لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴
۲۳:۲۷ ۵.۶.۱۴۰۲

کارگردان سینما:‌ قوه قضائیه با مجازات هنرمندان، حیثیت جمهوری اسلامی را مخدوش کرد

همایون اسعدیان، کارگردان سینما و تلویزیون، با اشاره به تغییر جامعۀ ایران در یک سال اخیر و مقاومت ادامه‌دار زنان ایرانی در مقابل حجاب اجباری گفت سینمای ایران برای انعکاس واقعیت جامعه در تولیداتش با چالش مواجه است.

او در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه روزنامه اعتماد منتشر کرد، با تأکید بر این که «جامعۀ ایران به هیچ عنوان مثل پارسال نیست» یادآور شده که فیلم‌سازان نمی‌توانند «مسائل مهم» را نادیده بگیرند و افزوده: «این کار را برای سینماگران به‌شدت سخت کرده است.»

سینماگران زن در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در سال گذشته نقش پررنگی در حمایت از اعتراض‌ها داشتند و تعدادی از آن‌ها برای نمایش همبستگی خود با معترضان، حجاب اجباری را کنار گذاشتند که برای برخی از این بازیگران پرونده قضایی تشکیل شد.

این فیلم‌ساز درباره برخورد زنان با مسئله حجاب اجباری هم گفت: «در یک منطقه‌ای زندگی می‌کنم که حجاب در این منطقه کاملاً متفاوت است، با خودم می‌گویم اگر بخواهم در این منطقه بخشی از داستان را روایت کنم به این خانم‌ها که از کوچه و خیابان رد می‌شوند چه بگویم؟ به آن‌ها بگویم از این کوچه رد نشوید؟»

آقای اسعدیان همچنین تأکید کرد که قوه قضائیه با صدور احکام مجازات برای سینماگران ایرانی، از جمله سعید روستایی، «حیثیت جمهوری اسلامی را در جهان مخدوش کرده است».

سعید روستایی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس تحسین شده، بابت ساختن و پخش فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن، به شش ماه حبس تعزیری و برخی مجازات‌های تکمیلی محکوم شده است. صدور این حکم با واکنش‌های داخلی و خارجی روبه‌رو شد از جمله برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن صدور چنین حکمی از سوی دادگاه جمهوری اسلامی را تقبیح کردند و آن را نمونه‌ای از «نقض جدی آزادی بیان» دانستند.

۲۲:۴۹ ۵.۶.۱۴۰۲

«۴۰۰ قلم» داروی مورد نیاز بازنشستگان از پوشش بیمه خارج شد

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری کشور اعلام کرد «۴۰۰ قلم» دارو در سال جاری از پوشش بیمه‌های پایه خارج شده است.

به گزارش رسانه‌های ایران، محمد اسدی روز یکشنبه با بیان اینکه یک بازنشسته بدون این داروها «نمی‌تواند زنده بماند»، گفت:‌ «دارو‌هایی که از شمول لیست‌های تحت پوشش بیمه خارج شده، مثل ویتامین و مسکن‌ها بقای بازنشسته را تضمین می‌کند.»

آقای اسدی تصریح کرد این داروها در حالی از پوشش بیمه خارج شده‌اند که «تنها برای جوانان غیرضروری هستند».

حذف این داروها از پوشش بیمه در شرایطی صورت گرفته که یکی از مطالبات بازنشستگان در تجمعات اعتراضی «اجرای تعهدات درمانی» است.

از آغاز سال جاری بازنشستگان در شهرهای مختلف ایران به صورت مداوم در اعتراض به وضعیت معیشتی و عدم رسیدگی به مطالبات خود از سوی دولت ابراهیم رئیسی تجمع برگزار کرده‌اند.

۲۱:۱۴ ۵.۶.۱۴۰۲

پیوستن یاسمین مقبلی و سه فضانورد دیگر به ایستگاه بین‌المللی فضایی

تیم چهار نفرۀ فضانوردان به فرماندهی یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی-آمریکایی، در روز یکشنبه وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند.

این تیم چهار نفره که با نام «گروه هفت» شناخته می‌شوند پس از این‌که فضاپیمای اسپیس ایکس دراگون به طور کامل به ایستگاه فضایی متصل شد، از دریچه ایستگاه گذشتند.

به گفتۀ ناسا، این تیم چهار نفره، با ملیت‌هایی از چهار کشور مختلف، آزمایش‌های علمی مانند بررسی جنبه‌های فیزیولوژیکی خواب فضانوردان و جمع‌آوری نمونه‌های میکروبی از فضای داخلی ایستگاه فضایی بین‌المللی را انجام خواهند داد.

سه فضانورد دیگر شامل آندرئاس موگِنسِن از دانمارک و از آژانس فضایی اروپا، ساتوشی فوروکاوا از ژاپن و کنستانتین بوریسوف از روسیه خانم مقبلی را همراهی می‌کنند.

۱۹:۵۱ ۵.۶.۱۴۰۲

ورود بیش از ۱.۲۵ میلیون گردشگر ایران به ترکیه در هفت ماه نخست ۲۰۲۳

گزارش جدید وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه از ورود یک میلیون و ۲۵۴ هزار گردشگر ایرانی به این کشور در هفت ماه ابتدایی سال جاری میلادی حکایت دارد.

بر اساس این گزارش که در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شده، ایرانی‌ها بعد از شهروندان روسیه، آلمان، بریتانیا و بلغارستان بیشترین شمار گردشگران خارجی در ترکیه را تشکیل می‌دهند.

در مجموع طی دوره یاد شده ۲۶ میلیون و ۷۶۶ هزار گردشگر خارجی وارد ترکیه شده که نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد. آمارهای به‌تازگی منتشر شده همچنین نشان می‌دهد که ترکیه، همچنان یکی از مقاصد مهم گردشگران ایرانی است.

مردادماه امسال، رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری ایران با انتقاد از لایحۀ «عفاف و حجاب»، تشدید سخت‌گیری‌های حکومتی در زمینۀ حجاب اجباری به‌ویژه در ماه‌های اخیر را در آسیب زدن به گردشگری ایران و افزایش تمایل گردشگران به سفر به کشورهای همسایه مؤثر دانسته بود.

درآمدهای ترکیه از ورود گردشگر خارجی در سال گذشته با رشدی ۵۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ به بالای ۴۶ میلیارد دلار اوج گرفت.

ترکیه برای کل سال جاری، درآمد ۶۰ میلیارد دلاری از جذب گردشگر خارجی را برنامه‌ریزی کرده است.

۱۸:۵۲ ۵.۶.۱۴۰۲

لکه‌های نفتی، دریا و ساحل بندر گناوه را فراگرفت

گزارش‌ها از ایران حاکی است که بامداد یکشنبه حجم وسیعی از لکه‌های نفتی، دریا و ساحل بندر گناوه را فراگرفته‌است.

رئیس حفاظت محیط زیست گناوه سطح این آلودگی را «بسیار گسترده» دانسته است. به گفته کامبیز عبدالهی منشا این آلودگی «در دو مایلی (حدود سه کیلومتری) گناوه» است و «اگر منشا آلودگی در خشکی باشد در محدودۀ ایران است».

۱۸:۴۰ ۵.۶.۱۴۰۲

برگزاری تجمعات اعتراضی به وضع معیشتی در دست‌کم هفت شهر ایران

جمعی از بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی و صنایع فولاد روز یکشنبه در راستای خواسته‌های معیشتی خود در هفت شهر ایران تجمع کردند.

«اتحادیه آزاد کارگران ایران» روز یکشنبه با انتشار تصاویر مربوط به این تجمعات در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که بازنشستگان در برابر ساختمان سازمان تأمین اجتماعی شهرهای اهواز، شوش،‌ شوشتر، کرمانشاه و دزفول دست به تجمع زدند.

این نهاد کارگری همچنین اعلام کرد که بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان و البرز غربی،‌ به ترتیب در شهرهای اصفهان و رودبار در استان گیلان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

یکی از خواسته‌های اصلی بازنشستگان در چند سال گذشته «اجرای همسان‌سازی» بوده که از سوی هیچ‌یک از دولت‌های جمهوری اسلامی اجرا نشده است.

طبق مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل فقط ۲۷ درصد افزایش خواهد یافت و پایه حقوق در این سال نیز پنج میلیون و ۳۰۸ هزار تومان خواهد بود.

علاوه‌بر تجمعات اعتراضی بازنشستگان در روز یکشنبه، جمعی از پرستاران و کارکنان بیمارستان میلاد تهران نیز در اعتراض به عدم پرداخت معوقات، دست از کار کشیده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

در ماه‌های اخیر پرستاران در چند شهر ایران از جمله مشهد، قزوین و تهران در اعتراض به سختی شرایط کار، عدم تحقق وعده استخدام، و همچنین قوانین ناعادلانه تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند و گزارش‌هایی نیز از افزایش مهاجرت پرستاران از ایران منتشر شده است.

۱۵:۲۰ ۵.۶.۱۴۰۲

نماینده خامنه‌ای در مازندران: بساط پت‌شاپ‌ها را جمع کنید

نمایندۀ رهبر جمهوری اسلامی در استان مازندران از مسئولان حکومتی خواست که فروشگاه‌های حیوانات خانگی و محصولات مربوط به آن‌ها (پت‌شاپ) در این استان را تعطیل کنند.

محمدباقر محمدی لائینی، امام جمعه ساری، عصر شنبه در دیدار با دبیر ستاد «امر به معروف و نهی از منکر» گفت که وجود ۱۶۰ فروشگاه حیوانات خانگی (پِت‌شاپ) در این استان «زیبنده نیست» و خواستار برخورد با آن‌ها شد.

برخوردهای قهری جمهوری اسلامی با پت‌شاپ‌ها به سال‌ها پیش از سرکوب اعتراضات سراسری اخیر بازمی‌گردد. برای نمونه، در سال ۱۳۹۸ نیروی انتظامی تهران از پلمب برخی از این فروشگاه‌ها خبر داد و اعلام کرد که این فروشگاه‌ها مجوز نداشتند.

«پت‌شاپ‌ها» غذا و لوازم مورد نیاز حیوانات خانگی مانند سگ، گربه، جوندگان مثل خرگوش و همستر، پرندگان زینتی مثل مرغ مینا، طوطی و کاسکو را عرضه می‌کنند.

امام جمعۀ ساری در تازه‌ترین اظهارات خود همچنین «بدحجابی و کم‌حجابی» را عامل «کشف حجاب» عنوان کرد و گفت در این زمینه «باید در سه سطح از جمله تشکل‌های پشت پرده زیرزمینی مبارزه کرد. آقای محمدی لائینی در ادامه افزود «یکی از سرچشمه‌ها تهیه البسه است و باید بررسی شود صدها هزار البسه ناموزون کجا تهیه می‌شوند».

۱۴:۵۸ ۵.۶.۱۴۰۲

تداوم اعتراضات افراد دارای معلولیت در ایران

گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی حاکی از تداوم تجمع‌های اعتراضی گروهی از افراد دارای معلولیت در ایران است.

بر اساس این گزارش‌ها، گروهی از افراد دارای معلولیت این روز یکشنبه مقابل نهاد ریاست جمهوری در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع این شهروندان در اعتراض به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان صورت گرفته است. در روزهای اخیر نیز چندین تجمع مشابه در سراسر ایران برگزار شده بود.

پیشتر حساب کاربری «کمپین معلولان» در توئیتر با انتشار تصاویری از این تجمعات نوشت این شهروندان در اعتراض به «عدم اجرای پنج‌ساله ماده ۲۷ قانون معلولان» مقابل ساختمان استانداری یا بهزیستی شهرهای خود دست به اعتراض زدند.

تشکل‌های حامی معلولان، شهروندان دارای معلولیت و خانواده‌های آن‌ها در چندماه گذشته خواستار «اجرای مناسب و بی‌کم‌وکاست» مادهٔ ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان شده‌اند.

در این ماده دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور لحاظ کند.

فعالان حقوق معلولان در سال‌های اخیر بارها در مورد عدم رعایت حقوق معلولان از سوی نهادهای دولتی هشدار داده‌ و نهادهای تحت نظارت جمهوری اسلامی را به «بی‌توجهی» به حقوق این شهروندان متهم کرده‌اند.

۱۴:۲۹ ۵.۶.۱۴۰۲

نخستین فوتبالیست اسرائیلی دعوت‌شده به یک تیم برتر اروپایی

دانیل پرتز، نخستین بازیکن تیم‌های فوتبال اسرائیل که به یک تیم برتر اروپایی راه یافته است، تمرین خود را روز شنبه، چهارم شهریور در باشگاه «بایرن‌ مونیخ» آلمان آغاز کرد.

صاحبان باشگاه و سرمربی بایرن مونیخ در یک نشست خبری در روز شنبه گفتند که از مدت‌ها پیش این ورزشکار اسرائیلی را زیرنظر داشته و توان و ضربه‌گیری او در دروازه و همچنین اخلاقش را در راستای معیارهای این تیم تشخیص داده‌اند.

تا پیش از این هیچ بازیکن اسرائیلی به تیم‌های برتر اروپایی راه نیافته بود.

اسرائیل جایگاه ضعیفی در فوتبال جهانی دارد و تاکنون در رقابت‌های لیگ‌های برتر اروپا و یا جام جهانی بازی نکرده است.

دانیل پرتز، ۲۳ ساله، تا هفته قبل دروازه‌بان تیم اسرائیلی «مکابی تلآویو» بود و به دلیل اجداد یهودی «اشکنازی» خود، تابعیت و گذرنامه آلمانی نیز دارد.

او روز سوم شهریور با امضای قرارداد ۵.۵ میلیون یورویی برای پنج فصل و امتیازات مالی دیگری که هنوز اعلام نشده، قرار شده است که در دوره نخست حضور خود در بایرن مونیخ جانشین دروازه‌بان اصلی این تیم شود که در دوره اخیر تحت درمان بوده است.

اگر دانیل پرتز به دروازه‌بان اصلی تبدیل شود، قراردادش برای هر فصل به چهار میلیون یورو افزایش خواهد یافت.

رسانه‌های آلمان به شریک زندگی دانیل پرتز، نوعا کیرل، خواننده مشهور و نماینده اسرائیل در رقابت امسال ترانه برتر اروپایی، «یوروویژن»، نیز توجه زیادی کرده‌اند.

آن دو آخر هفته با هواپیمایی که تیم بایرن مونیخ برای آنها فرستاده بود، وارد باواریا شدند.

در حالی که اسرائیلی‌ها تا حالا بازیکنی در تیم‌های پرآوازه اروپایی نداشته‌اند و رسانه‌های این کشور از حضور نخستین فوتبالیست خود در بایرن هیجان‌زده هستند، بیش از ۳۰ فوتبالیست ایرانی یا ایرانی‌الاصل در سه دهه اخیر عضو باشگاه‌های آلمان بوده و شمار بیشتری از ایرانیان در سایر باشگاه‌های مهم اروپا توپ زده‌اند. علی دایی ۲۵ سال پیش برای باشگاه بایرن مونیخ توپ زد. پس از او، وحید هاشمیان و سپس علی کریمی و همچنین محمدرضا عادلخانی برای بایرن به میدان رفتند.

۱۴:۰۳ ۵.۶.۱۴۰۲

آبتین گلکار: باید خاک بر سر وزیر علوم کرد

یک استاد دانشگاه تربیت مدرس، در واکنش به اخراج گروهی استادان دانشگاه منتقد حکومت، از سکوت وزیر علوم جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

آبتین گلکار، مترجم سرشناس و استاد گروه زبان روسی دانشگاه تربیت مدرس، در حساب اینستاگرام خود نوشت: «تکلیف طایفه‌ی اشقیا که مشخص است، ولی خاک باید بر سر کرد وزیری را که در حد بز اخفش هم نمی‌تواند به افتضاحی که در موسسات زیردستش به پا شده واکنش نشان دهد.»

گزارش‌ها حاکی است که در آستانه سالگرد اعتراضات و بازگشایی دانشگاه‌ها در ایران در روز شنبه چهارم شهریور دست‌کم «۱۰ تن از استادان» دانشگاه‌های شریف، علامه و تهران «اخراج، تعلیق و حذف» شدند.

آقای گلکار همچنین نوشت: «خاک باید بر سر کرد آن دانشگاه مادر را که بزرگانی چون میلاد عظیمی و وحید عیدگاه طرقبه را قدر نمی‌شناسد و خاک باید بر سر کرد آن صاحب ژن معیوب را که علی شریفی زارچی را خار چشم بداند.»

با گسترش موج «اخراج، تعلیق و حذف» استادان دانشگاه‌ها به دلیل حمایت از دانشجویان معترض، حمیده خادمی و آمنه عالی دو استاد دانشگاه علامه تهران، با یک تماس تلفنی از این اخراج شدند. همزمان شوراهای صنفی دانشجویان از «حذف» ۷ تن از استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران خبر داد.

علی شریفی زارچی، عضو هیات علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، روز شنبه از «دریافت نامه اخراج» خود از این دانشگاه خبر داد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG