لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران خواستار توقف بازداشت و سرکوب روزنامه‌نگاران کرد شد


نصرالله لشنی، تحلیل‌گر سیاسی
نصرالله لشنی، تحلیل‌گر سیاسی

در ادامه هشدارهای نهادهای مدافع حقوق بشر در مورد سرکوب فعالان کرد روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران از حکومت ایران خواست بازداشت و آزار روزنامه‌نگاران کرد را متوقف کند.

این کمیته که مرکز آن در نیویورک است در بیانیه خود با استناد به گزارش‌های رسانه‌ای و شواهد منابع مطلع اعلام کرد که از اردیبهشت سال گذشته تاکنون حداقل ۸ روزنامه‌نگار کرد بازداشت شده‌اند. سه تن از این روزنامه‌نگاران به نام‌های نوید سیدمحمدی، جعفر اوصافی و نصرالله لشانی هنوز در زندان هستند.

جاستین شیلاد، مسئول بخش خاورمیانه این نهاد گفت:«سرکوب روزنامه‌نگاران کرد توسط حکومت ایران تبعیض قومی و فرهنگی را نیز به بازداشت گسترده فعالان رسانه‌ای در آن کشور افزوده است. حکومت ایران باید اتهامات و اعلام جرم‌های بی‌اساس علیه روزنامه‌نگاران کرد را لغو کرده و همه آنها را آزاد کند.»

وکیل مدافع چند تن از روزنامه نگاران بازداشت شده به کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفته است که سپاه پاسداران در مورد روزنامه‌نگاران کرد و موضوعاتی که آنها پوشش می‌دهند حساسیت ویژه‌ای دارد به خصوص اگر مطالب آنها مربوط به وحدت کردهای ساکن ایران، عراق، ترکیه و سوریه و یا مسائل اقلیت‌های کرد منطقه باشد.

این وکیل که نامش در بیانیه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران اعلام نشده افزود که نهادهای امنیتی ایران در مورد سفر روزنامه‌نگاران کرد به اقلیم کردستان عراق «حساسیت شدیدی» دارند. آنها تمامی رفت و آمدها به آن سوی مرز و جلسات گردهمایی روزنامه‌نگاران را به دقت زیر نظر دارند.

حدود سه ماه پیش نیز ۳۶ نهاد مدافع حقوق بشر در بیانیه مشترکی موج بازداشت‌های خودسرانه، حبس بدون اجازه تماس با خارج از زندان و ناپدید شدن اجباری فعالان کرد در ایران را محکوم کردند.

در این بیانیه گفته شد که طی سه ماهه زمستان ۹۹ حداقل ۹۶ فعال سیاسی و مدنی، فعالان طرفدار محیط زیست، نویسنده، اساتید دانشگاه و دانشجوی کرد بازداشت شده‌اند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در بیانیه خود به نقل از یک منبع مطلع گفت که نوید سید محمدی، خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی در اردیبهشت ۹۹ پس از بازگشت از سفری به اقلیم کردستان عراق توسط ماموران اطلاعات سپاه در شهر پیرانشهر بازداشت شده است.

هرانا، خبرگزاری فعالان حقوق بشر ایرانی که در آمریکا مستقر است گزارش داد که آقای سیدمحمدی در مرداد گذشته به جرم «جاسوسی برای کشورهای دشمن» به هفت سال زندان محکوم شده است.

به گزارش یک وبسایت مدافع آزادی رسانه‌ها جعفر اوصافی نیز توسط ماموران اطلاعات سپاه در شهر بوکان بازداشت شده و ماموران هنگام بازرسی از منزل او تمامی دستگاه‌های الکترونیک از جمله کامپیوتر او را ضبط کرده‌اند.

به گفته سازمان حقوق بشر ایران آقای اوصافی هنوز در زندان شهر ارومیه است.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در بیانیه خود اعلام کرد که نمی تواند با قطعیت بگوید که دلیل بازداشت آقای اوصافی و سیدمحمدی فعالیت رسانه‌ای آنها بوده است.

خبرگزاری ایلنا از قول وکیل مدافع نصرالله لشانی، روزنامه‌نگار مستقل و صاحبنظر امور سیاسی گزارش داد که او در تیرماه ۹۹ پس از بازگشت از کردستان عراق توسط ماموران اطلاعات سپاه دستگیر شده است.

او مدتی در اوین زندانی بوده و سپس به زندان کرج منتقل شده است. وکیل آقای لشانی گفت اتهامات او مربوط به مقالات تحلیلی و سفرش به کردستان عراق است.

به گفته کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، از آغاز سال ۹۹ تاکنون حداقل پنج روزنامه‌نگار کرد دیگر دستگیر شده و پس از مدتی زندان آزاد شده‌اند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG