لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

تهران تحریم «ایران‌ایر» از سوی سه کشور اروپایی را محکوم کرد


ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران

در واکنش به تحریم شرکت «‌ایران‌ایر»‌ از سوی سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام تروئیکای اروپایی را «شدیداً» محکوم کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور با «نامتعارف» خواندن بیانیه این سه کشور در لغو قراردادهای دوجانبه ارائه خدمات هوایی با جمهوری اسلامی و تحریم ایران‌ایر به دلیل آنچه «ادعای دخالت در مناقشه اوکراین»‌ خوانده است، این اقدام را «تروریسم اقتصادی» علیه مردم ایران خواند.

به گفته آقای کنعانی، این اقدام با واکنش «متناظر و متناسب» جمهوری اسلامی روبرو خواهد شد.

وزارت خارجه آلمان روز سه‌شنبه اعلام کرد که دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا با محکومیت انتقال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، شرکت ایران‌ایر را تحریم می‌کنند.

در بیانیه مشترک سه کشور آمده است: «این اقدام تشدید تنش توسط ایران و روسیه و تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا است.»

در ادامه این بیانیه آمده که «تروئیکای اروپایی به شکل فوری قدم‌هایی برای لغو موافقت‌های خدمات هوایی دوجانبه با ایران برخواهند داشت».

ارزیابی جلیل روشندل از تحریم «ایران‌ایر» در پی انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:54 0:00
لینک مستقیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی بار دیگر با تاکید بر آنچه «موضع شفاف» تهران در قبال موضوع اوکراین خواند، گفت: «همان‌گونه که قبلا مورد تاکید قرار گرفت، هر گونه ادعایی مبنی بر فروش موشک‌های بالستیک به فدراسیون روسیه از سوی جمهوری اسلامی ایران کاملاً بی‌اساس و کذب است.»

این در حالی است که سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد جزئیات تحریم‌های جدید علیه ایران به‌دلیل انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه به‌زودی اعلام می‌شوند.

جان کربی در جمع خبرنگاران گفت که «ده‌ها تن از پرسنل نظامی روسیه در ایران آموزش دیده‌اند تا از سیستم موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد استفاده کنند».

او با اشاره به تحریم‌های جدید گفت که «این تحریم‌ها پروازهای تجاری ایران‌ایر بین شهرهای بریتانیا و اروپا تا ایران را محدود خواهد کرد».

از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز فهرستی از افراد و شرکت‌هایی در روسیه و آلمان را منتشر کرد که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و دارایی‌های آنها در ایالات متحده مسدود خواهد شد.

در این فهرست نام ۹ فرد و پنج شرکت و نهاد ایرانی دیده می‌شود.

بریتانیا نیز روز سه‌شنبه موج جدیدی از تحریم‌ها را علیه تهران و مسکو اعلام کرد که شامل هفت مورد تحریم حکومت ایران و سه مورد تحریم روسیه می‌شود.

روزنامه وال استریت جورنال روز ۱۶ شهریور گزارش داد که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه ارسال کرده است و یک روز بعد نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه نیویورک تایمز در گزارش‌های جداگانه‌ای به نقل از منابع خود خبر مشابهی منتشر کردند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه نیز در نشستی خبری ادعاهای مربوط به ارسال تسلیحات به روسیه را تکذیب کرده بود.

XS
SM
MD
LG