لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری؛ اختلاف پزشکیان و جلیلی از دو میلیون رای گذشت

۰۸:۲۸ ۱۵.۴.۱۴۰۳

خامنه‌ای رأی خود را به صندوق انداخت

علی خامنه‌ای در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری دور دوم از چهاردهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی رأی خود را به صندوق انداخت.

او در دور اول با تأکید بر این که شرکت مردم در انتخابات باعث «دوام و قوام» نظام جمهوری اسلامی است بارها از نیاز به مشارکت مردم گفت، اما با این همه کمتر از ۴۰ درصد واجدان رأی به پای صندوق‌های رأی رفتند.

علی خامنه‌ای در اظهاراتی که خبرگزاری‌های ایران دو روز پیش منتشر کردند، دور دوم انتخابات را هم «خیلی مهم» خوانده و گفته است: «کسانی که اسلام و جمهوری اسلامی و پیشرفت کشور را دوست دارند، این موضوع را با حضور خود در انتخابات نشان دهند.»

به نوشته ایسنا، خامنه‌ای روز جمعه در حوزه رأی‌گیری گفت:‌ «شنیدم شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است،... خدا کند این طور باشد و فردا رئیس‌جمهورمان را داشته باشیم.»

۰۸:۰۲ ۱۵.۴.۱۴۰۳

دور دوم از انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شد

دور نخست این انتخابات به پیروزی شکننده مسعود پزشکیان انجامید که با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای به دور دوم راه یافت و در پی او نیز سعید جلیلی با مجموع آرای ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای قرار گرفت و دوم شد.

محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی، دو نامزد دیگر اصول‌گرایان، نیز به ترتیب با کسب ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای و ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای سوم و چهارم شدند و از رقابت‌های انتخاباتی کنار کشیدند.

اما مهم‌ترین رخداد در دور اول انتخابات میزان مشارکت مردمی کمتر از ۴۰ درصد بود که در تاریخ انتخابات‌های ریاست جمهوری ایران پایین‌ترین میزان بود و رکوردی تازه را ثبت کرد، امری که مخالفان جمهوری اسلامی آن را نشان‌دهنده عدم مشروعیت جمهوری اسلامی می‌دانند.

XS
SM
MD
LG