لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری؛ اختلاف پزشکیان و جلیلی از دو میلیون رای گذشت

۲۳:۲۴ ۱۵.۴.۱۴۰۳

مولوی عبدالحمید: از سخنان رهبر جمهوری اسلامی چنین برمی‌آید که از اوضاع اطلاع نداشته

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، می‌گوید دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری در روز هشتم تیرماه، پیام بزرگی برای مسئولان کشور داشت و شرکت نکردن ۶۰ درصد مردم را نشانه «نارضایتی» آن‌ها دانست.

مولوی عبدالحمید روز جمعه ۱۵ تیرماه، همزمان با برگزاری دور دوم انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری، گفت: «این هفته خدا می‌داند انتخابات چگونه خواهد شد، اما انتخابات هفته گذشته نشان داد که بر اساس گزارش وزارت کشور تنها ۴٠ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند و ناظران دیگر میزان مشارکت‌کنندگان را کمتر اعلام کرده‌اند».

او در ادامه رهبر جمهوری اسلامی را بی‌خبر از وضع موجود دانست و گفت که از سخنان او این‌طور بر‌می‌آمد که اطلاعی نداشته است و اطرافیان و نزدیکان او واقعیت‌ها را نگفته‌اند.

اشاره امام جمعه اهل سنت زاهدان به سخنان علی خامنه‌ای در روز ۱۳ تیرماه است که درباره علت عدم مشارکت شهروندان در دور اول انتخابات گفته بود: «مردم حتما کار داشتند که در انتخابات شرکت نکرده‌اند و رای ندادن به معنای مخالفت با جمهوری اسلامی نیست».

مولوی عبدالحمید می‌گوید: «از سخنان رهبر جمهوری اسلامی چنین برمی‌آید که از اوضاع اطلاع نداشته و به همین دلیل باید بسیاری از کسانی که باید مسائل را به ایشان منتقل می‌کردند زیرسوال بروند که چرا واقعیت‌ها را منعکس نکرده‌اند».

او گفت: «ما از روی دلسوزی و خیرخواهی می‌گفتیم حرف مردم را بشنوید و اگر حرف مردم شنیده می‌شد ۶۰ درصد مردم از صندوق فاصله نمی‌گرفتند».

امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان ابراز امیدواری کرد که مسئولان جمهوری اسلامی پیام را دریافت کرده باشند و در عملکرد خود تجدیدنظر کنند و با مردم بدون واسطه حرف بزنند.

۲۱:۵۸ ۱۵.۴.۱۴۰۳

گزارش رویترز از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران

خبرگزاری رویترز گزارشی تصویری از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران منتشر کرده است.

در این گزارش تعدادی از شهروندان می‌گویند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

۲۱:۵۶ ۱۵.۴.۱۴۰۳

زمان انتخابات تا ساعت ۱۲ شب تمدید شد

۲۱:۴۰ ۱۵.۴.۱۴۰۳

رسانه‌های ایران مدعی شدند رکورد مشارکت در دور دوم انتخابات شکسته شد

رسانه‌های ایران شامگاه جمعه مدعی شدند که میزان مشارکت در دور دوم انتخابات تا ساعت هشت و ۲۵ دقیقه امشب از ۴۰ درصد عبور کرد و رکورد دور اول را شکست.

خبرگزاری مهر می‌گوید که این آمار بر اساس «برآوردهای میدانی» به‌دست آمده است.

خبرگزاری تسنیم هم مدعی شده که میزان مشارکت تا ساعت ۹ شب، ۴۳ درصد بوده است.

روزنامه جام‌جم نیز ساعت‌ ۱۰ و‌نیم شب مدعی شد که درصد مشارکت در دور دوم انتخابات از مرز ۴۷ درصد عبور کرد.

به گفته این روزنامه وابسته به صداوسیما، تاکنون حدود ۲۹ میلیون نفر در دور دوم انتخابات شرکت کردند.

بر اساس آمار رسمی، ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار نفر در دور اول انتخابات شرکت کرده بودند که پایین‌ترین میزان در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی است.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های ایران که رادیو فردا نمی‌تواند صحت آن‌ها را تأیید کند، میزان شرکت در دور دوم انتخابات ۱۴۰۳، رکورد مشارکت در انتخابات سال ۱۴۰۰ را نیز شکسته است.

میزان مشارکت در آن انتخابات، ۲۸میلیون و ۹۳۳ هزار و چهار نفر بود و ابراهیم رئیسی به عنوان فرد پیروز معرفی شد.

انتخابات در ایران از استانداردهای جهانی دور است و شورای نگهبان بسیاری از نامزدها را رد صلاحیت می‌کند.

۲۱:۲۴ ۱۵.۴.۱۴۰۳

روزنامه «سازندگی» به استقبال ریاست‌جمهوری پزشکیان رفت

روزنامه «سازندگی»، ساعاتی مانده به پایان رأی‌گیری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، نسخه شماره روز شنبه ۱۶ تیرماه خود را با عکس مشترکی از مسعود پزشکیان و محمدجواد ظریف منتشر کرد و با تیتر «بیم و امید»، به‌ استقبال ریاست‌جمهوری نامزد اصلاح‌طلبان رفت.

انتشار این عکس و تیتر در صفحه اول ارگان رسمی حزب اصلاح‌طلب کارگزاران سازندگی در حالی است که رأی‌گیری روز جمعه در جریان بوده و نتیجه انتخابات هنوز اعلام نشده است.

این روزنامه در روتیتر خود نوشته است: «انتخابات ریاست‌جمهوری به ایستگاه آخر رسید. از امروز رئیس‌جمهور منتخب، مسیر جدید ایران را تعیین خواهد کرد».

استقبال زودهنگام سازندگی از ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان در حالی است که حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد انتخاباتی او، شامگاه جمعه به وزیر کشور انتقاد کرد که «در غیبت و سکوت کامل نهادهای نظارتی برخی اعضای ستاد رقیب مشغول اعلام پیروزی هستند».

او گفته که «وزیر کشور باید پاسخ دهد چرا در برابر این تخلف آشکار سکوت کرده است؟»

سعید جلیلی، نامزد اصولگرایان، رقیب آقای پزشکیان در دور دوم انتخابات است.

انتظار می‌رود نتیجه انتخابات، جمعه‌شب یا بامداد شنبه از سوی وزارت کشور اعلام شود.

۲۰:۲۵ ۱۵.۴.۱۴۰۳

نظرات شهروندی که در انتخابات شرکت کرده است

۲۰:۲۱ ۱۵.۴.۱۴۰۳

رسانه‌های فرانسه: تغییرات پس از انتخابات ایران «محدود» خواهد بود

برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در رسانه‌های فرانسه بازتاب‌های مختلفی داشته و این رسانه‌ها به‌ویژه تاثیرات این انتخابات را بر اقتصاد تحت تحریم و سیاست خارجی ایران بررسی کرده‌اند.

این در حالی است که فرانسه نیز این روزها مشغول آماده‌سازی برای برگزاری دومین دور انتخابات حساس پارلمانی خود است.

روزنامه «لوموند»، مهمترین روزنامه چاپ پاریس، روز جمعه ۱۵ تیرماه در گزارش خود درباره انتخابات ایران تاکید کرد که نتیجه این انتخابات هر چه باشد، مقام ریاست‌جمهوری در ایران دارای اختیارات محدود است.

فرانسه یکی از کشورهای اروپایی امضاکننده برجام و طرف مذاکره با جمهوری اسلامی در زمینه احیای این توافق است.

به‌دلیل حضور سعید جلیلی در مرحله دوم انتخابات، توجه رسانه‌های فرانسوی به این انتخابات بیشتر شده، زیرا آنان او را پیشتر با مواضع غیرقابل انعطافش در مذاکرات هسته‌ای می‌شناسند.

۲۰:۰۸ ۱۵.۴.۱۴۰۳

«عزل» تعدادی از اعضای شعب رأی‌ در استان گیلان

رئیس بازرسی انتخابات استان گیلان می‌گوید که تعدادی از اعضای شعب رأی‌ به‌دلیل «جانبداری از یک کاندیدا» عزل شدند.

این مقام بازرسی اشاره نکرده که افراد یاد شده به نفع کدام کاندیدا و در کدام شعبه‌ها فعالیت می‌کردند.

در روزهای گذشته حامیان مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلبان، به مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی اعتراض کرده بودند که «برخی از دولتی‌ها با امکانات خود برای یک نامزد خاص تبلیغ می‌کنند و دهیاران سراسر کشور را جمع کردند و رئیس ستاد انتخاباتی یکی از نامزدها آن‌جا سخنرانی کرده است».

اشاره آن‌ها به سخنرانی محسن منصوری، رئیس ستاد سعید جلیلی، بود.

به‌رغم گزارش‌های متعدد از دخالت مقام‌های دولتی به نفع آقای جلیلی در دور دوم انتخابات، قوه قضائیه جمهوری اسلامی هیچ واکنشی به این «تخلفات» نشان نداده است.

سخنگوی شورای نگهبان تنها در این زمینه گفته که «گزارش‌های ارسالی مردم و نامزد‌ها نیز مستند باشد تا قابلیت پیگیری داشته باشد».

طحان نظیف روز جمعه در عین حال مدعی شد که در جریان برگزاری این دور از انتخابات «با مشکل خاصی روبرو نشدیم».

۱۹:۵۲ ۱۵.۴.۱۴۰۳

زمان رأی‌گیری در دور دوم انتخابات تا ساعت ۱۰ شب تمدید شد

رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که فرایند رأی‌گیری برای دور دوم انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری در همۀ شعب تا ۱۰ شب به وقت محلی تمدید شده است.

محسن اسلامی گفته که این تمدید با موافقت وزیر کشور صورت گرفته است.

تمدید زمان رأی‌گیری در حالی است که گزارش‌های میدانی حاکی از مشارکت «پایین» در این دوره از انتخابات است.

۱۷:۵۰ ۱۵.۴.۱۴۰۳

شعبۀ خالی اخذ رای در کرمانشاه

یکی از مخاطبان رادیوفردا با ارسال ویدئویی از کرمانشاه می‌گوید شعبۀ اخذ رای در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری خالی است و هیچ‌کس در محل نیست.

انتخابات در ایران به‌صورت آزادانه و منصفانه برگزار نمی‌شود و بسیاری از چهره‌های سیاسی، مدنی و خانواده‌های دادخواه خواستار تحریم و عدم مشارکت مردم در آن شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG