لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

رویترز: نفتکش ایرانی عازم ونزوئلا است


یک نفتکش ایرانی (عکس از آرشیو)
یک نفتکش ایرانی (عکس از آرشیو)

خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعات وب‌سایتی که مسیر کشتی‌ها را ثبت می‌کند چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت گزارش داد که یک تانکر نفتکش ایرانی پس از بارگیری یک محموله سوخت از بندر عباس راهی ونزوئلا شده است.

رویترز که این خبر را به نقل از وب‌سایت «رفینیتیو ایکون» منتشر کرده می‌گوید، ونزوئلا هم اکنون با بحران کمبود سوخت از جمله بنزین مواجه است و ارسال این محموله می‌تواند به کاهش مشکلات سوخت این کشور کمک کند.

براساس داده‌های اطلاعات وب‌سایت «رفینیتیو ایکون» این نفتکش متوسط با پرچم ایران اواخر ماه مارس از بندرعباس بارگیری کرده و چهارشنبه از کانال سوئز عبور کرد.

رویترز می‌گوید، ارسال محموله نفتی ایران به ونزوئلا نشانه دیگری از همکاری این دو کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، است که صنعت نفت آنها از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است.

این خبرگزاری می‌گوید، ایران ماه گذشته از طریق چندین پرواز مواد و تجهیزات پالایشگاهی لازم برای راه اندازی پالایشگاه کاردون با ظرفیت ۳۱۰ هزار بشکه در روز، به ونزوئلا فرستاد.

طبق این گزارش، چهار نفتکش دیگر با پرچم ایران در بندرعباس یا نزدیکی این بندر بارگیری کرده و آماده‌اند تا عازم ونزوئلا شوند.

وب‌سایت «رفینیتیو ایکون» گفته است، مقصد این چهار نفتکش بارگیری شده نامشخص است.

اما یک منبع مطلع هم به رویترز گفته است، یکی از این چهار نفتکش به نام «فورچون» قرار است به یک بندر ونزوئلا برود.

مخالفان حکومت نیکلاس مادورو هم گفته‌اند٬ دست کم پنج نفتکش از ایران عازم ونزوئلا هستند.

لوئیس استفانلی، یک نماینده مخالف نیکلاس مادورو و عضو کمیسیون انرژی مجلس ملی ونزوئلا در این همین زمینه گفته است، امیدوارم این (محموله‌ها) کمک کنند تا کمبودها کمی بر طرف شود، اما مشکل بنزین در ونزوئلا ساختاری است و مساله‌ای موقتی نیست.

به گزارش رویترز، شبکه پالایشگاهی ونزوئلا با توانایی پالایش یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه محصولات و فرآورده‌های نفتی، به دلیل ناکارآمدی و کمبود سرمایه گذاری و عدم نگهداری از این صنعت در دوران حکومت نیکلاس مادورو از کار افتاده است.

آمریکا سال گذشته برای تحت فشار قرار دادن حکومت نیکلاس مادورو شرکت نفت دولتی ونزوئلا، پترولئوس دی ونزوئلا، را تحریم کرد. مقام های آمریکایی گفته بودند، این تحریم دسترسی نیکلاس مادورو را به منابع درآمدی حاصل از فروش نفت قطع خواهد کرد.

پیش از این یک مقام دولت آمریکا ۱۱ اردیبهشت گفته بود، ونزوئلا احتمالا در ازای کمک‌های ایران برای تعمیر و بازسازی صنعت نفت این کشور به تهران طلا می‌دهد.

منابع مطلع هم به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌ بودند، حکومت ونزوئلا در ازای کمک‌های ایران به راه اندازی پالایشگاه‌های فلج شده این کشور ۹ تن طلا معادل ۵۰۰ میلیون دلار با هواپیما به تهران فرستاده است.

منابع: رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG