لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

مجلس شورای اسلامی مانع از حضور نماینده اهل سنت در سمت معاون رئیس‌جمهور شد


عبالکریم حسین‌زاده از سال ۹۱ نماینده تقده و اشنویه در مجلس است
عبالکریم حسین‌زاده از سال ۹۱ نماینده تقده و اشنویه در مجلس است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس، مانع از آن شدند که او به عنوان معاون رئیس‌جمهور ایران فعالیت کند.

مسعود پزشکیان روز پنجم شهریورماه با اشاره به «تعهد و تجربیات ارزشمند» عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده کُرد و اهل سنت مجلس شورای اسلامی، او را به عنوان «معاون توسعه روستایی و مناطق محروم» خود منصوب کرده بود.

انتصاب حسین‌زاده نیازمند موافقت نمایندگان با استعفای او از مجلس شورای اسلامی بود اما با مخالفت اکثریت نمایندگان، تصدی سمت معاونت رئیس جمهور برای او امکان‌پذیر نخواهد بود.

نمایندگان محلس روز چهارشنبه چهارم مهر پس از توضیحات آقای حسین‌زاده درباره دلیل استعفایش از نمایندگی مجلس و صحبت‌های مخالفان استعفا، با ۱۰۷ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر، با استعفای او مخالفت کردند.

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس، در این زمینه گفت که با توجه به مخالفت نمایندگان با استعفای آقای حسین‌زاده، او به کار خود ادامه خواهد داد و «نمی‌تواند معاون رئیس جمهور باشد».

او در ادامه درباره لزوم رأی مجلس توضیح داد: «براساس آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان فقط برای تصدی ریاست جمهوری و وزیری نیاز به استعفا ندارند؛ چرا که رئیس جمهور با رای مردم انتخاب می‌شود و وزرا هم با رای اعتماد مجلس به این سمت گماشته می‌شوند. بنابراین استعفای نمایندگان برای تصدی سایر سمت‌ها باید به تصویب مجلس برسد.»

مهرداد لاهوتی، دیگر نماینده مجلس نیز پس از رای‌گیری، گفت که این رای به منظور ماندن آقای حسین‌زاده در قوه مقننه به دلیل «توانایی ها و تجربه» او بود.

لاهوتی همچنین این تصمیم را «کاملاً بی ارتباط» با سنی بودن او توصیف کرده و گفته است: «نمایندگان مجلس معتقدند حضور وی در مجلس موثرتر و مفیدتر خواهد بود».

پیش از رأی‌گیری در این باره، مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس، در مخالفت با تقاضای استعفای حسین‌زاده استعفای نمایندگان برای حضور در دولت را «زیر سوال بردن شأن مجلس» عنوان کرد.

او افزود تعداد نمایندگانی که از مجلس به دولت رفته‌اند «غیر متعارف» است.

مسلمانان سنی از آغاز انقلاب تاکنون به ندرت در مناصب کلیدی قدرت حضور داشته‌اند.

آقای حسین‌زاده که نزدیک به جریان سیاسی اصلاح طلب و ۴۴ ساله است، از سال ۱۳۹۱ نماینده شهرهای نقده و اشنویه در مجلس ایران بوده است.

مسعود پزشکیان در طول مبارزات انتخاباتی خود از نبود نمایندگی اقلیت‌های قومی و مذهبی، به ویژه کردهای سنی، در مناصب مهم انتقاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG