لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

تضاد در نظرسنجی‌ها، چهار روز مانده به انتخابات چهاردهم ریاست‌ جمهوری


تصاویر شش نامزد انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۴۰۳
تصاویر شش نامزد انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۴۰۳

چهار روز مانده به زمان برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری در ایران، تبلیغات نامزدهای مورد تأیید شورای نگهبان ادامه دارد و در این میان مراکز وابسته به نهادهای دولتی و اصولگرایان نظرسنجی‌هایی را منتشر کرده‌اند که با هم در تضاد هستند.

خبرگزاری‌ تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، و کانال تلگرامی «سپاه قدس» نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده‌اند که در روزهای دوم و سوم تیرماه از سوی «مرکز رشد دانشگاه امام صادق» انجام شده و به ادعای آن، میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۵۱.۷ درصد خواهد بود.

این در حالی است که نظرسنجی دیگری مربوط به مرکز «ایسپا»، وابسته به جهاد دانشگاهی، در همان روزها، نشان می‌دهد که «میزان مشارکت قطعی به ۴۳.۹ درصد رسیده است».

این مرکز می‌گوید: «طبق نتایج این موج، تغییر محسوسی در میزان مشارکت مردم در انتخابات نسبت به موج قبل (۲۹ و ۳۰ خردادماه) رخ نداده است. به‌طوری که میزان مشارکت قطعی از ۴۲.۵ درصد در موج قبلی به ۴۳.۹ درصد در نظرسنجی حاضر رسیده است».

بخشی از این دو نظرسنجی که موجب نگرانی برخی از اصولگرایان شده، رشد آرا مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلبان، است که ۲۴.۴ درصد اعلام شده و او فعلاً در صدر جدول است.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، در یادداشتی خواستار ائتلاف بین نامزدهای اصولگرا در مقابل مسعود پزشکیان شده و گفته که «اگر ائتلاف نکنید، رهرو شهید رئیسی نیستید».

محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در مناظره‌های انتخاباتی، خود را ادامه‌دهنده شیوه حکمرانی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین، معرفی می‌کنند که روز ۳۰ اردیبهشت در سانحه سقوط بالگرد همراه با هیئت همراه خود کشته شد.

آقای شریعتمداری در یادداشت خود با اشاره به مسعود پزشکیان نوشته است: «برخی از سران و اصحاب فتنه و شماری از افراد بد‌سابقه»، به حمایت از یک کاندیدا به صحنه آمده‌اند و خواستار آن شده که «اگر حضور و ادامه گفتمان شهید رئیسی را که ترجمان دیگری از گفتمان امام و انقلاب و رهبری است، می‌خواهید و به آن اعتقاد راسخ دارید باید به ائتلاف تن بدهید».

روزنامه «خراسان» نزدیک به اصولگرایان نیز نوشته که «در نظرسنجی‌های ۷۲ ساعت گذشته پزشکیان رشد محسوسی داشته است و چاره‌ای جز اجماع برای اصولگرایان وجود ندارد».

دیگر روزنامه‌های اصولگرا، جوان و وطن امروز، نیز خواستار کناره‌گیری نامزدهای پرشمار این جریان در انتخابات و ائتلاف بر سر یک نامزد شده‌اند.

به نظر می‌رسد گرایش کلی این رسانه‌ها و شخصیت‌های اصولگرا به محمدباقر قالیباف است که در نظرسنجی‌های مراکز وابسته به آن‌ها در رده دوم است.

در نظرسنجی دانشگاه امام صادق، محمدباقر قالیباف با ۲۳.۴ درصد رای و سعید جلیلی با ۲۱.۵ درصد، پس از پزشکیان، در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

سه نامزد باقیمانده اصولگرا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مصطفی پورمحمدی و علیرضا زاکانی، روی‌هم‌رفته فقط ۱۰ درصد رأی دارند.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در این زمینه نوشته است: «اگر جلیلی به نفع قالیباف کنار برود، احتمال این‌که بیشتر آرای او به سبد قالیباف بیاید و او را از ۵۰ درصد آرای لازم عبور بدهد و در مرحله اول کار را تمام کند، هست».

این روزنامه می‌افزاید:‌ «اما اگر قالیباف به نفع جلیلی کنار برود، چه‌بسا که بخش قابل‌توجهی از آرای او به سبد جلیلی نرود و به دو بخش تقسیم شود یا به سبد پزشکیان ریخته شود یا به سبد آرای باطله».

در این میان نظرسنجی ایسپا می‌گوید که آرای سعید جلیلی پس از مسعود پزشکیان در رتبه دوم قرار دارد و با دو درصد کاهش به ۲۴ درصد رسیده است. محمدباقر قالیباف هم در این نظرسنجی، ۱۴.۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده است که نسبت به موج قبلی، بیش از چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اما آن چه در مورد نظرسنجی ایسپا، وابسته به جهاد دانشگاهی، جنجالی شده است، حضور حسن فارسی قائم‌مقام این نهاد در یک مناظره شبکه سه تلویزیون جمهوری اسلامی به نفع سعید جلیلی است.

برخی از کارشناسان به همین دلیل نظرسنجی‌های این مرکز را «شبهه‌ناک» دانسته‌اند.

عباس عبدی، فعال سیاسی، در این زمینه گفته که «من در گذشته بیش از همه از نظرسنجی‌های ایسپا دفاع می‌کردم اما در دولت جدید دیگر به ایسپا هم اعتماد زیادی ندارم».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ک. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG