لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

ادامه جدال لفظی ایران و اسرائیل؛ واکنش خطیب‌زاده به اظهارات گانتز


سعید خطیب‌زاده گفته است، «رفتار شرارت‌بار» اسرائیل، «از حمایت کور غرب نشات می‌گیرد».
سعید خطیب‌زاده گفته است، «رفتار شرارت‌بار» اسرائیل، «از حمایت کور غرب نشات می‌گیرد».

ساعاتی پس از سخنان وزیر دفاع اسرائیل در روز پنج‌شنبه، ۱۴ مرداد، در خصوص «آمادگی کامل» کشورش برای حمله به ایران، تهران در واکنش تاکید کرد که «هرگونه اقدام احمقانه علیه ایران با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد».

بنی گانتز در مصاحبه با وبسایت خبری اسرائیلی وای.نت، گفته بود که کشورش «آماده جنگ با ایران» است زیرا ایران به نقطه «غیر قابل بازگشت» در توانمندی هسته‌ای نزدیک می‌شود.

ژنرال گانتز به افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده در سطح ۶۰ درصد و ارتقای دانش ایران در عرصه هسته‌ای اشاره کرده بود.

وی یک روز پیش از آن، در دیدار مشترک با وزیر خارجه اسرائیل با سفیران کشورهایی در اسرائیل که دولت آنها عضو شورای امنیت است، گفته بود که فاصله ایران تا رسیدن به توانمندی لازم برای تولید بمب هسته‌ای، به تنها ده هفته کوتاه شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در توییتر خود و در واکنش به اظهارات بنی گانتز نوشت که «رژیم اسرائیل در مورد تازه‌ای از نقض فاحش قوانین بین‌المللی، حالا بی‌شرمانه ایران را به اقدام نظامی تهدید می‌کند».

آقای خطیب‌زاده افزود که «رفتار شرارت‌بار» اسرائیل، «از حمایت کور غرب نشات می‌گیرد».

یک روز پیش از آن، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، گفته بود، دشمنانی که این روزها با الفاظ تهدید‌آمیز صحبت می‌کنند، «به‌ویژه رژیم غاصب صهیونیستی (اسرائیل)» باید به این درک از واقعیت قدرت تهاجمی و دفاعی ایران و سپاه برسند که «در سیاست‌ها و راهبردهای دفاعی ما هیچ گونه عملی، از هیچ دشمنی، در هیچ نقطه‌ای با هیچ مقیاسی نیست که قابل تحمل باشد و ما را وادار به واکنش‌های سرسختانه و قاطعانه نکند».

فرمانده کل سپاه در بازدید روز چهارشنبه از خلیج فارس افزوده بود که ایران «برای هر سناریویی آمادگی دارد» و «نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مقامات این رژیم، متوجه پیامدهای خطرناک حرف‌هایی که می‌زنند باشند و در محاسبات‌شان دقت لازم را به عمل آورند».

اظهارات اخطار آمیز و جنگی از زبان دولتمردان ارشد اسرائیل علیه ایران از بعد از حمله روز هفتم مرداد در آبهای خلیج فارس به کشتی «مرسر استریت» افزایش یافته است.

ایران هرگونه نقشی در تعرض به این کشتی و کشته شدن دو خدمه آن را انکار کرده و انتساب سلسله حوادث مشکوک دریایی دیگر در خلیج فارس را به ایران، «کاملا مشکوک» و «زمینه‌چینی» برای «اجرای توطئه‌های شوم» علیه خود نامیده است.

اما نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، گفته که کشورش به نتیجه «قاطع» رسیده که ایران عامل حمله به آن کشتی بود.

بنی گانتز، در مصاحبه با وبسایت وای.نت، از این‌که قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز جمعه، پانزدهم مرداد، ماجرای حمله به کشتی را بررسی کند، اظهار خشنودی کرد ولی آن را کافی ندانست.

آقای گانتز گفت غیر از تقابل دیپلماتیک و مباحثات شورای امنیت بر سر عملکرد هسته‌ای و منطقه‌ای ایران، «دنیا باید در زمینه نظامی نیز علیه ایران اقدام کند؛ تمامی منطقه باید با ایران مقابله کند و ما هم باید نقش خود را در این بخش ایفا کنیم».

بنی گانتز همچنین از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران، که در این روز کار خود را با مراسم تحلیف در تهران آغاز کرد، با لقب «قصاب تهران» یاد کرد و ارزیابی نمود که این فردِ «به‌شدت محافظه‌کار، ممکن است ایران را از منظر امور منطقه‌ای و امنیتی به سوی افراط‌ گرایی بیشتر بکشاند و ما باید توان برتری امنیتی خود را حفظ کرده و قدرت امنیتی خود را بیشتر کنیم و از این روی، تقاضای افزایش بودجه نظامی کرده‌ام».

دولت اسرائیل که به تازگی روی کار آمده، پس از سه سال نبود لایحه بودجه در این کشور، این هفته مباحثات کلی لایحه بودجه جدید را، به پایان برده و بودجه کلان‌تری برای بخش‌های نظامی و امنیتی خود، به دلیل «مخاطرات ایران» درخواست کرده است. جزییات این بخش از لایحه بودجه اسرائیل، ظاهرا در ردیف اسرار نظامی است.

برخی از ناظران سیاسی امور اسرائیل تاکید دارند که دولت نفتالی بنت و سران آن، به دلیل نگرانی از بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت، تقلا می‌کنند تا نشان دهند که این دولت، قاطع‌تر از دولت‌های ۱۲ سال قدرت آقای نتانیاهو، در برابر ایران اقدام می‌کند.

بنیامین نتانیاهو که اکنون رهبر اپوزیسیون است، پیوسته سیاست‌های دولت جدید، از جمله در زمینه ایران، را نقد کرده و از جمله گفته است که این دولت «بی‎‌تجربگی» کرده و به آمریکا متعهد شده که آمریکا را در زمینه حمله به ایران «غافلگیر نکند». به ادعای آقای نتانیاهو، «دولت جو بایدن ممکن است با درز دادن عامدانه برنامه‌های نظامی اسرائیل در قبال ایران به رسانه‌ها، طرح‌های اسرائیلی را ناکام کند».

تهدید به ویرانی لبنان با «دکترین ضاحیه»

وزیر دفاع اسرائیل در زمینه تنش‌های اخیر در مرز لبنان و اسرائیل، نیز اظهار داشته که اسرائیل غیر از «آمادگی برای حمله به ایران» توان «اداره جنگ همزمان در چند جبهه» را دارد.

ارتش اسرائیل در واکنش به شلیک سه خمپاره از جنوب لبنان به شمال اسرائیل در روز سیزدهم مرداد، غیر از توپ‌باران سنگین مناطق جنوب لبنان، با جنگنده‌های خود نیز این بخش از لبنان را بمباران کرد. این نخستین بار پس از جنگ ۳۴ روزه ۱۵ سال پیش میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله بود که نیروی هوایی اسرائیل لبنان را بمباران کرد.

روزنامه جروزالم پست ۱۴ مرداد نوشت که بمباران لبنان نشانه تغییر چشم‌گیر در عملکرد دولت جدید اسرائیل است.

رون بن‌ییشای، مفسر امور جنگی وای.نت، نیز نوشته که ارتش اسرائیل با عملیات هوایی علیه لبنان، به حزب‌الله، هشدار داد که اگر در زمینه تشدید بحران میان اسرائیل و ایران، حزب‌الله در سودای افزایش تحرکات علیه اسرائیل باشد، ارتش اسرائیل آماده است «دکترین ضاحیه» را در قبال زیربناهای بخش‌های وسیعی از لبنان به کار گیرد.

اشاره به «دکترین ضاحیه»، ویران شدن سهمگین زیربناها و ساختمان‌های منطقه شیعه‌نشین ضاحیه در جنوب بیروت در جریان جنگ ۳۴ روزه ارتش اسرائیل با حزب‌الله است. مقامات اسرائیل می‌گویند که با تکرار «دکترین ضاحیه» می‌توانند لبنان را به «عصر حجر» برگردانند.

رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند یکی از راکت‌هایی که روز چهارشنبه به شمال اسرائیل اصابت کرد، «نقطه‌زن» بود. با این حال، مقامات اسرائیل گفتند دو راکت از سه راکتی که به شمال اسرائیل رسید، تلفات جانی نداشته است.

کسی مسئولیت حملات راکتی از جنوب لبنان به شمال اسرائیل را بر عهده نگرفته و برخی از تشکیلات اسرائیلی ارزیابی کرده‌اند که راکت‌ها را نه حزب‌الله، بلکه گروه‌های فلسطینی، شلیک کردند.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان، خواهان شکایت دولت بیروت علیه اسرائیل به شورای امنیت شده است. حسن دیاب، نخست وزیر دولت انتقالی لبنان نیز گفته است که اسرائیل با انجام «تجاوز خطرناک»، آرامش مرزهای جنوب لبنان را شدیدا تهدید کرده است.

XS
SM
MD
LG