لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

وزیر بهداشت ایران از ۹۰ مورد ابتلا و مرگ سه نفر با تب دِنگی خبر داد


پشه ببری (آئدس) عامل انتقال تب دِنگی به انسان است
پشه ببری (آئدس) عامل انتقال تب دِنگی به انسان است

با افزایش نگرانی از شیوع بیماری تب دِنگی در ایران، وزیر بهداشت خبر داد که تاکنون، گزشِ پشهٔ حامل این بیماری در ۹۰ نفر در ایران مشاهده شده و سه نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی روز دوشنبه چهارم تیر با ذکر این آمار توضیح داد: «در امارات متحده به علت حجم زیاد مهاجر، تب دنگی شیوع پیدا کرده و امارات مبدأ انتقال بیماری به داخل کشور است.»

وی گفت که ورود این بیماری با لنج و کشتی یا از طریق مسافران فرودگاه‌ها صورت گرفته و افزود: «به جز پنج نفر همه افراد مبتلا به کشور امارات سفر کرده بودند.»

بهرام عین‌اللهی در مورد برنامه‌های احتمالی وزارتخانه خود برای جلوگیری از این روند سخنی نگفت و تنها از خود بیماران خواست تا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

تب دِنگی، معروف به تب استخوان‌شکن که از طریق پشهٔ بَبری (پشهٔ آئِدِس) منتقل می‌شود، می‌تواند علائمی مانند تب بالا، درد عضلانی، سردرد و خستگی ایجاد کند و در موارد شدید به عوارض خطرناک منجر شود.

تب دِنگی چیست و چرا ایران شاهد شیوع محلی آن است؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:20:47 0:00
لینک مستقیم

مناطق گرمسیری با رطوبت بالا و آب‌های راکد محیط مناسبی برای تکثیر پشه‌های ناقل این بیماری هستند.

در ایران هر ساله هشدارهایی در آغاز فصل گرما و آغاز فصل تخم‌ریزی پشه ببری در مانداب‌ها یا فضای خالی داخل لاستیک خودروها در استان‌های جنوبی مطرح می‌شد اما امسال گزارش‌هایی جدی از ابتلا به بیماری تب دنگی در استان‌های جنوبی به گوش می‌رسد.

این بیماری پیش از این مختص مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری مرطوب‌تر بود، اما در سال‌های اخیر، بر اثر گرمایش جهانی گسترش این نوع از پشه مهاجم در اروپا و خاورمیانه باعث افزایش نگرانی از شیوع بیماری تب دنگی شده است.

بنا بر گزارش‌ها پشهٔ ببری که در ۱۳ کشور اروپایی از جمله فرانسه و اسپانیا نیز مشاهده شده، با تغییرات اقلیمی سازگار شده و به سرعت در حال گسترش است.

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا، در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۳۰ مورد ابتلا به تب دنگی در کشورهای اتحادیه اروپا (به علاوه ایسلند، لیختن‌اشتاین و نروژ) گزارش شده است، درحالی که تعداد مبتلایان در یک سال پیش از آن ۷۱ نفر بود.

مقامات مرکز یادشده گفتند که با گرم‌تر شدن تابستان‌ها و زمستان‌های ملایم‌تری که اروپا شاهد آن است، پیش‌بینی می‌شود که تغییرات اقلیمی تأثیر زیادی بر گسترش بیماری‌های منتقله از طریق پشه در اروپا بگذارد.

با استفاده از خبرگزاری‌های مهر و فرانسه/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG