لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

«ایران خمینی» نام دختر نتیجه خمینی شد؛ واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی

۱۴:۵۲ ۶.۶.۱۴۰۲

حوادث رانندگی سفر «اربعین» در عراق باعث مرگ ۴ زن ایرانی و مجروح شدن ۲۳ تن دیگر شد

خبرگزاری دولتی ایرنا روز دوشنبه ۶ شهریور خبر داد که چهار زن «زائر» ایرانی که برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کرده بودند، بر اثر واژگونی اتوبوس جان باختند.

یک مقام مسئول در سفارت ایران در عراق به این خبرگزاری گفته است که بر اثر واژگونی یک اتوبوس حامل «زائران ایرانی» در استان واسط عراق، چهار زائر ایرانی که همگی زن بودند، جان خود را از دست دادند. او از مرگ یک شهروند عراقی در این حادثه نیز خبر داد و گفت ۱۶ ایرانی دیگر نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم روز دوشنبه خبر داد که در حادثه‌ای دیگر در استان بصره عراق، یک دستگاه ون حامل زائران ایرانی واژگون شد که باعث مجروح شدن هفت تن از آنان شامل چهار مرد، دو زن و یک دختر هفت ساله شد.

او گفت که این مجروحان از طریق مرز شلمچه به ایران منتقل و در بیمارستانی در خرمشهر بستری شدند.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با تبلیغات گسترده درباره مراسم اربعین، مردم را با مشوق‌های مالی و غیرمالی به راهپیمایی یا سفر به کربلا، شهر محل دفن امام سوم شیعیان در عراق، تشویق کرده است.

۱۴:۲۴ ۶.۶.۱۴۰۲

اعضای خانوادهٔ حنانه کیا بازداشت شدند

به گزارش سایت حقوق بشری هرانا، چهار تن از اعضای خانواده حنانه کیا، از کشته‌شدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی» در نوشهر، شامگاه یک‌شنبه پنجم شهریور بازداشت شدند.

هرانا به نقل منبع خود اعلام کرده است که پدر، مادر، خواهر و شوهر حنانه کیا در خانهٔ خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

حنانه کیا، متولد ۱۳۷۸، ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ و در بحبوحه اعتراضات در نوشهر بر اثر اصابت گلوله نیروهای حکومتی کشته شد.

هم‌زمان با نزدیک شدن به سالروز کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، حکومت از بیم جرقه دوباره اعتراضات، اقدام به احضار، بازداشت و تهدید خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات می‌کند.

به‌گفته برخی خانواده‌های دادخواه، آن‌ها بابت برگزاری هرگونه مراسم یا انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی با تهدیدهای جانی در مورد خود و اعضای خانواده‌هایشان روبه‌رو شده‌اند.

۱۳:۴۲ ۶.۶.۱۴۰۲

مکرون خواستار آزادی شش فرانسوی زندانی در ایران شد

رئیس‌جمهور فرانسه خواستار آزادی چهار شهروند فرانسوی زندانی در ایران شد.

امانوئل مکرون این درخواست را روز دوشنبه در جریان سخنرانی سالانه خود در جمع سفرای فرانسه مطرح کرد.

پیشتر نیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، خواستار آزادی «زندانیان اروپایی» در ایران شده بود.

۱۲:۵۲ ۶.۶.۱۴۰۲

وزیر ارشاد: فعالان فرهنگی که «کشف حجاب» کرده‌اند، اجازه کار ندارند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت ابراهیم رئیسی، بار دیگر تأکید کرد در حوزهٔ فرهنگی هر کس که «کشف حجاب» کرده باشد،‌ اجازه کار نخواهد داشت.

او روز دوشنبه ۶ شهریور در نشست مدیران این وزارتخانه گفت: «هیچ فعال فرهنگی که خلاف منافع ملی رفتاری داشته باشد، اجازهٔ کار ندارد. کسی که کشف حجاب کرده باشدٔ اجازه فعالیت نخواهد داشت.»

وزیر ارشاد دربارهٔ ارتباط حجاب اجباری با منافع ملی توضیح نداد ولی او روز ۷ مرداد هم دربارهٔ بازیگران زن مخالف حجاب اجباری گفته بود: «کسی که کشف حجاب کرده، اجازهٔ فعالیت در سینما را ندارد.»

او در فروردین و تیر ماه هم درباره بازیگرانی که حجاب اجباری را کنار گذاشته بودند، صحبت‌های مشابهی مطرح کرده بود.

این در حالی است که روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر اکران فیلم‌ها در سازمان سینمایی وزارت ارشاد روز ۵ شهریور مدعی شده بود «مراجع ذیصلاح» درباره بازگشت به کار سینماگران مخالف حجاب اجباری تصمیم می‌گیرند.

او همچنین در موضعی که با حرف‌های وزیر ارشاد در تضاد است، گفته بود: «اگر بازیگری از رفتار خود پشیمان شود و به اصول سابق خود برگردد، می‌تواند با تصمیم مسئولان مربوطه کار کند.»

سهرابی اذعان کرده بود که سازمان سینمایی درباره فعالیت دوباره این بازیگران تصمیم‌گیرنده نیست و در این زمینه جنبه‌های «قضایی و امنیتی» وجود دارد.

۱۲:۲۱ ۶.۶.۱۴۰۲

مرکز آمار ایران نرخ تورم مرداد را ٣٩.٨ درصد اعلام کرد

مرکز آمار ایران نرخ «تورم نقطه به نقطه» خانوارهای کشور را در ماه مرداد ٣٩.٨ درصد و نرخ تورم سالانه را نیز برای هر خانواده ۴۶.۷ درصد اعلام کرد.

بر اساس این گزارش رسمی، خانوارها برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان در مرداد امسال در مقایسه با زمان مشابه سال قبل به‌طور میانگین ٣٩.٨ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

در همین حال و به‌گزارش این مرکز، در مرداد ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۶.۷ درصد رسیده است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

در گزارش مرکز آمار ایران هم‌چنین آمده که شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴٦.٧ درصد افزایش داشته است.

از آغاز روی کار آمدن دولت سیزدهم، ارزش پول ملی ایران به کمتر از نصف رسیده و بانک جهانی نیز به‌تازگی گزارش داده است که ایران از لحاظ تورم اقلام خوراکی بعد از ونزوئلا، لبنان، زیمبابوه و آرژانتین بیشترین تورم اقلام خوراکی را در جهان دارد.

آخرین به‌روزرسانی آمارهای بانک جهانی از تورم اقلام خوراکی جهان نشان می‌دهد که تورم اقلام خوراکی در ایران طی ماه مه امسال - حد فاصل ۱۱ اردیبهشت تا دهم خرداد- ۷۸ درصد بوده است.

۰۹:۵۹ ۶.۶.۱۴۰۲

سارا سیاهپور، فعال صنفی معلمان، اخراج شد

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان خبر داد که سارا سیاهپور، معلم و فعال صنفی، با ۱۷ سال سابقه معاون آموزشی از کار اخراج شده است.

به گزارش این شورا، اتهامات خانم سیاه‌پور در حکم اخراج این فعال صنفی «شرکت در تجمعات و تحصنات معلمان، شرکت در کمپین "زن زندگی آزادی" و حمایت از آن، استفاده از استیکر طنزآمیز از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی و تشکیل گروه غیرهمکاری با ۱۴ همکار زن در فضای مجازی» قید شده است.

بنا بر اعلام شورای هماهنگی، خانم سیاهپور ۱۷ سال به‌عنوان معاون آموزشی در مقاطع مختلف فعالیت داشته است.

منابع خبری اواخر ماه تیر اعلام کرده بودند که حکم شش سال زندان سارا سیاهپور در دادگاه تجدیدنظر تأیید و به شعبه یک اجرای احکام زندان اوین ارسال شده است. بر اساس این حکم، خانم سیاهپور به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری، محکوم شد.

این معلم همچنین به دو سال ممنوع‌الخروجی از کشور و دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی نیز محکوم شد. خانم سیاهپور پیشتر در شهریور سال گذشته توسط اطلاعات سپاه بازداشت سپس با قید وثیقه آزاد شد. او در تمام مراحل دادگاه خود از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

در ماه‌های گذشته فشار بر فعالان صنفی ازجمله معلمان افزایش یافته است و بسیاری از معلمان معترض و منتقد با «پرونده‌سازی» روبه‌رو و برخی احضار، بازداشت و زندانی شده‌اند.

۰۹:۵۳ ۶.۶.۱۴۰۲

انفجار خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک در استان هرمزگان

خبرگزاری دولتی ایرنا روز دوشنبه از انفجار خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک در حوالی روستای کشار در استان هرمزگان خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع انتظامی مستقر در منطقه کشار بندر خمیر، زمان دقیق این انفجار را ساعت ۴ و‌۴۰ دقیقه بامداد دوشنبه ۶ شهریور اعلام کرد.

بنابراین گزارش، این انفجار موجب آتش‌سوزی شده و این آتش‌سوزی هنوز مهار نشده است و یک خودرو پراید نیز کنار محل انفجار سوخته است که به‌دلیل شدت آتش امکان نزدیک شدن به آن برای کسب اطلاع از صدمه جانی احتمالی وجود ندارد.

درباره دلیل این انفجار هنوز گزارشی منتشر نشده است.

روز دوم شهریور نیز انفجار در پالایشگاه هاشمی‌نژاد سرخس، موجب کشته شدن دو کارگر شد. به گزارش ایرنا، آن حادثه در پی نشت گاز ترش در واحد تصفیه گاز شماره ۲ این پالایشگاه روی داده بود.

در سال‌های اخیر انفجارها و آتش‌سوزی‌های متعددی در پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال انرژی در ایران به وقوع پیوسته است.

۰۹:۳۱ ۶.۶.۱۴۰۲

حسین شریعتمداری: اخراج اساتید دانشگاه حامی معترضان «کمترین مجازات» برای آن‌ها است

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این روزنامه، اذعان کرد که اخراج استادان دانشگاه به‌دلیل حمایت آن‌ها از اعتراض‌‌های سراسری سال گذشته بوده است.

آقای شریعتمداری روز دوشنبه ۶ شهریور در روزنامه کیهان معترضان را بار دیگر «اغتشاشگر» و اساتید دانشگاه را «همراه» آن‌ها خواند و دربارهٔ اخراج آن‌ها نوشت که «این کمترین و پیش‌پاافتاده‌ترین مجازات در مقابل اقدامات پلشت و غیر‌انسانی آن‌هاست.»

نماینده علی خامنه‌ای در کیهان همچنین مسئولان دانشگاه‌ها را «ملامت» کرده که از اعلام صریح و رسمی «جرم» این استادان دانشگاه «دریغ» می‌کنند و دلیل اخراج آن‌ها را به مواردی مانند پایان مدت قرارداد نسبت می‌دهند.

بعد از انتشار خبر اخراج علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، دبیر هیئت اجرایی جذب اساتید این دانشگاه مدعی شد که او همکاری «پیمانی» با دانشگاه شریف داشته که بهمن ۱۴۰۰ به پایان رسید و «درخواست تمدید عضویت پیمانی» نداده است.

همچنین گزارش‌هایی درباره لغو قرارداد حمیده خادمی و آمنه عالی، دو عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با این دانشگاه منتشر شد و رهام افغانی، استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بهشتی، از اعلام قطع همکاری این دانشگاه با خود خبر داد.

۰۹:۲۷ ۶.۶.۱۴۰۲

آمنه عالی، استاد اخراجی: معلم نباید مطیع حکومت باشد

آمنه عالی، استاد اخراج‌شده دانشگاه علامه طباطبائی، در نامه‌ای سرگشاده دلیل اخراج خود را «مواضع به‌حق» خود در حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان اعلام و تأکید کرد: «ما معلم‌ها نمی‌توانيم و نباید مطیع و پیرو حکومت‌ها باشیم.»

خانم عالی در ادامه نامه خود آورده است: «ما معلم‌ها روزی‌خور سفرهٔ ملتیم و باید خادم آن‌ها باشیم. مدرسه و دانشگاه خانه فرزندان این مردم است و ما حامی حقوق این فرزندان و حافظ حریم این خانه‌ایم.»

او در این نامه گفته است که این‌ مطالب مهم‌ترین موضع‌گیری او بوده و در زمان سرکوب، بازداشت و تعلیق دانشجویان و حمله به مدارس و تهدید دانش‌آموزان در نامه‌ها و بیانیه‌ها، هم‌چنین در حضور مسئولان دانشگاه و در مقابل مأموران حراست و در بازجویی‌های وزارت اطلاعات هم به آن‌ها تأکید کرده است.

به گفته این استاد دانشگاه این «موضع به‌حق به مذاق آقایان خوش نیامد و تصمیم گرفتند بدون اجرای رویه‌های مرسوم اداری ابتدا من را از مدیریت گروه و سپس از صحنه دانشگاه حذف و با رفع مسئولیت اجتماعی چند صباحی به رونق این فرمانبرداری و سلطه‌گری دلخوش کنند.»

او نامه خود را با مصرعی از شعر سیف فرغانی این چنین به پایان رسانده است: «این تیزی سنان شما نیز بگذرد»

کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» پیشتر اعلام کرده بود که صبح چهارم شهریور در پی تماس‌های تلفنی و بدون ابلاغ حکم رسمی، حمیده خادمی و آمنه عالی، از استادان دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تحت عنوان «لغو قرارداد» از این دانشگاه اخراج شده‌اند.

۰۹:۰۵ ۶.۶.۱۴۰۲

آنیشا اسداللهی به‌ دلیل سردادن شعار «زن زندگی آزادی» ممنوع‌الملاقات شد

آنیشا اسداللهی، مترجم و فعال کارگری محبوس در زندان اوین، به دلیل سر دادن شعار «زن زندگی آزادی» ممنوع‌الملاقات شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان روز یک‌شنبه پنجم اردیبهشت اعلام کرد که خانم اسداللهی دو‌ هفته پیش به همراه تعداد زیادی از زندانیان بند زنان اوین به‌مناسبت روز خبرنگار در هواخوری زندان جمع شدند و در حمایت از روزنامه‌نگاران و کنشگران زندانی و معترضان بازداشت‌شده در ارتباط با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ شعار «زن زندگی آزادی» سردادند.

پس از این اقدام اعتراضی، خانم اسداللهی در هفته جاری از ملاقات با خانوادهٔ خود و برخلاف آیین‌نامه زندان از ملاقات با همسر زندانی خود، کیوان مهتدی، محروم شده است.

آقای مهتدی به اتهام حمایت از تشکل‌های مستقل صنفی محکومیت پنج‌ساله خود را در زندان سپری می‌کند و آنیشا اسداللهی، نیز اوایل مرداد برای اجرای حکم پنج‌ سال و هشت ماه حبس خود به زندان اوین رفت.

دادگاه انقلاب تهران این مترجم را به اتهام «اجتماع و تبانی» علیه جمهوری اسلامی به پنج سال حبس تعزیری و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه حبس تعزیری محکوم کرد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

خانم اسداللهی پیشتر نیز سابقه بازداشت و حبس داشته است. او آخرین بار روز نهم اردیبهشت امسال همراه با شمار دیگری از فعالان کارگری در خانه محمد حبیبی، معلم زندانی، بازداشت شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG