لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

معاون پلیس هرمزگان «ناآرامی» در بندرعباس را تکذیب کرد

سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد بر اساس تصمیم شورای عالی اقتصادی سران قوا، به بروز اعتراض‌های مردمی در شماری از شهرهای ایران انجامید. بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد که در این اعتراضات حداقل ۱۳۸ نفر کشته شده‌اند.

۱۳:۳۸ ۲۵.۸.۱۳۹۸

همزمان با اعتراض مردم به افزایش بهای بنزین در چندین شهر، انتقادها به این تصمیم در حکومت جمهوری اسلامی نیز افزایش یافته است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی، مرجع تقلید شیعه، روز شنبه در پیامی خواستار لغو افزایش قیمت بنزین شده است.

این مرجع تقلید تصویب طرح افزایش قیمت بنزین توسط شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا را «موجب تاسف و نگرانی شدید» خوانده و نوشته است «تورم و بیکاری بسیاری از اقشار ممکلت را در وضعیت سخت و ناراحت‌کننده‌ای قرار داده» است.

۱۳:۳۹ ۲۵.۸.۱۳۹۸

پیش از این روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمایت محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت از افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده بود.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در توییتر به موضوع افزایش قیمت بنزین واکنش نشان داد و نوشت این طرح «ناقص و غیرکارشناسی» است.

به نوشته احمد توکلی، «طرح فعلی، تنها انتقال بار ناکارآمدی دولت به دوش مردم است». ‎

۱۳:۴۴ ۲۵.۸.۱۳۹۸

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس با اشاره به گلایه‌های مردم از نمایندگان مجلس درباره افزایش قیمت بنزین در توییتی نوشت که «مدت‌هاست مجلس در رأس امور نیست» و با تصویب این طرح در جلسه سران قوا، « همین یک رکن دموکراسی را نیم‌بند داشتیم که فاتحه آن هم خوانده شد». او پیشنهاد داده که مجلس بعدی تعطیل شود.

۱۳:۴۶ ۲۵.۸.۱۳۹۸

مجتبی ذوالنوری، رئيس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است که روز یک‌شنبه ۲۶ آبان «طرح دو فوریتی لغو تصمیم گران‌شدن بنزین» را ارائه می‌دهد.

وی گفته رئیس مجلس با نمایندگان در این زمینه مشورت نکرده است. او این طرح را «عجولانه» خوانده و گفته است کاملا مخالف دیدگاه دولت در این زمینه است.

آقای ذوالنوری گفته تلفنی با برخی نمایندگان مجلس صحبت کرده و آنها موافق چنین طرحی هستند.

۱۳:۴۷ ۲۵.۸.۱۳۹۸

دو نماینده مجلس حامی دولت، مخالفان طرح افزایش قیمت بنزین را متهم به بهره‌برداری سیاسی کرده‌اند.

جلال میرزایی، نماینده ایلام به خبرگزاری ایلنا گفته است این طرح با «اجماع سران سه قوه» بوده و ممکن است یک جریان سیاسی «در آستانه انتخابات قصد بهره‌برداری» از آن را داشته باشد.

این نمایندگان مجلس به جریان خاصی اشاره نکرده ولی گفته «جریانی در داخل کشور» قصد دارد که از افزایش قیمت بنزین برای «تخریب دولت و سایر جریان‌های حامی قوه مجریه» استفاده کند.

قاسم میرزایی نکو، نماینده اصلاح‌طلب دماوند هم گفته است «دولت مجری مصوبات» است ولی در تریبون نماز جمعه دولت عامل اصلی خوانده می‌شود.

او همچنین با اشاره به زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ که با افزایش قیمت بنزین همراه بود، گفته است باید مثل آن زمان که گفتند پول یارانه را «بگذارید لای قرآن و خرج نکنید این پول امام زمان است، امروز همه باید پای کار باشند نه اینکه بیایند و بگویند دولت پاسخگو باشند».

۱۳:۵۴ ۲۵.۸.۱۳۹۸

موضوع افزایش قیمت بنزین در صفحه یک اغلب روزنامه‌های امروز تهران مطرح نشده و از اعتراضات روز گذشته نیز هیچ خبر یا گزارشی در روزنامه‌های امروز صبح تهران منتشر نشده است.

شماری از روزنامه‌نگاران داخل ایران از دستور رسانه‌ها مبنی بر نپرداختن به اعتراض‌های علیه افزایش قیمت بنزین و «منفی‌ننویسی» خبر داده‌اند.

۱۳:۵۵ ۲۵.۸.۱۳۹۸

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که اینترنت گوشی‌های همراه در مناطق مختلف خراسان رضوی از شب گذشته تاکنون دچار اختلال شده است.

مشهد یکی از اولین شهرهایی بود که مردم به افزایش قیمت بنزین اعتراض کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، اینترنت «در برخی از دستگاه‌های مشهد نیز قطع است، به طوری که مسئولان قطار شهری مشهد از قطع من‌کارت‌ها در ایستگاه‌های قطار شهری این شهر خبر داده‌اند».

برخی کاربران در توییتر هم خبر از «سقوط ناگهانی ترافیک اینترنت ایران» داده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها، «محدودیت اینترنت» به دلیل اعتراضات در شهرها بوده و «قطع اینترنت موبایل و کاهش محسوس سرعت» هم در برخی نقاط دیگر گزارش شده است.

۱۴:۱۴ ۲۵.۸.۱۳۹۸

گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد در روزهای جمعه و شنبه، ۲۴ و ۲۵ آبان، حداقل در ۳۷ شهر ایران اعتراض‌هایی به طرح افزایش قیمت بنزین صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش‌ها تا ظهر روز شنبه ۲۵ آبان در شهرهای مشهد، سیرجان، پلدختر، اهواز، آبادان، خرمشهر، بهبهان، ماهشهر، تبریز، شیراز، اصفهان، بیرجند، بندرعباس، بوشهر، شهر قدس، دماوند، سنندج، بندر ریگ، یزد،‌ بابل، رشت، ارومیه، گرمسار، نیشابور، سقز، چابهار، اهر، رودهن، اسلام‌شهر، تهران، گچساران، زاهدان، فردیس کرج، قزوین، همدان، خرم‌آباد و کرمانشاه تجمع برگزار شده است.

گسترده‌ترین اعتراضات در شهر سیرجان بود که مرگ یک نفر در آن نیز رسما تایید شده است.

۱۴:۱۹ ۲۵.۸.۱۳۹۸

در ادامه اعتراض‌ها به افزایش بهای بنزین، آیت‌الله علوی گرگانی، مرجع تقلید شیعه، نیز روز شنبه در پیامی از دولت خواست «تا دیر نشده، در تصمیم خود تجدیدنظر کند».

این مرجع تقلید افزایش قیمت بنزین را را خبری «ناراحت‌کننده» توصیف کرد و افزود در شرایط فعلی «اثر تحریم‌ها و افزایش غیرمتعارف ارز بر زندگی مردم فشار زیادی وارد کرده است».

۱۴:۲۲ ۲۵.۸.۱۳۹۸

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره قانون ۱۴ بودجه، به خبرگزاری مهر گفت که «کمک معیشتی» دولت به ۱۸ میلیون خانوار به صورت «نقدی قابل برداشت نخواهد بود».

دولت ایران در طرحی که «حمایت معیشتی» نام گرفته، قرار است از محل درآمد افزایش قیمت بنزین به ۶۰ میلیون نفر از ایرانی‌ها، به طور میانگین ماهانه ۴۵ هزار تومان پرداخت کند.

با این حال آقای میرزایی گفته است که این کمک «غیرنقدی» است و در این طرح «کارت سرپرستان خانوار به صورت نقدی شارژ می‌شود»، ولی افراد «صرفا می‌توانند در فروشگاه‌های بزرگ برای خرید» از این کارت استفاده کنند.

وی پیش‌بینی کرده که اجرای این طرح تورم چهار درصدی به دنبال داشته باشد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG