیوم بیسبال «تامپا بی» را از جا کند.

مقامات سنت پترزبورگ در ایالت فلوریدا باران در این شهر را بارندگی‌ای که «یک بار در هزار سال رخ می‌دهد» توصیف کردند و این در حالی است که باران سه ساعت در این منطقه باریده بود.

افرادی که خانهٔ خود را ترک می‌کردند، به رسانه‌های محلی آمریکایی می‌گفتند ممکن است در بازگشت خانه‌ای برایشان باقی نمانده باشد. تخریب ده‌ها خانه در ساعات اولیهٔ ضربات توفند گزارش شده بود.

خدمات ملی هواشناسی دربارهٔ سیل در شماری از مناطق فلوریدا از جمله خلیج تامپا که حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن ساکن آن هستند، هشدار اکید صادر کرد. سطح آب در این منطقه تا چهار متر از سطح زمین اوج گرفت.

سیلاب در خیابان‌های شهر ونیز در نزدیکی ساراسوتا در این ایالت نیز جاری شد و درختان سقوط کردند.

در سنت لوسی، در شرق فلوریدا، امدادگران در جستجوی بازنشستگانی هستند که در خانه‌های متحرک در این سواحل زندگی می‌کردند. سواحل فلوریدا معمولا محل زندگی افرادی از سایر نقاط آمریکا است که این ایالت را برای گذراندن دوران بازنشستگی خود انتخاب می‌کنند.

صدها هزار تن از مردم این ایالت در روزهای گذشته در بزرگراه‌های خروجی به سوی نقاط امن‌تر می‌رفتند. پروازهای هوایی نیز تا شامگاه چهارشنبه لغو شده بود.

پیش از رسیدن طوفان، رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام وضعیت اضطراری از اعزام ۹ هزار نیروی گارد ملی برای کمک به عملیات نجات خبر داده بود. جو بایدن همچنین سفرِ از قبل برنامه‌ریزی‌شدهٔ خود به اروپا و آفریقا را به این دلیل به تعویق انداخت تا به عواقب طوفان رسیدگی کند.

اما پس از اصابت «میلتون» از سطح دریا به خشکی در فلوریدا، چند شهر فعالیت نیروهای اورژانس و امداد خود را به دلیل «خطرات بسیار زیاد» برای جان این نیروها متوقف کردند.

ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، با اعلام شناسایی دست‌کم ۱۹ گردبار در چند شهر ایالت، افزود در این مرحله دیگر تخلیه افراد «به‌شدت خطرناک» است و هر کس در هر جایی که هست بماند و سعی کند خود را در امان نگاه دارد.

کلانتر کیت پیرسون در سنت لوسی به رسانه‌های محلی گفت پیش‌بینی این‌که کدام نقاط دقیقاً هدف طوفان قرار می‌گیرند، «بسیار دشوارتر» از طوفان‌های قبلی بوده؛ «مانند بمبی که می‌تواند هر جایی و هر وقتی به روی انسان بیفتد».

آسیب‌های ناشی از طوفان شامل خساراتی است که از گردبادهای همراه آن به وقوع پیوسته است. مقامات محلی گفته‌اند که هنوز برای اعلام نهایی تلفات و خسارات زود است.

فلوریدا در حالی در مسیر ضربات توفند «میلتون» قرار گرفت که هنوز فرصت جبران خسارات گسترده طوفان «هلین» را نداشت. «هلین» نیز به همان اندازه پرقدرت بود و دو هفته پیش ۲۳۰ تن را در این ایالت و سایر ایالات هم‌جوار کشت.

«میلتون» پس از ضرباتی که در خشکی به فلوریدا زد، اکنون به آرامی به سوی سواحل شرقی آمریکا حرکت کرده و به‌گفتهٔ هواشناسان اکنون قدرت آن کاهش یافته و در حال ترک آمریکا است.

ارزیابی شده که طوفان تا زمانی که به اقیانوس اطلس برسد، به‌تدریج ضعیف‌تر می‌شود و از بین می‌رود اما هنوز در ادامهٔ مسیر خود سیل و بارندگی خواهد داشت. احتمال داده شده که منطقه اورلاندو روز پنج‌شنبه تحت تأثیر جدی این طوفان قرار بگیرد.

دانشمندان گفته‌اند توفند «میلتون» نشانی دیگر از ادامهٔ پدیدهٔ نگران‌کنندهٔ تغییرات اقلیمی است که غیر از قدرت زیاد طوفان‌ها سرعت شکل‌گیری آن‌ها را هم تشدید کرده است.

سرعت بادهای توفند «میلتون» دو برابرِ معیارهای پیشین «شدت‌گیری سریع» افزایش یافت و از یک طوفان حاره‌ای به ناگهان به طوفانی در رده پنج طبقه‌بندی شد.

XS
SM
MD
LG