لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

صادقی: ۱۰۰ آقا و آقازاده از بورسیه غیرقانونی استفاده کرده‌اند


محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس،
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس،

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، روز سه‌شنبه اعلام کرد که صد مقام جمهوری اسلامی و فرزندان‌شان از بورسیه‌های «غیرقانونی» در دولت سابق استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای صادقی روز سه‌شنبه، ۱۶ مهر، در سوال خود از وزیر علوم در صحن علنی مجلس گفت که در این فهرست، تعدادی از نمایندگان مجلس و فرزندان‌شان نمایندگان مجلس، امام جمعه، فرمانده انتظامی و وزیر حضور دارند.

این نماینده مجلس اشاره‌ای به نام این مقامات جمهوری اسلامی که از بورسیه استفاده کرده‌اند نکرد.

پیش از آن برخی رسانه‌ها خبر داده بودند که نام تعدادی از نمایندگان مجلس و فرزندان آنان از جمله نام فرزند و مسئول دفتر محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد و رئیس کمیسیون آموزش مجلس نهم نیز در لیست «بورسیه‌های غیرقانونی» به چشم می‌خورد.

جواد هروی، نماینده مجلس نیز روز ۲۹ تیر ۹۳ خبر داده بود که ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس نهم و ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس هشتم از این «بورسیه‌های غیرقانونی» استفاده کرده‌اند.

پیش از آن نیز سایت فرارو روز ۲۶ شهریور ۹۲ خبر داده بود که سارا دانشجو، دختر کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت دهم، در روزهای پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد از دانشگاه تربیت مدرس بورسیه دکترا دریافت کرده‌ است.

وی گفت که برخی افراد با سفارش نمایندگان مجلس، بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان بورسیه دریافت کرده‌اند.

آقای صادقی همچنین گفت که به دلیل «تعلل وزارت علوم در برخورد با فساد» این افراد بعد از گذران تحصیل در دانشگاه وزارت علوم را برای استخدام شدن فشار قرار داده و با همین روش «بیش از سه هزار نفر جذب شدند.»

به گفته این نماینده مجلس، با حکم دیوان عدالت اداری ۷۰ نفر از دریافت‌کنندگان این بورسیه‌ها در دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیئت علمی جذب شدند و رئیس دانشگاه تربیت مدرس به دلیل این که «زیر بار روال‌های غیر قانونی» نرفته محکوم شده است.

پرونده «بورسیه‌های غیرقانونی» که به بیش از سه هزار نفر در دولت محمود احمدی‌نژاد داده شده در دولت اول حسن روحانی مطرح شد. طرح این موضوع یکی از دلایل استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم در دولت اول حسن روحانی، بود.

در نهایت وزارت علوم در آبان ۹۳ ضمن اعلام نتایج بررسی پرونده سه هزار و ۷۷۲ نفر که در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ بدون شرکت در آزمون، بورسیه شده‌اند از «لغو» ۸۶۳ مورد بورسیه «غیرقانونی» خبر داد.

وزارت علوم در اطلاعیه خود همچنین نوشت که کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد، در جلسه شورای مرکزی بورس در سال ۹۱ اعلام کرده است که افرادی که «وفاداری خود را در برهـه‌هـای حساس و صحنه‌های مختلف انقلاب نشان داده‌اند بایستی در اولویت باشند».

در همین حال منصور غلامی، وزیر علوم در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس اعلام کرد که در سال‌های ۸۹ تا ۹۲، معاون فرهنگی وزارت علوم ۷۳۶ نفر، یک مقام دیگر ۱۵۱ نفر و یک تشکل دانشجویی ۵۹۵ نفر را برای دریافت بورسیه معرفی کردند.

به گفته آقای غلامی، هزینه هر نفر بورسیه از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان است.

رهبر جمهوری اسلامی سال ۹۴ رسانه‌ای شدن موضوع بورسیه‌های غیرقانونی را «از غلط‌ترین کارهای چند سال اخیر» و یکی از مصداق‌های به گفته او «سیاست‌بازی» در دانشگاه‌ها دانسته بود.

XS
SM
MD
LG