لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

ابراز نگرانی از «بالا نرفتن» نرخ مشارکت در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری


برخی نهادها و رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی و چهره‌های سیاسی در هفته منتهی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، از میزان مشارکت در آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس نتایجی که مؤسسه افکارسنجی وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس نتایج آن را روز شنبه ۲ تیر منتشر کرد، نرخ «مشارکت قطعی» که در بازه ۶ تا ۹ خرداد ۵۳.۴ درصد بود، در بازه ۲۹ تا ۳۱ خرداد به ۴۵.۵ درصد سقوط کرده است.

پیش از این مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نیز نjایج نظرسنجی انجام شده در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد را انتشار داد که شرکت قطعی در انتخابات را ۴۲.۵ درصد ذکر کرده بود. این عدد در روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد ۴۴.۴ درصد بود.

روزنامه فرهیختگان نیز روز یکشنبه ۳ تیر بر اساس نظرسنجی‌هایی که منبع آن را اعلام نکرده است، نوشته که برخی از آنها حاکی از سقوط مشارکت در انتخابات به زیر ۵۰ درصد است.

این روزنامه وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این ادعا که پیش از آغاز جدی رقابت انتخاباتی، مشارکت بین «۵۰ تا ۵۵ درصد» بود، نوشته است: «شروع رقابت‌های انتخاباتی نه‌تنها منجر به افزایش مشارکت نشده است، بلکه منجر به کاهش آن نیز شده است.»

از سوی دیگر محسن هاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس پیشین شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از شیوه برگزاری مناظره میان کاندیداها در سیمای جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

او در این زمینه گفته است: «مناظره به این سمت که مشارکت را چندان تحت تأثیر قرار دهد حرکت نکرد. اگر به همین شیوه ادامه یابد فکر نمی‌کنم چندان مثبت باشد.»

عباس عبدی، دیگر تحلیل‌گر سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز روز یکشنبه ۳ تیر در گفت‌وگویی اذعان کرده است: «عده زیادی هنوز در مشارکت مرددند. آنان هم که می‌خواهند شرکت کنند هنوز نمی‌دانند چه کسی را باید انتخاب کنند.»

او با اشاره به این که به بیشتر نظرسنجی‌ها «اعتماد» ندارد، گفته است: «در بهترین شرایط و به نظر من امروز میزان مشارکت حدود ۵۰ درصد است.»

این در حالی است که گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان)، مستقر در هلند، اعلام کرد که بر اساس نظرسنجی این گروه، بیش از ۶۵ درصد از مردم ایران در این انتخابات شرکت نخواهند کرد.

انتخاباتی نشدن فضای جامعه نه تنها در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافته است، بلکه بر اساس نظرسنجی ایسپا، بیش از ۷۳ درصد شرکت‌کنندگان مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را ندیدند.

تا به حال سه جلسه مناظره میان این شش کاندیدا برگزار شده است و قرار است مناظره چهارم نیز شامگاه دوشنبه ۴ تیر با موضوع سیاست خارجی برگزار شود.

شخصیت‌هایی چون نرگس محمدی، برندهٔ جایزهٔ نوبل صلح، صدیقه وسمقی، اسلام‌شناس، فعالان سیاسی چون حسین رزاق و مهدی محمودیان و مژگان ایلانلو، فیلمساز و فعال حقوق زنان و زندانی سابق، اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری در روز هشتم تیرماه شرکت نخواهند کرد.

همچنین ۵۲۰ تن از فرهنگیان ایران روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند «برای دفاع از جمهوریت و بر اساس حقوق شهروندی» در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایران شرکت نمی‌کنند.

مصطفی پورمحمدی، محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی وعلیرضا زاکانی شش نامزد انتخابات این دوره هستند که در پی کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد، به شکل زودهنگام روز ۸ تیر برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG