لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

همتی: رونق تولید در گرو کاهش فشار کسری بودجه دولت بر بانک مرکزی است


عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، تامین مالی طرح های تولیدی و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را محور کار
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، تامین مالی طرح های تولیدی و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را محور کار

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود، «رونق تولید و تقویت ارزش پول ملی» را در گرو چند نکته از جمله کاستن از وام‌های تکلیفی، تلاش برای کاستن از فشار ناترازی بودجه جاری دولت بر سیستم بانکی و بانک مرکزی دانست.

عبدالناصر همتی، در این پیام اینستاگرامی که روز پنجشنبه اول فروردین‌ماه، منتشر شده‌است، رویکرد بانک مرکزی ایران در سال جدید را «توجه به تامین مالی طرح های تولیدی و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از طرف سیستم بانکی کشور» برشمرد و بر «تمرکز بانک مرکزی بر تامین ارز مواد اولیه و واسطه ای تولید»، تاکید کرد.

به نوشته رئیس کل بانک مرکزی ایران، «مقابله جدی با روش ها و تصمیماتی که ارز حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی کشور را صرف واردات غیر ضرور و ضد تولید می‌کند»، از دیگر رویکردهای بانک مرکزی در سال ۱۹۸ نامیده است.

عبدالناصر همتی در عین حال، با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ به عنوان سال «رونق تولید» از سوی آیت الله علی خامنه‌ای، این نامگذاری را موجب مضاعف شدن مسئولیت بانک مرکزی و نظام بانکی ایران دانست.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه در سخنرانی سالانه نوروزی خود در مشهد نیز به عملکرد نظام بانکی، انتقادهایی وارد کرد.

به گفته آقای خامنه‌ای، «سوءاستفاده از سیاست غلط توسعه مراکز بانکی و مالی برای به‌دست آوردن ثروتهای نامشروع از پولهای مردم»، از جمله اقداماتی است که باید با آن مقابله شود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران، از تاخیر چند ساله، ارایه لایحه دولت برای اصلاح امور بانکی به مجلس، گلایه کرد.

علی خامنه‌ای، همچنین بر «تقویت ارزش پول ملی» اصرار کرد و راه آن را تلاش برای رونق تولید دانست.

عبدالناصرهمتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز «رونق تولید و تقویت ارزش پول ملی در گرو چند نکته مهم دانست.

«کاستن از وام های تکلیفی کاهنده توان بانک‌ها» یکی از محورهای مورد نظر همتی است.

«تلاش برای کاستن از فشار ناترازی بودجه جاری دولت بر سیستم بانکی و بانک مرکزی»، دیگر محور مورد توجه رئیس کل بانک مرکزی است، دولت‌ها در دوره‌های مختلف، برای جبران کسری بودجه‌های خود به استفاده از منابع نظام بانکی و استقراض از بانک مرکزی، روی می آورند که در نهایت موجب افزایش نقدینگی و در نهایت بروز تورم می‌شود.

«کاهش معوقات بانکی و فروش اموال مازاد بانک ها»، نیز از دیگر نکاتی است که عبدالناصر همتی به آن اشاره کرده است، موضوعی که در سالهای اخیر بارها و بارها بر آن تاکید شده است، اما تاکنون این تاکیدها منجر به حل و فصل این مشکل نشده است.

رئیس کل بانک مرکزی از دیگر مواردی که برای رونق تولید و تقویت ارزش پول ملی الزامی دانسته «پی گیری با قدرت اصلاح ناترازی بانک های کشور» است.

در سال‌های اخیر، اخبار و گزارش‌هایی از زیان‌ده بودن برخی بانک‌های ایران منتشر شده است.

بر اساس گزارش‌های مالی سازمان بورس اوراق بهادار ایران، در نیمه نخست پارسال بانک‌های صادرات، تجارت، قرض‌الحسنه رسالت، پست بانک ایران، سرمایه و اقتصاد نوین، از جمله بانک‌های حاضر در بورس بودند که عملکرد آنها با زیان همراه بوده‌است.

علاوه بر این موارد عبدالناصر همتی «برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد» را نیز از جمله محورهای مورد نیاز برای اهداف پیش گفته دانسته است. در سال ۱۳۹۷ با افزایش بی سابقه قیمت ارز در بازار آزاد و راه‌اندازی سامانه نیما برای ساماندهی این بازار، دولت و بانک مرکزی در چالش مداومی با صادرکنندگان برای بازگرداندن ارزهای صادراتی به چرخه اقتصاد کشور روبرو بودند.

صادرکنندگان با توجه به بالاتر بودن قیمت ارز در بازار آزاد در مقایسه با بازار نیما، چندان نسبت به بازگرداندن ارز حاصل از فروش کالاها و خدمات خود، به بازار نیمایی متمایل نبودند.

ششمین محور مورد توجه رئیس کل بانک مرکزی ایران در این پیام اینستاگرامی، «اصلاح نقشه تجاری کشور و مبادی وارداتی و مقاصد صادراتی» است که به نوشته او با هدف «کاهش نیاز کشور به ارزهای مورد هدف تحریم های آمریکا» در دستور کار است.

با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های این کشور علیه ایران، اقتصاد ایران با چالش یافتن بازارهایی برای فروش و صادرات کالاها و خدمات خود به ویژه بازاری برای فروش نفت و همچنین مبادی متنوع وارداتی برای تامین نیازهای وارداتی خود روبرو شده است.

منابع: اینستاگرام و رادیو فردا / آ.ن
XS
SM
MD
LG