لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

واکنش وزارت خارجه آمریکا به انتقادات مربوط به چگونگی خروج نظامی از افغانستان 


خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان
خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گزارشی انتقادی درباره خروج نظامی ایالات متحده از افغانستان در تابستان سال ۲۰۲۱ منتشر کردند که با واکنش کاخ سفید و سایر دموکرات‌ها مواجه شده است.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان با رد این انتقادها گفته‌اند که این گزارش با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات پیش رو در آمریکا منتشر شده است.

انتشار این اسناد نشان می‌دهد که موضوع خروج آمریکا از افغانستان به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است.

این خروج که توسط رئیس جمهور دموکرات، جو بایدن اجرا شد و به طولانی‌ترین جنگ به رهبری ایالات متحده پایانی آشفته داد.

در گزارشی که توسط مایکل مک کال رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان منتشر شده، آمده که آقای بایدن «در محدود کردن پیامدهای قابل پیش‌بینی» این عقب‌نشینی که توسط دولت قبلی آمریکا، یعنی دولت دونالد ترامپ تصمیم‌گیری شده بود، شکست خورد.

واکنش وزارت خارجه آمریکا به انتقادات مربوط به خروج از افغانستان

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به انتقادات مربوط به خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱، با انتشار بیانیه‌ای بر همکاری گسترده خود با کنگره و شفافیت در ارائه اطلاعات تأکید کرد. با این حال، این وزارتخانه برخی از ادعاها، به ویژه در مورد عدم وجود استراتژی خروج و عدم آمادگی برای تخلیه غیرنظامیان را رد کرد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین از تلاش‌های خود برای تخلیه شهروندان آمریکایی و متحدان افغان و همچنین کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان دفاع کرد.

این وزارتخانه در ادامه نیز بر تعهد خود به یادگیری از این تجربه و بهبود عملیات‌های بحران تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد که بتواند با کنگره برای یافتن راه‌حل‌های قانونی و اداری همکاری کند، اما در عین حال اعلام کرد که در برابر آنچه «استفاده از این وزارتخانه و کارکنان آن برای پیشبرد اهداف حزبی» خواند، سکوت نخواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه، ۱۹ شهریور، در این بیامیه اعلام کرده که از سال ۲۰۲۱ به این سو هزاران ساعت برای بررسی اسناد، ارائۀ توضیحات، گردهمایی‌ها، مصاحبه‌ها و پاسخ‌گویی به درخواست‌های کنگره دربارهٔ افغانستان، وقت گذاشته است.

بر این اساس، وزارت خارجه در حدود ۲۰ هزار مدرک در اختیار کنگره گذاشته و علاوه بر نشست‌های متعدد و گفت‌و‌گوهای مقامات وزارت خارجه با نمایندگان مختلف کمیته، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه نیز شخصاً در ۱۴ جلسۀ استماع کمیتۀ روابط خارجی کنگره دربارۀ افغانستان شرکت کرده است.

گروه طالبان که اکنون در افغانستان قدرت دارد، کابل پایتخت این کشور را در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ پس از فروپاشی دولت تحت حمایت ایالات متحده به تصرف خود درآورد و سپس نیروهای آمریکایی خاک افغانستان را ترک کردند.

در ۲۶ اوت همان سال، یک حمله انتحاری در فرودگاه کابل ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۷۰ افغان را که تلاش برای فرار از کشور داشتند، کشت.

جمهوری‌خواهان در گزارش خود بر نگرانی‌های ابراز شده توسط مقامات نظامی آمریکا تاکید می‌کنند که حفظ حضور ارتش این کشور در افغانستان را ضروری می‌دانستند.

در این گزارش آمده که عقب‌نشینی نظامی آمریکا از افغانستان «تهدیدات امنیت ملی ما را افزایش داده، اعتبار بین‌المللی ما را برای سال‌ها لکه‌دار کرده و دشمنان را در سراسر جهان جسورتر کرده است.»

دموکرات‌ها از این گزارش انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند که این گزارش برای تاثیرگذاری در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا که قرار است در ماهمآم نوامبر برگزار شود، منتشر شده است.

وزیر ترابری آمریکا پیش از انتشار این گزارش به سی‌ان‌ان گفت که جمهوری‌خواهان سه سال فرصت داشتند تا آنچه را که اتفاق افتاد بازگو کنند، چرا گزارشی را پس از روز کارگر و در میانه کارزار انتخابات ریاست جمهوری ارائه می‌دهند؟

او افزود که دولت بایدن تصمیم گرفته بود که این جنگ را به عنوان میراث برای پنجمین رئیس‌جمهور باقی نگذارد.

جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ آغاز شد و چهار رئیس‌جمهور آمریکا، با آن درگیر بودند.

کاخ سفید گزارش جمهوری خواهان را محکوم کرده و اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان نیز یادداشتی را توسط گریگوری میکس منتشر کردند.

در این یادداشت، گزارش جمهوری‌خواهان به این که «روایتی از پیش تعیین شده و حزبی در مورد خروج از افغانستان» را دنبال می‌کند، متهم شده است.

در این یادداشت آمده است: «تلاش‌های حزبی جمهوری‌خواهان برای جمع‌آوری سرفصل ها به جای اذعان به حقایق کامل و محتوای تحقیقاتشان تنها با داغش شدن فصل انتخابات افزایش یافته است.»

دموکرات‌ها معتقدند که با اقبال رای‌دهندگان به کامالا هریس، جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند که او را معمار خروج آمریکا از افغانستان بدانند در صورتی که دولت ترامپ توافقی را با طالبان در این زمینه در دوحه امضا کرده بود.

گزارش جمهوری‌خواهان کمی بیش از یک هفته پس از بازدید دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری از یک گورستان نظامی منتشر شده است.

آقای ترامپ برای شرکت در مراسم تجلیل از سیزده سرباز کشته شده در جریان خروج نیروهای آمریکا از افغانستان به این گورستان رفت.

او پس از آن در یک میتینگ انتخاباتی در این زمینه از کامالا هریس و جو بایدن انتقاد کرد و آنان را مسئول حوادث ناگوار در جریان خروج آمریکا از افغانستان دانست.

رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تاکید کرده که در آستانه انتخابات و حتی پس از آن، به تحقیقات خود درباره خروج آمریکا از افغانستان ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG