لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

گوگل: هکرهای ایران ستادهای انتخاباتی هریس و ترامپ را هدف گرفته‌اند


شرکت گوگل تایید کرد که هکرهای تحت حمایت ایران ستادهای انتخاباتی کامالا هریس و دونالد ترامپ، نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، را هدف قرار داده‌اند.

این شرکت روز چهارشنبه در گزارشی گفت، یک گروه هکری معروف به «ای‌پی‌تی۴۲» که با سپاه پاسداران مرتبط است، چهره‌های سرشناس و موثر در اسرائیل و ایالات متحده از جمله مقامات دولتی و ستادهای انتخاباتی را هدف قرار داده است.

ستاد انتخاباتی کامالا هریس روز سه‌شنبه گفته بود که هدف هکرهای خارجی قرار گرفته است. چند روز قبل از آن نیز ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ مدعی شده بود که هدف حملات هکرهای ایران واقع شده است.

یکی از مقامات ستاد خانم هریس به خبرگزاری فرانسه گفت: «اف‌بی‌آی در ماه ژوییه به تیم‌های امنیتی و حقوقی این ستاد اطلاع داده بود که هدف عملیات نفوذ یک عامل خارجی قرار گرفته است.»

وی افزود: «ما تمهیدات امنیتی خود را افزایش داده‌ایم و تاکنون گزارشی نیز درباره نفوذ این هکرها به سیستم‌های خود دریافت نکرده‌ایم.»

گوگل در گزارش خود عنوان کرده که گروه تحلیل‌گران تهدیدهای سایبری این شرکت همچنان شاهد تلاش‌های ناموفق «ای‌پی‌تی۴۲» برای دستیابی به حساب‌های کاربری افراد مرتبط با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، و کامالا هریس و دونالد ترامپ است.

این گروه هکری با جمع‌آوری اطلاعات در مورد افرادی که می‌خواهد مورد هدف قرار بدهد و تنظیم نقشه‌ای متناسب او برای حمله «فیشینگ» سعی می‌کند به حساب‌های کاربری آنها از جمله جی‌میل دسترسی بیابد.

نمونه‌هایی که در این گزارش گوگل آمده شامل ارسال پیام‌هایی از جانب مثلا اتاق‌های فکر یا افراد مورد اعتماد قربانی است که از آنها دعوت می‌کند در ویدیوکنفرانس‌های جعلی شرکت کنند و به این ترتیب به اطلاعات آن فرد دست یابند.

در حالی که هکرها ابزارهای فراوانی برای اقدامات خود دارند، برخی از آنها از تاکتیک‌های «مهندسی اجتماعی» بهره می‌برند که افراد را فریب می‌دهد تا روی لینک‌های تله‌گذاری شده کلیک کنند.

گوگل می‌گوید که پیش از این در سال ۲۰۲۰ نیز تلاش‌های «ای‌پی‌تی۴۲» برای هک ستادهای انتخاباتی بایدن و ترامپ را خنثی کرده بود.

بر اساس این گزارش، گروه هکر ایرانی یادشده در ماه‌های مه و ژوئن حساب‌های ایمیل شخصی بیش از ۱۰ نفر از افراد مرتبط با بایدن یا ترامپ را هدف قرار دادند، اما گوگل تلاش‌های متعدد «ای‌پی‌تی۴۲» برای ورود به حساب‌های آنها را ناکام گذاشت.

گوگل همچنین گزارش داد که این گروه وارد حساب شخصی جیمیل یک مشاور سیاسی بانفوذ شده است.

بیانیه گوگل می‌گوید: «ای‌پی‌تی۴۲ یک تهدید پیچیده و همواره است و هیچ نشانه‌ایی از توقف تلاش‌های آنها برای هدف قرار دادن کاربران و به کارگیری تاکتیک‌های جدید به چشم نمی‌خورد.»

گوگل در نهایت از افراد مهم مرتبط با انتخابات آتی در آمریکا خواست تا هوشیار باشند و از ابزارهای دفاعی پیشرفته ارائه شده این شرکت اینترنتی استفاده کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن

XS
SM
MD
LG