لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان

زنده سپاه می‌گوید جسد عباس نیلفروشان پیدا شد؛ اظهارات جدید درمورد «غیبت قاآنی»

خلاصه رویدادها:

  • شلیک نیروهای اسرائیل به سوی صلح‌بانان سازمان ملل با اعتراض شماری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، کانادا، اندونزی و ایرلند روبه‌رو شد
  • سخنگوی صلح‌بانان سازمان ملل اعلام کرد حضور این نیروها در جنوب لبنان ادامه می‌یابد
  • حملات هوایی اسرائیل به دو محله در بیروت دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی برجای گذاشت و به گفته رویترز، به نظر می‌رسد وفیق صفا، از مقام‌های امنیتی حزب‌الله، از این حمله جان سالم به در برده است
  • به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت
  • رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله ایران گفت‌وگو کردند
  • وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که پاسخ کشورش به ایران «مرگبار و غافلگیرکننده» خواهد بود
  • هواپیمایی امارات پروازها به ایران را تا ۱۵ اکتبر لغو کرد

۰۸:۴۴ ۱۶.۷.۱۴۰۳

آمریکا از هفتم اکتبر پارسال حدود ۱۸ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل کرده است

ایالات متحده در طول یک‌سالی که از آغاز حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل و تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه می‌گذرد، دست‌کم ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اسرائیل اختصاص داده است. این را، «مرکز هزینه‌های جنگ» دانشگاه براون، در گزارشی که به مناسبت یک‌سالگی جنگ غزه منتشر کرده، می‌گوید.

ارتش آمریکا در این دوره همچنین چهار میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار هم برای افزایش عملیات نظامی خود در منطقه هزینه کرده است. از جمله برای استقرار ناوهای این کشور در نزدیکی آب‌های یمن و مقابله با حملات حوثی‌های تحت حمایت ایران به کشتی‌های تجاری عبوری از دریای سرخ، با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها.

گزارش دانشگاه براون، پیش از آغاز نبرد جاری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، حدود سه هفته پیش تهیه و امروز، همزمان با سالگرد حمله گروه افراطی حماس، که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود، منتشر شده است.

در آن حمله، شبه‌نظامیان حماس حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی را کشتند و بیش از ۲۵۰ تن را هم به گروگان گرفتند. حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به نوار غزه در این دوره هم جان بیش از ۴۲ هزار تن، عمدتاً غیرنظامیان را گرفته است.

در سه هفته اخیر هم، تشدید حملات اسرائیل به مواضع گروه حزب‌الله در لبنان، از جمله در بیروت پایتخت این کشور منجر به کشته‌شدن بیش از ۱۴۰۰ تن شده است.

اسرائیل که دریافت‌کننده بیشترین کمک‌های نظامی آمریکا محسوب می‌شود، از سال ۱۹۵۹- شصت‌وپنج سال پیش- تا کنون بیش از ۲۵۱ میلیارد دلار از این کشور دریافت کرده است.

در این میان، نزدیک به ۱۸ میلیارد دلاری که در یک سال گذشته هزینه شده، با اختلاف زیاد، بیشترین کمک سالانه آمریکا به این کشور محسوب می‌شود. از دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، میزان کمک‌های نظامی سالانه ایالات متحده به اسرائیل تا پایان سال ۲۰۲۸، معادل سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده بود.

۰۸:۲۱ ۱۶.۷.۱۴۰۳

سفیر استرالیا به وزارت خارجه ایران احضار شد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید ایان مک کانویل، سفیر استرالیا در تهران، را احضار و «مراتب اعتراض شدید» خود را به او ابلاغ کرده است.

این وزارتخانه روز یکشنبه ۱۵ مهرماه با انتشار بیانیه‌ای علت این اقدام را «تکرار مواضع جانبدارانه و مغایر با موازین حقوق بین‌الملل دولت استرالیا نسبت به تحولات اخیر منطقه» اعلام کرد.

به گفته خبرگزاری‌های ایران، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در این دیدار به رویکرد دوگانه استرالیا نسبت به تحولات منطقه اعتراض کرده و با «تقبیح سکوت نسبت به تجاوزات مکرر اسرائیل به غزه و لبنان» بر «حق ذاتی دفاع مشروع» جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است.

این احضار پس از آن انجام شد که آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، روز ۱۱ مهر حمله موشکی ایران به اسرائیل را محکوم و بر «حق دفاع از خود اسرائیل» تأکید کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران روز ۱۰ مهرماه در دومین حمله نظامی مستقیم خود به اسرائیل، با ۱۸۱ موشک بالستیک خاک این کشور را هدف قرار داد.

۰۳:۲۵ ۱۶.۷.۱۴۰۳

ابراز «نگرانی عمیق» نیروهای حافظ صلح از فعالیت‌های نظامی اسرائیل در جنوب لبنان

نیروهای حافظ صلح در لبنان (یونیفیل) با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به فعالیت‌های اخیر ارتش اسرائیل در نزدیکی مکان استقرار آنها در جنوب لبنان ابراز «نگرانی عمیق» کردند.

یونیفیل گفت که این فعالیت‌ها در داخل خاک لبنان و جنوب شرقی روستای مارون الراس که نیروهای حافظ صلح مستقر هستند صورت گرفته است.

آندرا تونتی، سخنگوی یونیفیل، به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که نیروهای حافظ صلح به دلیل تبادل آتش میان ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان حزب‌الله در خطر هستند.

وی اظهار داشت: «مکان استقرار ما بین آنهاست و آنها یک پست نظامی در نزدیکی مقر ما ایجاد کرده‌اند. بنابراین هم ارتش اسرائیل و هم حزب‌الله ما را در موقعیت خطرناکی قرار داده‌اند.»

یونیفل نیز در اطلاعیه خود عنوان کرده که این موضوع را از طریق کانال‌های ارتباطی موجود بارها با اسرائیل در میان گذاشته است.

روز چهارنشبه سخنگوی حزب‌الله اعلام کرد که این گروه با نیروهای اسرائیلی در مارون الراس درگیری‌هایی داشته است.

۰۲:۵۱ ۱۶.۷.۱۴۰۳

حملات موشکی حزب‌الله به حیفا دست‌کم ۱۰ مجروح بر جای گذاشت

پلیس اسرائیل بامداد دوشنبه اعلام کرد که حزب‌الله شهر حیفا را هدف حملات موشکی خود قرار داده و رسانه‌های اسرائیلی نیز گزارش دادند که این حملات دست‌کم ۱۰ مجروح بر جای گذاشته است.

حزب‌الله در اطلاعیه‌ای گفته که یکی از پایگاه‌های نظامی اسرائیل در جنوب حیفا را با موشک «فادی ۱» هدف قرار داده است. گزارش رسانه‌ها حاکی از اصابت دو موشک به حیفا است.

به گفته پلیس اسرائیل، چندین ساختمان بر اثر این حملات آسیب دیده‌اند و مجروجان حادثه نیز به به بیمارستان‌های اطراف منتقل شده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید در حال بررسی این موضوع است که چرا سامانه دفاع ضدموشکی این کشور نتوانست پرتابه‌های فرود آمده در حیفا را رهگیری کند.

ارتش این کشور از سوی دیگر خبر داد که جت‌های جنگی آن شامگاه یکشنبه «مقرهای اطلاعاتی حزب‌الله» و همچنین «مراکز فرماندهی و زیرساخت‌های نظامی» این گروه را هدف حمله قرار دادند.

اطلاعیه ارتش اسرائیل می‌گوید که زرادخانه‌های حزب‌الله در اطراف بیروت هدف حمله هوایی قرار گرفته و انفجارهای ثانوی نیز تایید می‌کند که حزب‌الله تسلیحات خود را در این مناطق ذخیره کرده بود.

۰۱:۵۶ ۱۶.۷.۱۴۰۳

اسرائیل بمباران غزه و لبنان را تشدید کرد

اسرائیل در آستانه سالگرد جنگ کنونی نوار غزه، بمباران شمال این ناحیه محاصره‌شده و جنوب لبنان را تشدید کرد که در یک مورد آن، حمله به مسجدی در غزه دست‌کم ۱۹ کشته بر جای گذاشت.

یک سال پس از حمله روز هفتم اکتبر گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که طبق آمار مقامات اسرائیلی هزار و ۲۰۰ کشته بر جای گذاشت، ارتش این کشور جبهه جدیدی را علیه حزب‌الله لبنان گشوده است، گروهی که از آغاز جنگ غزه به طور روزانه با اسرائیل در نقاط مرزی تبادل آتش داشت.

ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهد که اسرائیل در شامگاه یکشنبه حملات خود به حومه بیروت را از سرگرفته و آسمان شهر از نور افتجارهای پیاپی روشن شده است. یک روز قبل از این، منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت صحنه شدیدترین بمباران اسرائیل بود.

خبرگزاری دولتی لبنان از بیش از ۳۰ حمله در طول شامگاه یکشنبه خبر داد. ارتش اسراییل تایید کرد که نقاطی را در نزدیکی بیروت هدف قرار داده است.

اسرائیل هفته گذشته پس از سلسله حملاتی که منجر به کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب الله و بسیاری از فرماندهان ارشد این گروه شد، عملیات زمینی محدودی را در جنوب لبنان آغاز کرد.

در حملات اسرائیل دست‌کم هزار و ۴۰۰ شهروند لبنان از جمله غیرنظامیان، پزشکان و شبه‌نظامیان حزب الله کشته شده‌اند و ۱.۲میلیون نفر نیز از خانه‌های خود گریخته و آواره شده‌اند. اسرائیل می گوید قصد دارد حزب‌الله را از مرز خود بیرون کند تا ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی بتوانند به خانه‌های خود بازگردند.

گزارش‌ها حاکی است که از سویی اسرائیل مسجدی در نوار غزه را که آوارگان فلسطینی به آن پناه برده بودند، هدف قرار داد. بر اساسا آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است،حمله به این مسجد که در نزدیکی بیمارستان اصلی شهر دیرالبلاح در مرکز غزه واقع شده است، دست‌کم ۱۹ کشته بر جای گذاشت.

۰۰:۱۸ ۱۶.۷.۱۴۰۳

لغو محدودیت‌های پروازی اعلام‌شده در فرودگاه‌های مهرآباد و «امام خمینی»

رسانه‌های دولتی ایران از لغو محدودیت‌های پروازی اعلام‌شده دست‌کم در دو فرودگاه ایران خبر داده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، شامگاه یکشنبه به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری گزارش داد که این سازمان « پس از اطمینان از شرایط مساعد و ایمن پروازی» ، تمام محدودیت‌های اعلامی را حذف کرده و شرکت‌های هواپیمایی مجاز به انجام عملیات پروازی هستند.

با این حال تیتر گزارش ایرنا صرفا اشاره به فرودگاه مهرآباد تهران دارد. نظیر همین گزارش را خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز منتشر کرده است که صرفا از فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» در نزدیکی تهران نام می‌برد.

این گزارش می‌گوید با لغو تمام محدودیت‌های اعلام شده، بازگشت پروازهای فرودگاه‌ «امام‌خمینی» به شرایط عادی بازگشت.

پیش از این رسانه‌های ایران به نقل از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خبر داده‌ بودند که پرواز همه فرودگاه‌های ایران از ساعت ۹ امشب یکشنبه ۱۵ مهرماه تا ساعت ۶ صبح فردا ۱۶ مهر ماه لغو می‌شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران توضیح بیشتری درباره «محدودیت عملیاتی» و علت آن نداد، اما در پی اظهارات ارتش اسرائیل درباره آماده شدن این کشور برای حمله تلافی‌جویانه به ایران به خاطر حمله موشکی سه‌شنبه هفته گذشته جمهوری اسلامی به این کشور، این اقدام نیز در راستای آماده برای شدن برای حمله احتمالی اسرائیل تعبیر شده بود.

۲۳:۰۱ ۱۵.۷.۱۴۰۳

وضعیت هاشم صفی‌الدین، گزینه رهبری حزب‌الله، همچنان مبهم است

یکی از اعضای ارشد حزب الله لبنان از نامشخص ماندن سرنوشت هاشم صفی‌الدین، گزینه اصلی جانشینی حسن نصرالله در این گروه، خبر داد.

محمود قماطی روز یکشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی عراق ادعا کرد که اسرائیل اجازه نمی‌دهد جست‌وجو برای پیگیری وضعیت هاشم صفی‌الدین پس از بمباران حومه جنوبی بیروت پیش برود.

او گفت اسرائیل «باید اجازه دهد گروه‌های نجات کارشان را انجام دهند».

محمود قماطی همچنین گفت که انتخاب رئیس جدید حزب‌الله مدتی زمان خواهد برد.

این عضو ارشد شورای سیاسی حزب‌‌الله مدعی شد در غیاب دبیرکل و سایر کادر رهبری این گروه که در حملات اسرائیل کشته شدند، «ستاد فرماندهی مشترک» هدایت آن را برعهده دارد.

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و آمریکا آن را گروه تروریستی می‌داند.

۲۲:۴۸ ۱۵.۷.۱۴۰۳

آمریکا: فشار نظامی اسرائیل به لبنان شاید عواقب ناخواسته به بار بیاورد

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد حملات سنگین اسرائیل به لبنان گفت فشار نظامی می‌تواند دیپلماسی را فعال کند، اما خطراتی نیز به دنبال دارد.

این سخنگو در ادامه گفته است که فشار نظامی می‌تواند منجر به اشتباهات محاسباتی و عواقب ناخواسته شود.

وزارت خارجه آمریکا دوباره بر حمایت از هدف قرار دادن نیروهای افراطی توسط اسرائیل تاکید کرده، اما گفته است واشنگتن نمی‌خواهد این حملات زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده است که حتی کشته شدن یک غیرنظامی نیز قابل اغماض نیست.

وزارت بهداشت لبنان روز گذشته شمار تلفات حملات اسرائیل به این کشور را بیش از دو هزار نفر اعلام کرده است.

۲۲:۲۷ ۱۵.۷.۱۴۰۳

دو مقام ایرانی به رویترز: اسماعیل قاآنی از زمان حمله اسرائیل به ضاحیه در دسترس نیست

دو مقام ارشد امنیتی ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند از زمان حملات اسرائیل به حومه جنوبی بیروت در جمعه هفته گذشته از اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، خبری در دست نیست.

این خبرگزاری روز یکشنبه به نقل از این دو مقام ارشد که نامی از آنها نبرده، نوشته است که او پس از کشته شدن حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله به لبنان سفر کرده بود.

به گفته یکی از این مقامات، اسماعیل قاآنی هنگام حمله سنگین اسرائیل که هدف آن هاشم صفی‌الدین، مقام ارشد حزب‌الله، بود در ضاحیه در حومه جنوبی بیروت، حضور داشت اما تاکید کرد که او در حال ملاقات با صفی‌الدین نبوده است.

این مقام افزود که ایران و حزب‌الله از آن زمان نتوانسته‌اند با قاآنی تماس برقرار کنند.

رویترز می‌گوید دومین مقام امنیتی نیز گفته است که اسماعیل قاآنی پس از کشته شدن حسن نصرالله به لبنان سفر کرده بود و مقامات ایرانی از زمان حمله اسرائیل که هدف آن هاشم به صفی‌الدین بوده نتوانسته‌اند با او ارتباطی برقرار کنند.

از سوی دیگر، ناداو شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل، در پاسخ به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ممکن است اسماعیل قاآنی در حمله اسرائیل به بیروت کشته شده باشد، گفت که نتایج این حمله در حال ارزیابی است.

او در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که اسرائیل اواخر هفته گذشته به مقر اطلاعاتی حزب‌الله در بیروت حمله کرده است: «سوالات زیادی در مورد اینکه چه کسی آنجا بوده یا نبوده وجود دارد، وقتی نتایج مشخص‌تری از آن حمله داشته باشیم، آن را به اشتراک خواهیم گذاشت».

۲۰:۴۰ ۱۵.۷.۱۴۰۳

وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا می‌رود

پنتاگون می‌گوید لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، به زودی میزبان همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، خواهد بود تا درباره آخرین تحولات امنیتی در خاورمیانه گفت‌وگو کنند.

بر اساس اطلاعیه‌ای که پنتاگون روز یکشنبه ۱۵ مهرماه منتشر کرده، این دیدار قرار است ۲۰ مهرماه انجام شود. این سومین سفر یوآو گالانت به ایالات متحده از زمان آغاز جنگ غزه در یک سال گذشته است.

اطلاعیه پنتاگون در حالی منتشر شده است که اسرائیل وعده داده که به حمله موشکی دهم مهرماه ایران پاسخ خواهد داد؛ حمله‌ای که با حدود ۲۰۰ موشک بالیستیک از سوی ایران انجام شد و بیشتر این موشک‌ها توسط سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل و نیروهای نظامی ایالات متحده رهگیری و دفع شدند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG