لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

ورود توفند «دِبی» به فلوریدا؛ سیلاب ایالت‌های دیگر آمریکا را تهدید می‌کند


آب‌گرفتگی جاده در ایالت فلوریدا، صبح روز دوشنبه
آب‌گرفتگی جاده در ایالت فلوریدا، صبح روز دوشنبه

توفند «دِبی» به سواحل ایالت فلوریدا در حاشیه خلیج مکزیک رسیده است و همزمان با عبور از نواحی شمالی این ایالت، خطر وزش بادهای ویرانگر و سیلاب شدید منطقه را تهدید می‌کند.

اداره هواشناسی آمریکا روز دوشنبه ۱۵ مرداد هشدار داد که در روزهای آینده رسیدن این توفند به ایالت‌های همجوار، از جمله نواحی ساحلی کارولینای جنوبی و جورجیا، موجب بارندگی بی‌سابقه و جاری شدن سیلی شدید خواهد شد.

مرکز ملی توفند ایالات متحده گفت توفند «دِبی» پس از رسیدن به نقاط کم جمعیت در سواحل فلوریدا با سرعتی حدود ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به سمت شمال شرقی در حرکت است و در روزهای آینده علاوه برفلوریدا ایالت‌های جورجیا و کارولینای جنوبی شاهد بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب خواهند بود.

یک کارشناس مرکز ملی توفند هشدار داد که ارتفاع امواج دریا در ناحیه‌ای به نام «بیگ بند» (انحنای بزرگ) به دو تا سه متر خواهد رسید و این بخش از سواحل فلوریدا به شدت آسیب‌پذیر خواهد بود.

میزان بارندگی در برخی از نواحی فلوریدا از صبح دوشنبه تاکنون به ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر رسیده است.

رئیس اداره سوانح طبیعی ایالت فلوریدا نیز گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که آب چندین رودخانه به سیلاب‌های بزرگ بدل شود.»

صبح روز دوشنبه برق حدود ۲۱۴ هزار مشترک در سراسر ایالت فلوریدا قطع شد. وزش باد شدید علاوه واژگون کردن دکل‌های شبکه برق رسانی باعث افتادن درخت روی خانه‌ها و در مسیر جاده‌ها شده است.

ران دسنتیس، فرماندار ایالت فلوریدا، گفت حدود ۱۷ هزار کارگر مشغول تعمیر خطوط انتقال برق هستند و به ساکنان مناطق آسیب دیده هشدار داد تا زمان برطرف شدن وضعیت بحرانی در خانه بمانند.

او افزود: «تحت تأثیر بالا آمدن سطح آب جاده‌ها خطرناک خواهند شد. لطفاً در این مناطق رانندگی نکنید. جان خود را به خطر نیاندازید و از خیابان‌ها و جاده‌های سیل زده پرهیز کنید.»

در تصاویری که اداره آتش‌نشانی و مدیریت سوانح از مناطق نزدیک به فرود آمدن توفند منتشر کرده است می‌توان دید که سیلاب جاری شده و سطح آب به سرعت بالا می‌آید.

پیش‌بینی اداره هواشناسی آمریکا نشان می‌دهد که توفند «دبی» به سمت ایالت‌های جورجیا و کارولینای جنوبی حرکت می‌کند و در روزهای سه‌شنبه تا شنبه موجب بارندگی شدیدی در این مناطق خواهد شد که با حدود ۷۵ سانتی‌متر باران تمامی رکوردهای قبلی را خواهد شکست.

استفاده از شن و آماده شدن برای سیلاب احتمالی در ایالت جورجیا
استفاده از شن و آماده شدن برای سیلاب احتمالی در ایالت جورجیا

سیل در نواحی کم ارتفاع ساحلی در جورجیا و کارولینای جنوبی شدیدتر از سایر نقاط خواهد بود.

«دبی» پس از «آلبرتو»، «بریل» و «کریس» چهارمین توفند موسمی اقیانوس اطلس است که به شرق آمریکا می‌رسد. تمامی این توفندها از ماه ژوئن به این سو وزیده‌اند.

در همین مدت در شرق اقیانوس آرام نیز سه توفند «کارلوتا»، «دانیل» و «امیلیا» بر فراز اقیانوس ورزیده‌اند ولی دامنه آن‌ها به سواحل غرب ایالت متحده آمریکا نرسید.

سواحل شمال شرقی آمریکا نیز خود را برای احتمال وقوع وضعیت توفانی آماده می‌کند.

اداره سوانح طبیعی در ایالت‌های نیویورک و نیوانگلند با دقت مسیر حرکت و الگوی گسترش توفند «دبی» و احتمال رسیدن بقایای آن به سواحل شمال شرقی آمریکا را دنبال می‌کنند.

ایالت‌های نیویورک و ورمونت در شمال شرقی آمریکا در هفته‌های گذشته شاهد بارندگی شدید بودند و هنوز با پیامدهای سیلاب و بالا آمدن سطح آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

XS
SM
MD
LG