لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

توفند «آیدا» در سواحل جنوب شرقی آمریکا یک میلیون نفر را بی‌برق کرد


مقامات محلی می‌گویند سیستم تخلیه سیلاب در نیواورلئان به نسبت زمان طوفان کاترینا بسیار بهبود یافته است.
مقامات محلی می‌گویند سیستم تخلیه سیلاب در نیواورلئان به نسبت زمان طوفان کاترینا بسیار بهبود یافته است.

بر اثر وزش توفند آیدا در ایالت لوئیزیانا واقع در جنوب شرقی آمریکا شبکه انتقال برق در شهر نیواورلئان قطع شده است و بیش از یک میلیون نفر در بی‌برقی به‌سر می‌برند.

با توجه به بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب پیش‌بینی می‌شود که تلفات و خسارات ناشی از این حادثه طبیعی افزایش یابد.

توفند آیدا دقیقا در شانزدهمین سالگرد توفان کاترینا که مناطق گسترده‌ای از ایالات می‌سی‌سی‌پی و لوئیزیانا را ویران کرد به این منطقه رسید. این توفند که روز یکشنبه با سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت به این منطقه رسید، پنجمین طوفان شدیدی است که تاکنون در خاک آمریکا ثبت شده است.

تاکنون فقط مرگ يک نفر بر اثر افتادن درخت روی خانه‌اش گزارش شده است. ولی پيش‌بينی می‌شود که خسارات اين توفند بر ساختمان‌های مسکونی، زیرساخت‌ها و بخصوص شبکه انتقال برق بسيار شديد باشد.

به دلیل قطع شبکه انتقال برق درنیواورلئان که نشان‌دهنده آسیب‌پذیری زیرساخت‌های این شهر در برابر توفان است صدها هزار خانه در گرمای شدید تابستان نمی‌توانند از وسایل سردکننده استفاده کنند.
علاوه بر این، خط تلفن اضطراری منطقه نیز قطع شده و مقامات محلی از مردم خواسته‌اند در صورت نیاز برای کمک به مراکز آتش‌نشانی و یا اداره پلیس مراجعه کنند.

سرعت توفند آیدا پس از ۱۶ ساعت از اوایل روز دوشنبه به حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کاهش یافت و طبق پیش‌بینی اداره هواشناسی آمریکا در طول روز شدت آن کاهش می‌یابد هر چند بارش شدید باران در منطقه ادامه خواهد یافت.

کانون این توفند در صبح روز دوشنبه جنوب غربی شهر جکسون در ایالت می‌سی‌سی‌پی بود و با سرعت ۱۵۵ کیلومتر به سمت شمال حرکت می‌کرد.

تحت تاثیر طوفان و امواج شدید دریا تعدادی از اسکله‌ها و تاسیسات بندری کوچک آسیب دیده است.
تحت تاثیر طوفان و امواج شدید دریا تعدادی از اسکله‌ها و تاسیسات بندری کوچک آسیب دیده است.

در طول روز یکشنبه تعداد زیادی از خانه‌ها در نواحی ساحلی لوئیزیانا و می‌سی‌سی‌پی آسیب دیدند و جمعیت چند میلیونی ساکن این مناطق در معرض خطر قرار داشتند. با وجود کاهش سرعت توفند این مناطق اکنون با خطر ناشی از سیلاب مواجه هستند.

فرماندار ایالت لوئیزیانا روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت واحدهای امداد فعلا نمی‌توانند به مردمی که در کانون توفند قرار دارند کمک کنند. او در عین حال وعده داد که به محض کاهش سرعت توفند، این واحدها فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

تحت تاثیر طوفان و امواج شدید دریا تعدادی از اسکله‌ها و تاسیسات بندری کوچک آسیب دیده است.

مقامات محلی می‌گویند به دلیل سرعت زیاد شکل‌گيری توفند آیدا برای تخلیه ۳۹۰ هزار نفر ساکنان شهر نیواورلئان زمان کافی وجود نداشت.

در ایالت لوئیزیانا بیش از هزار و ۵۰۰ پالایشگاه نفت، مجتمع شیمیایی و سایر تاسیسات حساس به علاوه دو نیروگاه هسته‌ای وجود دارد. اداره محیط زیست این ایالت اعلام کرد که با تمامی این تاسیسات در تماس بوده و تاکنون ضایعه‌ای گزارش نشده است.

مناطقی که بیش از همه از توفند آیدا آسیب دیده‌اند در عین حال به‌دلیل پایین بودن درصد واکسیناسیون در جمعیت با شیوع گسترده ویروس کرونا روبرو هستند.

اکثر بیمارستان‌های ایالت لوئیزیانا به دلیل تعداد بالای بیماران کووید ۱۹ تخت خالی ندارند و نمی‌توانند افرادی را که بر اثر طوفان از مناطق آسیب‌دیده تخلیه شده‌اند، بپذیرند. اماکنی که برای اسکان موقت افراد تخلیه شده دایر شده است با خطر شیوع ویروس روبرو هستند.

میزان خسارات و تلفات ناشی از توفند آیدا در مقایسه با طوفان شدید کاترینا در سال ۲۰۰۵ بسیار کمتر است.

در سیلاب شدیدی که پس از طوفان کاترینا روی داد حدود ۱۸۰۰ نفر در نیواورلئان جان خود را از دست دادند.

مقامات محلی می‌گویند سیستم تخلیه سیلاب در این شهر به نسبت آن زمان بسیار بهبود یافته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یکشنبه برای مقابله با پیامدهای فاجعه طبیعی در ایالت لوئیزیانا یک برنامه بزرگ را تایید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG